4016
Sök

3" luftmassemätare på b23ft

14 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en 745a 16v med 3" insug, samt luftmassemätare, och funderar nu på att flytta över detta till min andra bil, 740 turbo, och byta slangar IC mm.. och montera 2,5" på 16 ventilaren med vanliga GL slangar, LLF m.m.

Och undrar nu ifall någon med erfarenhet vet om detta går? Är gasspjällen också bara att skifta? Behöver det vara några speciella slutsiffror eller liknande för at de ska passa?

MVH

10 287 Inlägg
26 februari 2009
#2
B23FT??
Menar du B230FT eller B23ET eller B230ET.

Skriv årsmodell på din 740 så blir det enklare.

Du inser att du måste matcha en större luftmassemätare med andra, större, spridare också.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#3
Jaa, B230FT menade jag smile Jo, självklart! Har hört att slutsiffrorna på luftmängdmätarna ska spela stor roll?

Hur skulle 16 ventilaren (B234F) gå, om man ströp ner de till 2,5"? De äldre modellerna hade ju 3" medans de nyarae har 2,5"..

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#4
Det beror på vilken skalkonstant respektive luftmassemätare har. Skall man byta luftmassemätare utan att byta programvara eller mickla med annat som tex spridarstorlek så måste den man byter till ha samma skalkonstant (och samma basoffsetspänning samt dessutom samma funktionalitet såsom tex samma logik för renbränningssignal).

Är det rena grekiskan det jag skriver?

OK, då tar vi en snabbkurs: En luftmassemätare ger en utspänning som talar om hur många gram luft per sekund motorn suger i sig. Denna utspänning, alltså antal Volt per Gram kallas skalkonstant.
Typiskt för många luftmassemätare är att dom har en utspänning mellan 0- 5 Volt. Men för att elektroniken i boxen för sprutet skall veta att det sitter en fungerande luftmassemätare "i andra änden" så börjar inte signalen från Noll Volt utan från - låt oss säga 1 Volt. Dvs att man låter 1 Volt motsvara Noll gram luft per sekund. Detta kallas för basoffsetspänning.

Jag kan fortsätta ett par A4 sidor till men grundproblematiken är alltså att man måste endera mäta upp detta själv ( det gör man inte....) eller veta någon som har provat och sett (eller ännu bättre kört bilen i bromsbänk) och vet att just den kombinationen fungerar.

/Göran

Flexen skrev:
Hur skulle 16 ventilaren (B234F) gå, om man ströp ner de till 2,5"? De äldre modellerna hade ju 3" medans de nyarae har 2,5"..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Olika
907 Inlägg
27 februari 2009
#5
Sharky skrev:
Det beror på vilken skalkonstant respektive luftmassemätare har. Skall man byta luftmassemätare utan att byta programvara eller mickla med annat som tex spridarstorlek så måste den man byter till ha samma skalkonstant (och samma basoffsetspänning samt dessutom samma funktionalitet såsom tex samma logik för renbränningssignal).

Är det rena grekiskan det jag skriver?

OK, då tar vi en snabbkurs: En luftmassemätare ger en utspänning som talar om hur många gram luft per sekund motorn suger i sig. Denna utspänning, alltså antal Volt per Gram kallas skalkonstant.
Typiskt för många luftmassemätare är att dom har en utspänning mellan 0- 5 Volt. Men för att elektroniken i boxen för sprutet skall veta att det sitter en fungerande luftmassemätare "i andra änden" så börjar inte signalen från Noll Volt utan från - låt oss säga 1 Volt. Dvs att man låter 1 Volt motsvara Noll gram luft per sekund. Detta kallas för basoffsetspänning.

Jag kan fortsätta ett par A4 sidor till men grundproblematiken är alltså att man måste endera mäta upp detta själv ( det gör man inte....) eller veta någon som har provat och sett (eller ännu bättre kört bilen i bromsbänk) och vet att just den kombinationen fungerar.

/Göran

Flexen skrev:
Hur skulle 16 ventilaren (B234F) gå, om man ströp ner de till 2,5"? De äldre modellerna hade ju 3" medans de nyarae har 2,5"..


Intressant läsning, skulle gärna ta del av det flersidiga A4-materialet smile

Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite:

Min fråga är, lämnar en "vanlig" Bosch LMM ca 1 volt när den är "opåverkad", dvs inget flöde genom den ?
Har LMM fårn tex Pierburg en annan Skallkonstant eftersom man får komplettera med elektronik om man ska ersätta en Pierburg med en Bosch i tex en VAG TDi ?

Jag har haft problem med några LMM jag sålt att bilen knappt gått på tomgång, bör man då kunna misstänka att LMM inte lämnar rätt spänning vid aktuell lufmängd ?

Mvh
Fredrik

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#6
Utveckling till flera A4 sidor skulle inte bara vara om LMM utan blanda in hur boxen "tänker" när den räknar ut spridartid och problemet med att man förskjuter mapparna för både bränsle och tändning när man byter LMM med andra skalkonstanter. (Vilket till slut med extrema ändringar i storlek på LMM leder till att man har flyttat mapparna till Pluto och det blir pannkaka av allt.)

Min erfarenhet av att jävlas med LMM på bilar härrör primärt från ett försök jag gjorde tillsammans med BSR i slutet på 90-talet då vi (jag var försökskanin) försökte byta ut LMM mot mapsensor plus lämplig anpassningselektronik. Kontentan var att det är extremt noga just på tomgång och några millivolt fel leder till att , ursäkta franskan, bilfan inte går på tomgång.
Det är så pass länge sedan att jag inte kommer ihåg exakt men jag har för mig att den LMM som sitter i tex 940 Turbo lämnade 1.6 Volt på tomgång.

Problembilden är ännu mera av att hålla tungan i rätt mun eftersom matningsspänningen skiljer mellan olika typer av LMM. Många har 12V men vissa har 5V som matningsspänning. Plus då problemet som jag nämnde med hur logiken för renbränningen är implementerad.

Jag har även yrkesmässigt jobbat med luftmassemätare då jag som konsult byggde dåvarande Bacho Ventilations mätlabb för mätning av lågimpulsdon där jag byggde (och kalibrerade......) en mätrigg med över 500 tempgivare och tjugotalet mätrör för luftmassamätning.

/Göran

fredriq skrev:
Intressant läsning, skulle gärna ta del av det flersidiga A4-materialet smile

Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite:

Min fråga är, lämnar en "vanlig" Bosch LMM ca 1 volt när den är "opåverkad", dvs inget flöde genom den ?
Har LMM fårn tex Pierburg en annan Skallkonstant eftersom man får komplettera med elektronik om man ska ersätta en Pierburg med en Bosch i tex en VAG TDi ?

Jag har haft problem med några LMM jag sålt att bilen knappt gått på tomgång, bör man då kunna misstänka att LMM inte lämnar rätt spänning vid aktuell lufmängd ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#7

Det beror på vilken skalkonstant respektive luftmassemätare har. Skall man byta luftmassemätare utan att byta programvara eller mickla med annat som tex spridarstorlek så måste den man byter till ha samma skalkonstant (och samma basoffsetspänning samt dessutom samma funktionalitet såsom tex samma logik för renbränningssignal).

Joo, men när det är av samma märke, och kontaktmunstycke, och allt så borde den passa rätt bra? Är bara orolig över att som du säger, behöva byta programvara eller liknande?

Men jag får väll göra ett försök och se hur de blir kanske big_smile

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#8
"Assumptions is the mother of all fuck-ups". Men har du den utan att behöva pröjsa för den så är det bara att prova eftersom det är samma pinning på kontaktdonet och samma matningsspänning så kan inte gå sönder.

/Göran

Flexen skrev:
borde

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
"Assumptions is the mother of all fuck-ups". Men har du den utan att behöva pröjsa för den så är det bara att prova eftersom det är samma pinning på kontaktdonet och samma matningsspänning så kan inte gå sönder.

/Göran

Flexen skrev:
borde


Nej det är sant, men måste byta över gasspjället och liknande med:) För dom passar rätt över väll, samma infästning på insuget iaf smile

MVH

10 287 Inlägg
28 februari 2009
#10
Tänk på att du måste matcha spjäll mot insug. Annars blir det dynga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Tänk på att du måste matcha spjäll mot insug. Annars blir det dynga.

/Göran

Infästningen på spjällen ser likadana ut, får lossa och kika hur det ser ut:)

MVH

184 Inlägg
3 mars 2009
#12
Flexen skrev:
Sharky skrev:
Tänk på att du måste matcha spjäll mot insug. Annars blir det dynga.

/Göran

Infästningen på spjällen ser likadana ut, får lossa och kika hur det ser ut:)

MVH

är det inte fyra skruvhål på 3" spjället och 3 på den vanliga 2½" spjället? ska du inte ha 3" spjället kan du säga till mig, köper det om du inte vill ha det=)


Sök