3977
Sök

Kompressor vs Turbo

dARKiE
5 031 Inlägg
21 januari 2009
#21
TurbOla skrev:
David91 skrev:
TurbOla skrev:

Hej Mister Ordpolis.
Jag hittade bara 7 trådar med totalt hundratals svar om Turbo Vs Kompressor.

Turbo vs Kompressor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=45391

Turbo vs Kompressor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=45391

Turbo vs Kompressor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=45391

Turbo vs Kompressor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96836

Turbo vs Kompressor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=82633

Turbo vs Kompressor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75194

Turbo vs Kompressor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=15068

Du tycker vi behöver en 8e tråd då?

1-2-3 e ju samma tråd?

Såg det nu när du påpekade det, ska leta upp de rätta trådarna, hängde tydligen inte med på Ctrl + C tongue

Men det är fortfarande inte EXAKT samma tråd som denna wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

89 Inlägg
21 januari 2009
#22
bra denna tråden inte spåra ut iallafall

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 januari 2009
#23
Darkie skrev:
Men det är fortfarande inte EXAKT samma tråd som denna wink

Men jäkla ordmärkare. Det ska jag komma ihåg. wink
Men de behandlar i PRINCIP EXAKT samma ämne, dvs turbo vs kompressor. wink

Här kommer för övrigt den rätta listan som jag redigerat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=45391

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=8897

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6427

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96836

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=82633

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75194

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=15068

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

volvo244_rallycross
21 januari 2009
#24
hur fan orkar ni tjöta om sån skit?!skit samma om det finns fler såna är trådar

1 785 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#25
TurbOla skrev:
Darkie skrev:
Men det är fortfarande inte EXAKT samma tråd som denna wink

Men jäkla ordmärkare. Det ska jag komma ihåg. wink
Men de behandlar i PRINCIP EXAKT samma ämne, dvs turbo vs kompressor. wink

Här kommer för övrigt den rätta listan som jag redigerat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=45391

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=8897

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6427

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96836

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=82633

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75194

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=15068

Är det nu jag ska be om ursäkt för att jag startade en tråd som har samma rubrik men inte samma frågeställning?

Leta upp hur många trådar det finns som handlar om CO och HC halt! Ingen bör ställa frågan angående det ämnet igen eller? Kanske skulle de som snacka om att använda sökfunktionen inse att det går att ställa en fråga på väldigt många olika sätt även om det gäller EXAKT samma ämne.
Senast redigerat av dbjanoz (21 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 januari 2009
#26
dbjanoz skrev:
Är det nu jag ska be om ursäkt för att jag startade en tråd som har samma rubrik men inte samma frågeställning?

Leta upp hur många trådar det finns som handlar om CO och HC halt! Ingen bör ställa frågan angående det ämnet igen eller? Kanske skulle de som snacka om att använda sökfunktionen inse att det går att ställa en fråga på väldigt många olika sätt även om det gäller EXAKT samma ämne.

Okej, låt oss titta...


dbjanoz skrev:
Vilket väljer ni?

Kompressor eller Turbo?

Jag vill höra er motivering till varför ni väljer vad. Det handlar om bilar för gatbruk.

Så genom att lägga till "det handlar om bilar för gatbruk" så urskiljer sig din tråd från alla andra? roll
Först klagas det på att sökfunktionen inte används, sen klagas det på när folk tipsar om redan förekommande trådar med i princip samma frågeställning, fast utan "det handlar om bilar för gatbruk."

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 785 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#27
TurbOla skrev:
dbjanoz skrev:
Är det nu jag ska be om ursäkt för att jag startade en tråd som har samma rubrik men inte samma frågeställning?

Leta upp hur många trådar det finns som handlar om CO och HC halt! Ingen bör ställa frågan angående det ämnet igen eller? Kanske skulle de som snacka om att använda sökfunktionen inse att det går att ställa en fråga på väldigt många olika sätt även om det gäller EXAKT samma ämne.

Okej, låt oss titta...


dbjanoz skrev:
Vilket väljer ni?

Kompressor eller Turbo?

Jag vill höra er motivering till varför ni väljer vad. Det handlar om bilar för gatbruk.

Så genom att lägga till "det handlar om bilar för gatbruk" så urskiljer sig din tråd från alla andra? roll
Först klagas det på att sökfunktionen inte används, sen klagas det på när folk tipsar om redan förekommande trådar med i princip samma frågeställning, fast utan "det handlar om bilar för gatbruk."

Jag vill höra vad ni motiverar erat val med. En motivering inte bara svaret "Turbo" och/eller "Kompressor".

Det är det syftet med denna tråden. Men det verkar vara riktigt svårt att få en motivering till svaren.

Jag vill höra hur ni väger fördelar nackdelar som leder till erat val.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

vinnarskalle!
907 Inlägg
22 januari 2009
#28
Men herregud, spela roll om det redan finns trådar om ämnet. Stör man sig på det behöver man inte svara helt enkelt. Och om man nu skulle riva upp en gammal tråd så är det alltid någon stjärna som påpekar det också. Det är inte lätt att va medlem på ett forum nu för tiden wink

För att avsluta disskusionen om flertalet likadana trådar så ställer jag en fråga: Kan man få en kompressor att arbeta på de högre varven istället, likt en turbo?


1 785 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#29
Casy skrev:
Men herregud, spela roll om det redan finns trådar om ämnet. Stör man sig på det behöver man inte svara helt enkelt. Och om man nu skulle riva upp en gammal tråd så är det alltid någon stjärna som påpekar det också. Det är inte lätt att va medlem på ett forum nu för tiden wink

För att avsluta disskusionen om flertalet likadana trådar så ställer jag en fråga: Kan man få en kompressor att arbeta på de högre varven istället, likt en turbo?

Tackar för ditt stöd. Hoppas nu att ni förstår vad jag menar med min frågeställning. Det handlar ju just om skillnaderna som ledet till valet av det ena eller det andra.

Jag har hittat lite info angående kompressorer. http://www.enem.se/lysholm.asp

Det finns tydligen två typer av kompressorer. Dels skruvkompressorn som de flesta troligen tänker på men även radialkompressorn. Som jag förstår det fungerar radialkopressorn precis som en turbo förutom att den drivs via veven istället för via avgaserna.

Det jag gillar med skruvkompressorn är att man får överladdning redan från tomgångsvarv.

Fördelen med turbon är ju klart att den drivs av avgaserna och får "Gratis" energi.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
22 januari 2009
#30
Det finns tydligen två typer av kompressorer. Dels skruvkompressorn som de flesta troligen tänker på men även radialkompressorn. Som jag förstår det fungerar radialkopressorn precis som en turbo förutom att den drivs via veven istället för via avgaserna.

men visst finns de väl centrifugalkompressor oxå va?  eller e ja ute å cyklar? smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Schwarz Funf
222 Inlägg
22 januari 2009
#31
TurbOla skrev:
dbjanoz skrev:
Är det nu jag ska be om ursäkt för att jag startade en tråd som har samma rubrik men inte samma frågeställning?

Leta upp hur många trådar det finns som handlar om CO och HC halt! Ingen bör ställa frågan angående det ämnet igen eller? Kanske skulle de som snacka om att använda sökfunktionen inse att det går att ställa en fråga på väldigt många olika sätt även om det gäller EXAKT samma ämne.

Okej, låt oss titta...


dbjanoz skrev:
Vilket väljer ni?

Kompressor eller Turbo?

Jag vill höra er motivering till varför ni väljer vad. Det handlar om bilar för gatbruk.

Så genom att lägga till "det handlar om bilar för gatbruk" så urskiljer sig din tråd från alla andra? roll
Först klagas det på att sökfunktionen inte används, sen klagas det på när folk tipsar om redan förekommande trådar med i princip samma frågeställning, fast utan "det handlar om bilar för gatbruk."

Alltså hur fan pallar du ?? hmm
spela roll om det finns 2 eller 10000 likadana trådar ? det kommer ändå vara andra svar liksom!

aja... jag skulle vilja ha en kompressor på min x5:a ( då kmr bilen att flyga)... men två turbo skulle vara roligare och MYCKET mer HK big_smile (burna med alla fyra hjul 24/7)

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 januari 2009
#32
Turbo självklart

Motivering? Jag kör Saab wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 142 Inlägg
22 januari 2009
#33
ja vill vara bland dom första som svarar efter som alla andra tjaffsar om hur många såna här trådar de finns.... ja tycker turbo för ja älskar när ketchup effekten kommer och man sugs iväg:P(inte alla turbo bilar de gör de på men)

MC-galen ;)
39 Inlägg
22 januari 2009
#34
dbjanoz skrev:
Vilket väljer ni?

Kompressor eller Turbo?

Jag vill höra er motivering till varför ni väljer vad. Det handlar om bilar för gatbruk.

Jag tycker ingetdera, finns inget bättre än "äkta" hästkrafter. Trimma på traditionellt vis. Dvs vassare kam, preppad top, extraktorrör, etc... Lite dyrare dock..

However om kriteriet bränsleekonomi ska finnas med så skulle jag turbokonvertera då det är enklare att få till en vettig bränslekurva. Vill man vara snabbast i rödljuset, kompressor..

*************************
Hastigheten är relativ ;)


Sök