3009
Sök

Köpråd: Saab 9-3 Aero 2.8T

19 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Sportsedan skrev:
GL_Performance skrev:
Vet du något om hur automatlådan. Tål den någon effekt höjning. Som ett chip?

Steg 1 är nog inget problem, skall man nog vara lite försiktig med vridet.

Ja sen får man ju köra lite lugnt också. Kan ju inte alltid skylla på bilen och växellådan:P Kommer ju inte vara en bil jag kommer busköra med direkt.

187 Inlägg
18 januari 2009
AndreasPlars skrev:
Dansken- skrev:
Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Att motorn har skön karaktär och är trevlig att leva med verkar alla vara överens om men just förbrukningen har många klagat över. Även rykten om att "Saab" själva vekar förvånade över en för hög förbrukning.
Du har inga kommentarer på det? Ser man till grenrör m.m. så ser det ju allt annat än optimalt ut som man har "installerat" det.

M.V.H.

Har kollat lite på siffror för en Aero V6 manuell och den har ungefär likvärdig landsvägstörst som en S60 T5 260hk, runt 7.2l/100km. Däremot är den mycket törstigare i stadstrafik. Där T5an vill ha 12.7l/100km drar Aeron 15.4l/100km. Detta gör ju att SAABen får en blandad förbrukning på över litern.

Varför drar V6an så hutlöst med bensin i stadstrafik?

Fisketokig
2 997 Inlägg
18 januari 2009
Låter lite väl mycket.

Ligger nästan hela tiden på 0.9-1.0 liter milen i snitt men då är det kanske 20% stad och 80% landsväg men med hård körning. Drar mycket på växlarna och på gränsen till däcksläpp hela tiden vid korsningar mm. dvs kör vad bilen är god för, växlar ner rejält och gör ofta omkörningar där bilen får jobba max från 70-120 eller nåt sånt.

Alla annat än ecodriving och ger ändå inte över litern för mig. Har endast fått över litern vid en tankning och då var det uteslutande jobbkörning vintertid där bilen aldrig blir varm mellan körningarna på 7km.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök