2894
Sök

Vad gäller när nysåld bil havirerar?

5 198 Inlägg
10 januari 2009
Därför skriver man "Säljes i uppvisat och godkänt skick" med bådas underskrifter

8 883 Inlägg
10 januari 2009
För att ens bemöda mig med att svara så gäller det att veta vilka pengar vi pratar om.
Sälja någott i befintligt skick existerar inte längre..
Värdet och priset är ytterst avgörande i det här fallet.
Senast redigerat av Hamilton (10 januari 2009)

Fotograf på tierpidag.se

329 Inlägg
10 januari 2009
webdiddy skrev:
rubriken fixad....

Nej, det är den inte alls....

Är inte din kompis fel att han är så dum så han fortsätter köra även fast lampan lyser.

Men om t.ex en verkstad kan bevisa att säljaren dolt ett allvarligt fel så kan köparen bråka eftersom "befintligt skick" inte är värt ett piss längre.

Egenföretagare
999 Inlägg
10 januari 2009
Använd blockets försäkring så slipper man sån här skit wink

Tråkigt för köparen, men även bra bilar går sönder. Sen var ju timingen lite olycklig.

Motorn kan ju inte vart 100% frisk innan bilen såldes, men hur ska man kunna bevisa det? Ringa CSI? big_smile
Oljepumpen eller vad som helst kan ju havererat av en slump när köparen körde hem.

Och som skrevs innan tappar man oljetrycket får man ju för fan stanna motorn direkt!

blacken
10 januari 2009
webdiddy skrev:
En kompis till mig sålde nyligen sin bil, när köparen var på väg hem började plötsligt olje trycks-lampan lysa. Lite senare skar motorn. Allt på samma dag som bilen såldes, köparen var arg och beskyllde min kompis, dock vad han vet så har det inte varit några problem med olje tryck innan.

Han såg till att det stod med "köpes i bifintligt skick" i köpekontraktet, betyder det att han i stort sätt har sitt på det torra?

Kör han vidare när oljetryckslampan tänds. Så är felet HELT på idiotens (köparens) sida. Det är bara för vederbörande att bita i det sura äpplet och konstatera är man dum, så gäller "Shit happends"..

566 Inlägg
10 januari 2009
blacken skrev:
webdiddy skrev:
En kompis till mig sålde nyligen sin bil, när köparen var på väg hem började plötsligt olje trycks-lampan lysa. Lite senare skar motorn. Allt på samma dag som bilen såldes, köparen var arg och beskyllde min kompis, dock vad han vet så har det inte varit några problem med olje tryck innan.

Han såg till att det stod med "köpes i bifintligt skick" i köpekontraktet, betyder det att han i stort sätt har sitt på det torra?

Kör han vidare när oljetryckslampan tänds. Så är felet HELT på idiotens (köparens) sida. Det är bara för vederbörande att bita i det sura äpplet och konstatera är man dum, så gäller "Shit happends"..

Exakt..

kevlar_soul
10 januari 2009
Lite OT:

När jag sålde min senaste bil, skrev jag som vanligt att bilen såldes i provkört och i ett, av köparen, godkänt skick. Dessutom lade jag till två punkter i kontraktet. Dessa punkter löd under rubriken "Kända fel påvisade av säljaren". Därefter fick jag och köparen skriva under.

Tycker det var ett ganska smart sätt för att slippa diskussioner vid ett senare tillfälle.

I övrigt kan jag som många andra rekommendera Blockets begagnat försäkring.

Lycka till!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2009
Kan ju bara ha varit en liten slang, plugg eller nått som trillat av, har hänt mig på motorvägen med en Ford (vad annars lol ) Slår man inte av motorn direkt är det köparens fel som några andra påpekat.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök