3231
Sök

Inför besiktning (CO/HC-halt)

100 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej, ska snart besiktiga min bil, och har för mig jag har läst något ang hur man kan "fuska" till sig lite bättre CO och HC-halter genom K-sprit och etanol om jag inte minns fel!?

Hur mycket ska man ha i såfall och är det CO eller HC-halten som ändras av k-sprit eller etanol?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 mars 2009
#2
lite K-sprit kan kanske hjälpa lite, innan du kör in i hallen, se till att motor är varmt, om han pecka på det, säg att du har precis kört hemifrån och du inte bor så långt. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 814 Inlägg
2 mars 2009
#3
Värm motorn som alain sagt, ca 5% etanol är väl riskfritt.

100 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#4
Tack för svaren!

Ja, jag har lite mer än 3 mil till där jag ska besiktiga så motorn hinner bli varm. Men då blir det att tanka bilen med cirka 40 liter, och sen typ en liter etanol och en flaska K-sprit tongue
Senast redigerat av Fyb (2 mars 2009)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 mars 2009
#5
Det lät lite, en av sierrorna jag hade tankade jag 10 liter bensin och 3 liter K-sprit, Visseligen blev det för höga värden endå pga dåliga ventiltätningar så den drog i sig olja tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 mars 2009
#6
På min förra Mb 190 var jag tvungen att tanka 50/50 med bensin och etanol (10 liter var) för att den skulle rulla igenom. Fast alla bilar kanske inte mår så bra av för mycket etanol.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

100 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#7
Jo men tror inte det är något fel på bilen, men man kan aldrig vara för säker smile

8 883 Inlägg
2 mars 2009
#8
Fyb skrev:
Jo men tror inte det är något fel på bilen, men man kan aldrig vara för säker smile

Om du inte tror att det är fel på bilen så låt bli att fippla med K-sprit och annat hokus pokus.
Visar det sig vara fel efter besiktning så låt en verkstad åtgärda felet.
Är man det minsta mån om sin bil så fipplar man inte med diverse nödlösningar utan man åtgärdar felen på rätt sätt från början.

Fotograf på tierpidag.se

100 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#9
Hamilton skrev:
Fyb skrev:
Jo men tror inte det är något fel på bilen, men man kan aldrig vara för säker smile

Om du inte tror att det är fel på bilen så låt bli att fippla med K-sprit och annat hokus pokus.
Visar det sig vara fel efter besiktning så låt en verkstad åtgärda felet.
Är man det minsta mån om sin bil så fipplar man inte med diverse nödlösningar utan man åtgärdar felen på rätt sätt från början.

Jo det är ju sant, men är surt att få ombes. på en sak man hade klarat med en flaska K-sprit smile

8 883 Inlägg
2 mars 2009
#10
Fyb skrev:
Hamilton skrev:
Fyb skrev:
Jo men tror inte det är något fel på bilen, men man kan aldrig vara för säker smile

Om du inte tror att det är fel på bilen så låt bli att fippla med K-sprit och annat hokus pokus.
Visar det sig vara fel efter besiktning så låt en verkstad åtgärda felet.
Är man det minsta mån om sin bil så fipplar man inte med diverse nödlösningar utan man åtgärdar felen på rätt sätt från början.

Jo det är ju sant, men är surt att få ombes. på en sak man hade klarat med en flaska K-sprit smile

Be en verkstad kolla upp bilen innan du besiktigar.

Fotograf på tierpidag.se


Sök