3348
Sök

Kabeltjocklek till baslåda? Vad betyder 2x4 Ohm?

1 634 Inlägg
2 juni 2005
Trådstartare
Hur grov högtalarkabel skall jag ha mellan basen och terminalen inne i baslådan? Basen är en Kicker comp VR på 300rms. Sen undrar jag hur mycket dämpmatta jag skall ha i lådan som är på ca 25liter (sluten). Vad betyder 2x4 Ohm?

Tjohooo. Nu ska det bli fart i bilen:D Nyligen satt in kicker ES5.2 framsystem och imorgon åker Kicker basen in. Nu fattas bara ett BRA slutsteg. Hoppas jag lyckas sparka igång mitt gamla steg på 4x80rms. annars får jag gräva djupt i plånboken. Orkar inte köpa ett nytt "billigt så länge slutsteg".

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

313 Inlägg
2 juni 2005
kör iallafall med 4 mm2... kabel.. Ta det ifrån lådan till steget med.. smile Bättre för stor än för liten... Dämp matte är bara att lägga längs väggarna .. du ser när det är bra.. Du ska ju inte trycka hela lådan full... smile

13 Inlägg
2 juni 2005
2*4 Ohm betyder att det är två talspolar på vardera 4 Ohms impedans.

1 634 Inlägg
2 juni 2005
Trådstartare
dunkl skrev:
2*4 Ohm betyder att det är två talspolar på vardera 4 Ohms impedans.

mm såg det på basen nu. Men hur i hela friden skall jag göra då? måste jag driva basen med 2 kanaler? eller kan man dra ihop kablarna från + till + på terminalen och båda - till samma? Blir då alltså 2 kablar till + på terminalen och 2 kablar till - på terminalen.

Eller måste jag som sagt då köra med 2 terminaler i lådan och driva basen med 2 kanaler?

Snälla hjälp mig fort. lådan byggs imorgon bitti.Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

13 Inlägg
2 juni 2005
Troligtvis behöver du sätta i en terminal till.
Om du kopplar basarna i serie får du en impedans på 8 Ohm, om du kopplar parallelt 2Ohm. Troligtvis är inte steget stabilt i 2Ohm mono. Detta gör att du får koppla en spole per kanal på steget.

1 634 Inlägg
2 juni 2005
Trådstartare
dunkl skrev:
Troligtvis behöver du sätta i en terminal till.
Om du kopplar basarna i serie får du en impedans på 8 Ohm, om du kopplar parallelt 2Ohm. Troligtvis är inte steget stabilt i 2Ohm mono. Detta gör att du får koppla en spole per kanal på steget.

Jo då, steget är i 2 Ohm stabilt. Kan jag då ta 2 kablar på + på terminalen till varsinn + på basen, och sedan likadant på -? Och brygga på steget?
har ett 4kanals steg som jag även driver framsystemet på.

Eller får jag inte brygga på steget om jag kopplar på det viset till basen?

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 851 Inlägg
2 juni 2005
Även om steget är 2ohms stabilt, kolla för säkerhets skull att det är stabilt i mono läge oxå,annars blir det knas.

2lateuloose
543 Inlägg
2 juni 2005
Varför ha dämpmatta i lådan??? har du byggt lådan rätt behöver du ingen dämpning!.. har du byggt lådan för liten kan du ha i spec. ull för att lura basarna att dom spelar i en större låda.. vad är det för stl. på basen?

Minst 4 mm2 högtalarkabel är att föredra!.. jag har kört dubbla 8 mm2 men det var nog lite överkurs..

jaa lasta ner steget till 2ohm om det pallar för det.. helt klart! tror inte det lev. så mycket effekt vid 8ohm direkt.. vad är det för steg du har?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

13 Inlägg
2 juni 2005
Jag ska förtydliga detta lite. Om man har ett tvåkanalssteg, eller som i detta fall fyra kanaler och vill brygga två "halveras impedansen" (igen). Detta kallas för mono.
Ex. En bas på 4 Ohm som man kopplar (bryggar) två kanaler uppfattar steget som en 2 Ohms last. Mono kallas det pga. att du kör ihop en L + R kanal till en. Nu är det inte stereo längre utan mono. Enkelt smile

2 122 Inlägg
2 juni 2005
andreas_gbg_ skrev:
Hur grov högtalarkabel skall jag ha mellan basen och terminalen inne i baslådan? Basen är en Kicker comp VR på 300rms. Sen undrar jag hur mycket dämpmatta jag skall ha i lådan som är på ca 25liter (sluten). Vad betyder 2x4 Ohm?

Tjohooo. Nu ska det bli fart i bilen:D Nyligen satt in kicker ES5.2 framsystem och imorgon åker Kicker basen in. Nu fattas bara ett BRA slutsteg. Hoppas jag lyckas sparka igång mitt gamla steg på 4x80rms. annars får jag gräva djupt i plånboken. Orkar inte köpa ett nytt "billigt så länge slutsteg".

mvh Andreas

köp högtalar kabel från nått ställe tex. MDS

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

4 554 Inlägg
3 juni 2005
4mm2 EK är inte fel:) kan du göra fina böjar med..

1 634 Inlägg
3 juni 2005
Trådstartare
Om jag förstått rätt nu så blir det alltså 1 Ohm om jag kopplar som jag beskrev? Eller blir det 2 ohm?

Om jag paralellkopplar jag basen och sedan bryggar slutsteget alltså.
Steget är ett budgetsteg från Xzound, Gold 4000 heter det. Men Mutant säljer också det steget. Bild och lite fakta om det finns på http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1222807911

Fasst det e ju klart, behöver kanske inte brygga steget iom att det skall ge 125rms vid 2 ohm.

Men är det bästa att använda sig utav 2 kanaler med denna bas?
Senast redigerat av andreas_gbg_ (3 juni 2005)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök