3539
Sök

Turbokonverering Volvo 740 16V

127 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjenare. Har tänkt att konvertera min 16 Ventilare..
Är det sjukt svårt?
Jag menar, är det nått man måste göra för att den ska palla laddtryck?
Vart ska man fixa för oljereturen?
Kan man ha samma insug?
// Naddut

4 506 Inlägg
10 mars 2009
#2
Tjenare testa sökfunktionen.
Kan garantera dig att det finns svar på denna frågan redan.
Sök fliken är den brevid index en bit upp smile

//Wallis

Kan du andas kan du dö.

982 Inlägg
10 mars 2009
#3
beror på hur mkt du tänker ladda..0.4 kan du nog köra utan kompsänkning
svetsa dit ett något slags rör på tråget o kör med hydralslang från turbon..
samma insug funkar.

127 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#4
Beeenny skrev:
beror på hur mkt du tänker ladda..0.4 kan du nog köra utan kompsänkning
svetsa dit ett något slags rör på tråget o kör med hydralslang från turbon..
samma insug funkar.

Okey:)
Hur gör man för att sänka kompet då?..
Vill nog ladda runt 1 bar..

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
10 mars 2009
#5
dubbla toppackningar enkelt sätt


1 948 Inlägg
10 mars 2009
#6
Naddut skrev:
Beeenny skrev:
beror på hur mkt du tänker ladda..0.4 kan du nog köra utan kompsänkning
svetsa dit ett något slags rör på tråget o kör med hydralslang från turbon..
samma insug funkar.

Okey:)
Hur gör man för att sänka kompet då?..
Vill nog ladda runt 1 bar..

vill inte verka dryg eller så... men om du inte vet vad kompression är och hur du gör för att sänka det är det då läge att ge sig på en turbokonvertering? kanske börja med att plocka isär och skruva ihop en motor först samt läsa på lite om motorteknik.

Kan tyckas väldigt lätt när man läser om någon som byggt stans rejsspis i senast nummret av bilsport... dessvärre e det inte så himla lätt hmm

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 mars 2009
#7
Naddut skrev:
Beeenny skrev:
beror på hur mkt du tänker ladda..0.4 kan du nog köra utan kompsänkning
svetsa dit ett något slags rör på tråget o kör med hydralslang från turbon..
samma insug funkar.

Okey:)
Hur gör man för att sänka kompet då?..
Vill nog ladda runt 1 bar..

läs vad baltis har skrivit....

Å effekt kontra laddtryck stämmer heller inte riktigt...vad har du tänkt dig för effekt ?


10 287 Inlägg
10 mars 2009
#8
Och dessutom så ska man inte lita på allt som står i Bilsport....

/Göran

baltis skrev:
Kan tyckas väldigt lätt när man läser om någon som byggt stans rejsspis i senast nummret av bilsport... dessvärre e det inte så himla lätt hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
10 mars 2009
#9
Vi vill gärna hjälpa dig men för att förstå om det är ett rimligt projekt för dig så måste vi veta:

1. Vad har du för mekvana
2. Vad har du byggt förut i motorväg
3. Vad har du för verkstadsmöjligheter
4. Hur skall bilen användas
5. Vad har du för budget
6. Vad har du för effektmål
7. Vilken växellåda har du tänkt använda

/Göran

Naddut skrev:
Tjenare. Har tänkt att konvertera min 16 Ventilare..
Är det sjukt svårt?
Jag menar, är det nått man måste göra för att den ska palla laddtryck?
Vart ska man fixa för oljereturen?
Kan man ha samma insug?
// Naddut

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

127 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#10
Sharky skrev:
Vi vill gärna hjälpa dig men för att förstå om det är ett rimligt projekt för dig så måste vi veta:

1. Vad har du för mekvana
2. Vad har du byggt förut i motorväg
3. Vad har du för verkstadsmöjligheter
4. Hur skall bilen användas
5. Vad har du för budget
6. Vad har du för effektmål
7. Vilken växellåda har du tänkt använda

