2912
Sök

Min Hyundai Atos krånglar vid starten!

7 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Min Atos från -98 fungerar bra i övrigt. Den startar alltid vid kallt väder och tomgången är jämn och fin. Problemet uppstår när jag ska börja köra iväg, då tappar den farten helt plötsligt och rör sig knappt framåt. Motorn dör inte men det uppstår ingen fart även om jag trampar gasen i botten. Efter ett tag när den blivit varm så fungerar allt bra igen. Jag får liksom köra iväg försiktigt men även då fungerar det inte alltid. Problemet brukar uppkomma när den stått någon eller några dagar. Jag har testat att hälla i lite antifrost-medel i bensinen men det hjälper inte... Kan någon hjälpa mig?

Johan

5 Inlägg
8 januari 2009
Menar du att kopplingen slirar när den e kall?

7 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Jag tror inte det har med kopplingen och göra för det händer inte när jag växlar utan när jag har fart på t.ex 2:an växel men även andra växlar.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
9 januari 2009
Mät upp och kolla vad du har för bränsletryck på bilen, hur långt har den gått??

Är den regelbundet servad efter servicebok??

Ingen motorlampa som lyser??

//Per-Arne

7 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Den har gått 15400mil och är inte servad på verkstad. Jag har haft den ett år. Det är ingen motorlampa som lyser . Hur gör jag för att kolla upp bränsletrycket? Kan bensinfiler eller kanske pump vara paj tror du?

Idag faktiskt så ville den inte starta alls (första gången det händer) efter att låtit den stå en timme så kom motorn igång, startmotorn var det inga problem med. Samma problem hände sedan jag började åka iväg med den, att den tappar fart men efter att kört den varm dryga km så var det inga problem och den startade fint igen. Kan det det krypa in fukt i fördelaren kanske? Det har varit väldigt blött ute.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
10 januari 2009
sentenial skrev:
Den har gått 15400mil och är inte servad på verkstad. Jag har haft den ett år. Det är ingen motorlampa som lyser . Hur gör jag för att kolla upp bränsletrycket? Kan bensinfiler eller kanske pump vara paj tror du?

Idag faktiskt så ville den inte starta alls (första gången det händer) efter att låtit den stå en timme så kom motorn igång, startmotorn var det inga problem med. Samma problem hände sedan jag började åka iväg med den, att den tappar fart men efter att kört den varm dryga km så var det inga problem och den startade fint igen. Kan det det krypa in fukt i fördelaren kanske? Det har varit väldigt blött ute.

Jodå fukt kan det gott vara i fördelaren, tycker du ska byta fördelarlock OCH packningen mellan fördelarlock och dammskydd, en liten gummiring som inte kostar nå märkvärdigt.

Kör bilen varm så den går som folk och parkera och ha den på tomgång. Sen öppnar du huven och duschar över vatten med typ en blomspruta eller nåt över fördelarlock och tändkablar. Blir det överslag då och bilen börjar misstända så byter du lock, gummiring och tändkablar.

//Per-Arne

7 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Okey, jag ska testa det du säger! Tack

Sök