4333
Sök

Byte av högtalare på volvo 850 -94

13 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Jag får bara de två främre högtalarna i framdörrarna och de två högtalarna i instrumentpanel att fungera. Jag vill att det ska komma ljud från de två högtalarna i främre och bakre dörrarna. Är det någon inställning på stereon eller?
Sen har jag en till fråga. Jag skulle nämligen vilja byta ut högtalarna i fram och bakdörrarna. Vilka högtalare ska jag köpa som passar för typ 500-600 kr sammanlagt?

643 Inlägg
26 februari 2009
haha. . öhh. kör på orginal högtalare isf. . svårt å tänka mig att nå högtalare för 100-200 kr låter bättre.

13 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Har tittat och det finns inga högtalare där i de bakre dörrarna. Någon som har tips på högtalare som passar för en rimlig summa?

105 Inlägg
26 februari 2009
Henke_90 skrev:
Har tittat och det finns inga högtalare där i de bakre dörrarna. Någon som har tips på högtalare som passar för en rimlig summa?

kör med 5.25 i fram och 6.5 ibak.
Jag tror du får gå upp lite i prisklass om du ska ha högtalare som är värda att sätta in. Typ 1000-1200 kanske.
Jag kör med zahry i dörrarna. Grymt nöjd med dom,inte farligt dyra heller...typ 1000 kr för 4 st.

13 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
passar verkligen 6,5 i de bakre dörrarna? Vad jag kan se verkar det var lika stort som i framdörren.

105 Inlägg
26 februari 2009
Glömde att tipsa dig om www.fynda.se Där har dom bilhögtalare av märket proson. Proson är ett mycket gediget och bra märke för högtalare i hemmet..men vet inte hur det är i billjud. Men värt att testa för det priset..bra mycket bättre än biltema iaf..(inget illa menat)

13 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
http://www.fynda.se/index.php?prodid=1390 skulle dessa passa? Min stereo har bara en uteffekt till 4*50 watt. Vad tycker ni? Skulle dessa räcka?

13 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
GAS ALPHA525X
Koaxialhögtalare: Tvåvägs 5,25 tum. Förstärkt polypropylenmembran. Butylgummiupphängning. 25mm talspole i aluminium. 25mm polymer diskant. Känslighet 91dB. Frekvensomfång 60-23000Hz. Effekttålighet 100W max, 50W RMS. 8oz-magnet. Monteringsdjup 45mm. Monteringshål 120mm. Levereras komplett med galler. Kampanjpris 270kr/par skulle dessa räcka?

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 februari 2009
Jag har provat ett par GAS Alpha högtalare i mina framdörrar.
Det lät totalt skit.

Det beror nog på att det sitter delningsfilter i slutsteget som sitter original eller så, men jag åkte till skroten och letade fram ett par begagnade papphögtalare (original) och genast fick jag riktigt bra ljud igen, jämfört med GAS-högtalarna.

Originalhögtalarna fram har nämligen inga inbyggda diskanter, det är bara dörrhögtalarna bak som är koaxialer original.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 785 Inlägg
27 februari 2009
TurbOla skrev:
Jag har provat ett par GAS Alpha högtalare i mina framdörrar.
Det lät totalt skit.

Det beror nog på att det sitter delningsfilter i slutsteget som sitter original eller så, men jag åkte till skroten och letade fram ett par begagnade papphögtalare (original) och genast fick jag riktigt bra ljud igen, jämfört med GAS-högtalarna.

Originalhögtalarna fram har nämligen inga inbyggda diskanter, det är bara dörrhögtalarna bak som är koaxialer original.

Du vet att det är olagligt att ta saker från tippen?

Om du tycker att GAS Alpha låter illa varför inte komplettera med 6dB filter till mellanregister? I delningsfiltret finns endast filter för diskanten. Visst GAS gör inga HIFI prylar direkt men med ett filter får elementet en andra chans

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 februari 2009
dbjanoz skrev:
Du vet att det är olagligt att ta saker från tippen?

Om du tycker att GAS Alpha låter illa varför inte komplettera med 6dB filter till mellanregister? I delningsfiltret finns endast filter för diskanten. Visst GAS gör inga HIFI prylar direkt men med ett filter får elementet en andra chans

Är du medvetet dum, eller du bara spelar? wink
Returbilen

Vad kostar dessa 6dB-filter då?
Med tanke på att det antagligen sitter ett delningsfilter i närheten av originalslutsteget som redan där delar upp signalen till midbas fram och diskant i instrumentbrädan, så hur hjälper det då med 6dB-filter?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

105 Inlägg
27 februari 2009
kan hända att du får modda lite för att få in en 6.5 ibak. Jag provade att sätta dit en 5.25 ibak..och det såg förjävligt ut..hålet var alldeles för stort..och de högtalarna du länkade ser bra ut för det priset. Har själv handlat sourroundljud därifrån ..Grym service:D

Sök