2643
Sök

check engine lampa på saab

2 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#1
Jag köpte en saab för 1vecka sedan. en 2001års modell en 9-3:a. 2,0turbo. igår satte jag dit dump och sport luftfilter. nu när jag var ute o åkte så började en lampa i panelen lysa. check engine  heter den. de står i instruktions boken att den snarast ska till värksta för att de är nåt fel med bränsle lr tänning. vad kan de här bero på. och kan jag göra nåt själv? tacksam för svar

Fartsyndare
278 Inlägg
30 maj 2006
#2
jag har typ liknande problem :S

bytte till sportavgassystem och sportkat, hade den inne för service, dom sa att de var felkodat, dagen därpå lyser det igen :s

nån som har en aning?

yrkesfotograf inom reklam och företag.

personbilstekniker
147 Inlägg
30 maj 2006
#3
en teori kan ju vara...
när du släpper ladtrycket genom dumpen, så är luften redan mätt utav luftmasse mätaren. Då registrerar styrdonet ett fel, å tänder motorlampan. Det kan vara så, det är bara en teori, men jag har fått för mig att jag har hört talas om det innan.
Annars be en verkstad att läsa ut felkoden, det är ju en bra början att veta vad det är för fel styrdonet registrerar.
Mvh Adam

4 Inlägg
30 maj 2006
#4
Det är dumpen till 99% har du ställt in den rätt? Annars kan det skada turbon.

69 Inlägg
30 maj 2006
#5
Ta bort batteriet ca 5 minuter så skall lampan slockna om det inte är ngt fel. Tänds däremot lampan igen kan det vara bra att kontakta verkstan.

personbilstekniker
147 Inlägg
30 maj 2006
#6
OLW skrev:
Ta bort batteriet ca 5 minuter så skall lampan slockna om det inte är ngt fel. Tänds däremot lampan igen kan det vara bra att kontakta verkstan.

Är en bra idé, men vad du gör är att du grundinställer styrdonen när du kopplar bort batteriet. vilket resulterar i att radio code måste ställas in igen mm. Även styrdonens data om hur du kör dvs den adaptiva data kan försvinna och då tar det ett tag innan bilen blir som vanlig att köra igen.

5 710 Inlägg
31 maj 2006
#7
gard skrev:
jag har typ liknande problem :S

bytte till sportavgassystem och sportkat, hade den inne för service, dom sa att de var felkodat, dagen därpå lyser det igen :s

nån som har en aning?

Är det nya systemet helt tätt?

MVH Jonas
..............

Fartsyndare
278 Inlägg
31 maj 2006
#8
jonTe skrev:
gard skrev:
jag har typ liknande problem :S

bytte till sportavgassystem och sportkat, hade den inne för service, dom sa att de var felkodat, dagen därpå lyser det igen :s

nån som har en aning?

Är det nya systemet helt tätt?

jag Tror det, vi använde tätningspasta och allt.. lite svårt att kolla? :x

yrkesfotograf inom reklam och företag.

5 710 Inlägg
31 maj 2006
#9
gard skrev:
.. lite svårt att kolla? :x

Inte speciellt, sätt foten för slutröret så ser/hör du om systemet är tätt.

MVH Jonas
..............

Fartsyndare
278 Inlägg
31 maj 2006
#10
jonTe skrev:
gard skrev:
.. lite svårt att kolla? :x

Inte speciellt, sätt foten för slutröret så ser/hör du om systemet är tätt.

ah okej smile om de är tätt då ? =p

yrkesfotograf inom reklam och företag.

Fartsyndare
278 Inlägg
31 maj 2006
#11
kollade nyss, dock inte helt lätt, de är 3" :p så jag tog kartong och satte för och såvitt jag kunde höra så läcker den inte smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.

1 639 Inlägg
31 maj 2006
#12
Man ska inte hålla på med öppna filter och dumpar, priset man får betala kan bli dyyyyyyyrt... smile

Men å andra sidan, finns det nån som INTE vet att öppna luftfilter nästan alltid gör mer skada än nytta ???

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

5 710 Inlägg
31 maj 2006
#13
gard skrev:
jonTe skrev:
gard skrev:
.. lite svårt att kolla? :x

Inte speciellt, sätt foten för slutröret så ser/hör du om systemet är tätt.

ah okej smile om de är tätt då ? =p

stilren skrev:
Annars be en verkstad att läsa ut felkoden, det är ju en bra början att veta vad det är för fel styrdonet registrerar.

MVH Jonas
..............

Fartsyndare
278 Inlägg
31 maj 2006
#14
saken är att den var inne, och dom kollade AC:n bara =p för där var tydligen koden, inget fel där dock.. så dom tog bort lampan och några timmar senare kom den igen..

yrkesfotograf inom reklam och företag.

370 Inlägg
31 maj 2006
#15
mrcelica : det e bara ni som inte har turbo som alltid snackar s*it om dump osv..om du skulle ha turbo så skulle du lätt villja ha det...har jag fel?

Låt Turbon Glöda

1 639 Inlägg
1 juni 2006
#16
sisu1986 skrev:
mrcelica : det e bara ni som inte har turbo som alltid snackar s*it om dump osv..om du skulle ha turbo så skulle du lätt villja ha det...har jag fel?

Du har fel ! smile
Tycker bara det låter lunar när bilen åker omkring och nyser tongue

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Gazer
60 Inlägg
4 juni 2006
#17
Förmodligen är det så att din nya "dumpventil" släpper ut luften för långsamt, vilket gör att styrdonet känner av genom tryckgivarna att trycket står kvar för länge, och då sätter den Felkod Avlastningsventil Felaktig Funktion, och motorlampan tänds. Ibland släcks motorlampan igen om man använder högerdojjan regält, så att avlastningsventilen inte tvekar.

Jag föreslår att du byter tillbaka till orginal, dessa pallar MYCKET effekt, och ger dessutom det där bling bling ljudet, om du har öppet luftfilter. Hoppas bara du köpt ett dyrt fint torrfilter, annars kan du räkna med en luftemassemätare om ett halv år också.

Av egen erfarenhet så fungerar inte 2-kolvs (dubbelkolvs) avlastningsventiler på Saabar med T7 systemet, då dessa är alldeles för långsamma.

Det som fungerar är enkolvs, återcirkulerande avlastningsventiler, går även att sätta öppen men då krävs större ingrepp på tryckrören.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

funderare...
83 Inlägg
4 juni 2006
#18
Hmm jag har inte behövt o byta nån lmm o jag har haft öppet filter i snart 2 år på min 9-3:a. Anledningen till att trådarna bränns upp är när man tvättar det o har haft på för mycket filterolja så oljepartiklar passerar lmm då går de sönder. Är man lite restrektiv med filter oljan o låter oljan torka in ett par dagar så går det bra.



Sök