3450
Sök

Knep för sänkning !?

99 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#1
Hallå!

Det är nämligen så att jag har monterat nya sänkningsfjädrar på en bil, men den blev inte alls så låg som vi ville. (35 mm)

Så är det möjligtvis någon där ute som kanske har något tips på knep och knåp man kan göra för att få ner bilskrället ännu mer !?

MVH / Hegefors

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 februari 2009
#2
Vänta tills fjädrarna har sjunkit ihop, om du inte redan gjort det. Det tar ett tag innan dom är "inkörda" smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

99 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#3
rickylicious skrev:
Vänta tills fjädrarna har sjunkit ihop, om du inte redan gjort det. Det tar ett tag innan dom är "inkörda" smile

"Att en fjäder "sätter sig" efter ett tag, det har jag hört många gånger, problemet är att om en fjäder "sätter sig" då är det fel på fjäderns härdning, fjädern kommer troligen att fortsätta att "sätta sig" tills dess att fjäderringarna ligger helt hoppressade. Du kan få en liten justering på nivån efter ett par kilometers körning på grund av att fjädern då kryper ner i fjäderskålen och hamnar rätt, det kan göra kanske 5mm på nivån.
H&R sänkningssatser är producerade för att hålla den nivån på bilen som Du får när satsen är monterad och fjäderns hela livslängd."


Så står det på hemsidan.

Alla fjädrar ligger rätt i skålarna... sad
Senast redigerat av Hegefors (1 februari 2009)

Dieselgypsy
538 Inlägg
2 februari 2009
#5
Det finns oftast fjäderbenstallrikar som sänker +- 10-20 mm. men jag rekommenderar dig att skippa dina sänkningsfjädrar och istället köpa coilovers.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Medlem 34530
908 Inlägg
2 februari 2009
#6
Hegefors skrev:
rickylicious skrev:
Vänta tills fjädrarna har sjunkit ihop, om du inte redan gjort det. Det tar ett tag innan dom är "inkörda" smile

"Att en fjäder "sätter sig" efter ett tag, det har jag hört många gånger, problemet är att om en fjäder "sätter sig" då är det fel på fjäderns härdning, fjädern kommer troligen att fortsätta att "sätta sig" tills dess att fjäderringarna ligger helt hoppressade. Du kan få en liten justering på nivån efter ett par kilometers körning på grund av att fjädern då kryper ner i fjäderskålen och hamnar rätt, det kan göra kanske 5mm på nivån.
H&R sänkningssatser är producerade för att hålla den nivån på bilen som Du får när satsen är monterad och fjäderns hela livslängd."


Så står det på hemsidan.

Alla fjädrar ligger rätt i skålarna... sad

Kändes likadant när jag monterat min sats från GE motorsport, men efter att ha kört ett varv där jag svängt tvärt ett par gånger med bilen så vart det bättre. De har inte sjunkit ner något mer efter det. Men så här i efterhand hade jag satsat på coilcovers istället, för att få ner bilen lite till smile

så kör ett par varv med bilen, om du inte redan gjort det.

// victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)


Sök