Det är inte sänkningen som gör att väghållningen blir bättre. Det är när du byter ut fjädrorna, och ev. stötdämparna, som väghållningen förbättras, eftersom de i många fall är hårdare än originalgrejjerna
Det är inte sänkningen som gör att väghållningen blir bättre. Det är när du byter ut fjädrorna, och ev. stötdämparna, som väghållningen förbättras, eftersom de i många fall är hårdare än originalgrejjerna
okej tycker dock päronens bil tar bättre i kurvorna =P det är original från fabrik =P
när man sänker en bil får man ned vikten närmare backen, dvs bättre väghållning, inte för att jag tror våra arslen känner nån skillnad men,
stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.
när man sänker en bil får man ned vikten närmare backen, dvs bättre väghållning, inte för att jag tror våra arslen känner nån skillnad men,
stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.
10mm skall tydligen göra en heldel.... men vill inte sänka för mkt då riskerar man köra sönder underedet vid gupp även vintertid
när man sänker en bil får man ned vikten närmare backen, dvs bättre väghållning, inte för att jag tror våra arslen känner nån skillnad men,
stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.
10mm skall tydligen göra en heldel.... men vill inte sänka för mkt då riskerar man köra sönder underedet vid gupp även vintertid
Jag kör med 60/40mm sänkning året runt och skrapar inte i ( inte varje dag iaf.. )
stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.
10mm skall tydligen göra en heldel.... men vill inte sänka för mkt då riskerar man köra sönder underedet vid gupp även vintertid
Jag kör med 60/40mm sänkning året runt och skrapar inte i ( inte varje dag iaf.. )
En sak som är ett faktum är att lägre tyngdpunkt ger bättre väghållning. Sen så kan själva fjädern i sig förlora sin optimala funktion när du kapar den. Som att radera första minuten på en låt Det som ger sportfjädrar sin väghållning är att de är hårdare oftast vilket ger en stummare, ickekrängande effekt. Vissa fjädrar har även progressiva "lindningar" vilket ger bilen olika egenskaper i olika förhållanden.. som då oftast är optimerade för hård körning.
Något som ofta glöms är krängningshämmarna, de ger avsevärt bättre väghållning vid kurvtagning. Utan krängninghämmare skulle även ett värsting coiloverkit vara värdelöst.. så skaffa grövre hämmare.