3614
Sök

Skillnad mellan 10-12 tumsbas?

62 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Vad är skillnaden ljudmässigt i en 10 eller 12 tumsbas?

Planerar nämligen inköpt utav en baslåda... yikes

21 761 Inlägg
24 januari 2009
Om man jämför 10" och 12" i samma serie så kan 12" spela litegrann högre, dock är det inte frågan om några jätteskillnader. Generellt behöver 12" större låda. Ljudkvalitetsmässigt ska det inte vara speciell skillnad mellan 10" och 12", fast 12" brukar kunna gå aningen längre ner i frekvens. Undantag finns förstås alltid. smile

13 Inlägg
24 januari 2009
min granne sa till mig att jag skulle ha 10" om jag skulle lyssna på techno  o att det blir fel ljud om jag använder en 12" inte så bra på ljud men kan det vara så eller är han bara avis.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 januari 2009
Precis som Dröni säger så rör det sig om SMÅ skillnader rent ljudtryckmässigt sett.
GENERELLT sett så rör det sig TEORETISKT om 3db skillnad mellan 10" och 12" i samma modellserie.
Detta iom att en 12" har ca: 1.5x konarean och oftast ngt mer i slaglängd som även påverkar djupbasen ngt.

Största skillnaden ligger oftast i att 12"-konen och övrig upphängning väger lite mer vilket gör den marginallt "slöare" plus att 12" oftast kräver mer i lådvolym.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

497 Inlägg
24 januari 2009
blyfoten88 skrev:
min granne sa till mig att jag skulle ha 10" om jag skulle lyssna på techno  o att det blir fel ljud om jag använder en 12" inte så bra på ljud men kan det vara så eller är han bara avis.

fel allt hänger på hur du bygger din låda

872 Inlägg
24 januari 2009
eftesom större högtalare kan flytta mer ljud så blir det mer "tryck" med 12".
vissa tilverkare tar fram en 10" högtalare och sedan tar dom samma magnet till en 12" högtalare, men eftesom den magneten är anpassad till en 10" bas så blir den lite "långsammare" som i sin tur leder till att det som folk kallar snärten försvinner.

men en 10" högtalare som är anpassad för att vara 10" kan låta exakt lika dant som en 12" högtalare som är anpassad för att vara 12". men det blir mer "tryck" i en 12"

sen beror så mycket på lådan, högtalare är en hel vetenskap men det ska finnas en klistrad tråd med tabbeller på detta

If its too loud you are too old!

395 Inlägg
24 januari 2009
Mr_Kb skrev:
Vad är skillnaden ljudmässigt i en 10 eller 12 tumsbas?

Planerar nämligen inköpt utav en baslåda... yikes

jag skulle nog säga att allt sitter i hur du bygger lådan,
jag har själv en 10". det är en rockford fosgate power 10" och det låter verkligen inte som en lite 10"
Snarare som 2st 12or, så allt sitter i lådan och hur bra slutsteg/HU du har smile

131 Inlägg
24 januari 2009
Det är lite skillnad på en 12" mot en 10" fast jag föreslår 10" om man vill ha en snärtig bas.

7 241 Inlägg
24 januari 2009
KWS skrev:
Det är lite skillnad på en 12" mot en 10" fast jag föreslår 10" om man vill ha en snärtig bas.

HEJ myt.......

Snärtig bas eller ej sitter ärligt talat inte ens i basen....den sitter i övertonerna som midbasen tar hand om plus att basen är i fas med dessa och de övriga registren.
ENKELT förklarat.....

735 Inlägg
24 januari 2009
Är det samma serie så "KAN" 10":are vara "snärtigare" pga minder konvikt, men så är det inte alltid.

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

7 241 Inlägg
24 januari 2009
blomisen skrev:
Är det samma serie så "KAN" 10":are vara "snärtigare" pga minder konvikt, men så är det inte alltid.

Nja jag skulle inte säga "snärtigare" utan snarare snabbare i responsen och därmed upplevas som ngt "tightare" men inte snärtigare...

735 Inlägg
24 januari 2009
Lonefox skrev:
blomisen skrev:

Nja jag skulle inte säga "snärtigare" utan snarare snabbare i responsen och därmed upplevas som ngt "tightare" men inte snärtigare...

snärtigare, tightare och snabbare har väl gärna samma betydelse! eller? hmm smile har det för mig i alla fall big_smile
Senast redigerat av blomisen (25 januari 2009)

Projekt Ford Mondeo.

7 241 Inlägg
25 januari 2009
blomisen skrev:
Lonefox skrev:
blomisen skrev:

snärtigare, tightare och snabbare har väl gärna samma betydelse! eller? hmm smile har det för mig i alla fall big_smile

Nej....tightare i det här samanhanget innebär att det spelar mer kontrollerat och linjärt wink
Snärtigare innebär mer "piska" över det.

735 Inlägg
25 januari 2009
Lonefox skrev:
blomisen skrev:
Lonefox skrev:

Nej....tightare i det här samanhanget innebär att det spelar mer kontrollerat och linjärt wink
Snärtigare innebär mer "piska" över det.

Okej big_smile

Projekt Ford Mondeo.

Skogsfan
649 Inlägg
25 januari 2009
Ja, hur som, vad du ska välja är nog hur mycket plats du har, och sedan ja, kan det vara minimala skillnader men det mesta beror ju på hur du bygger. Lyssna gärna och bedömm därefter vad du vill ha, bästa sättet tror jag. Är ju så olika från modell till modell.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

653 Inlägg
25 januari 2009
Faniskogen skrev:
Ja, hur som, vad du ska välja är nog hur mycket plats du har, och sedan ja, kan det vara minimala skillnader men det mesta beror ju på hur du bygger. Lyssna gärna och bedömm därefter vad du vill ha, bästa sättet tror jag. Är ju så olika från modell till modell.

Precis, Beror MYCKET på modell och märke, och inte minst vilket steg och inställningar, avstämning och volym på lådan med mycket mer wink

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
25 januari 2009
Personligen tycker jag at 12" är overkill. Tycker på tok för många spelar sönder musiken med för mycket tuff-cool-imponerante-starkt-wow-bas.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

7 274 Inlägg
25 januari 2009
Sherlia skrev:
Personligen tycker jag at 12" är overkill. Tycker på tok för många spelar sönder musiken med för mycket tuff-cool-imponerante-starkt-wow-bas.

Det är inte " det är fel på, alla skaffar sig en baslåda och steg men skiter i att orginal högtalarna sitter kvar.
Men vad ska man säga, sålänge dom är nöjda så får det väl vara så...

Skogsfan
649 Inlägg
25 januari 2009
Sherlia skrev:

Äsch då.. nu ska vi inte vara sådana..
http://images3.bilddagboken.se/32/_u1/_u1/_u1/_u7/_u9/u111791/51699_1231181119.jpg
roll

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Sök