/Göran

Naddut skrev:
Tjenare. Har tänkt att konvertera min 16 Ventilare..
Är det sjukt svårt?
Jag menar, är det nått man måste göra för att den ska palla laddtryck?
Vart ska man fixa för oljereturen?
Kan man ha samma insug?
// Naddut


1, Har hållt på med min 740 TIC från grunden.. MEn tröttnat på att fixa iordning den igen..
2, Byggt och byggt, Har kanske inte byggt något förr vill derför börja..
3, Har en verkstad med allt man kan tänkas begövas allt från "travers" ( För motor lyft ) till Den mista hhylsan..
4, Bilen ska andvändas ute på väg..
5, Budget, Inte det dyraste men ingedn kina skit...
7, Kan väll använda ticens låda?, Vet ej vad den heter men det är den me OD låda..

Nu när jag läste hur man sänkte kompet så minns jag det, gjorde det ju på ticen.. smile

// naddut ^^,

10 287 Inlägg
10 mars 2009
#11
OK.

- Sänka kompet gör du bäst genom att plocka ur kolvarna och svarva grop. Kom ihåg att man inte kan spänna i skörten utan man behöver en jigg att spänna upp kolvarna i.
Vikta efteråt.

- Du behöver chip till bränsle och tändning. Kolla med tex Turbocenter vad dom har och vilka boxar du behöver och vad du skall ha i form av spridare och LMM.

- Grenrör finns det säkert dom som bygger. LG-Speed tex.

- Lämpli turbo till typ 300-325Hkr är en TD04HL18T eller 19T.

- M46 lådor skjuter du till Pluto. M90 med lämplig koppling behövs.

- IC finns många varianter att välja. För budget runt 300-325 så räcker ganska normala IC.


Att sikta på mindre än 300Hkr är meningslöst eftersom det blir rätt mycket pulver direkt man börja överladda dessa motorer.

Tänk på att du inte kan besikta med turbokonverteringen.

Hur skall du göra med diffbroms? Skall du spinna runt på ett bakdäck?

/Göran



Naddut skrev:
1, Har hållt på med min 740 TIC från grunden.. MEn tröttnat på att fixa iordning den igen..
2, Byggt och byggt, Har kanske inte byggt något förr vill derför börja..
3, Har en verkstad med allt man kan tänkas begövas allt från "travers" ( För motor lyft ) till Den mista hhylsan..
4, Bilen ska andvändas ute på väg..
5, Budget, Inte det dyraste men ingedn kina skit...
7, Kan väll använda ticens låda?, Vet ej vad den heter men det är den me OD låda..

Nu när jag läste hur man sänkte kompet så minns jag det, gjorde det ju på ticen.. smile

// naddut ^^,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med.lem
3 759 Inlägg
10 mars 2009
#12
Räkna också med att den där setupen kommer kosta i runda slängar 15-20 tusen, och då snackar vi ändå snik...

Har du mycket kontakter och/eller väljer att köra "kina-skit" (som fungerar utmärkt till dina effektutag) så kan du nog komma ner till 10-15

Gjorde en liten snabblista på saker som behövs och ett ungefärligt pris:

Turbo 2500
Grenrör 2500
WG        1000
Downpipe 500
IC            500
Dump       500
Spridare    1000
Slangar      1000
Toppackning 500
Soppapump  400
Luftfilter     700
Kylfläkt     500
M90 låda   5000
Koppling    2000

Det som är skrivet med kursiv text är ett måste...

18 600:-
Senast redigerat av Mr_EmCom (10 mars 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

10 287 Inlägg
10 mars 2009
#13
+ Guldbox till tändningen
+ två chip
+ sotningssats
+ nya stift och fördelare (ska väl inte köra med gammalt skit när man trimmar....)
+ olja + oljefilter
+ ny kamrem och spännare + rullar
mm. Det är massor med småprylar som kostar som man ofta glömmer.

Några frågor:

Vart hittar man tryckplatta och lamell för 2000?
Vart köper man IC för 500?

Man måste väl berätta under vilka förhållanden prisexemplena gäller. Jag skulle ju kunna säga Turbo : 200 kr eftersom jag kan köpa en av Stefan i vårat garage för 200 kr. Men en mera normal "kostnad" för en fräsch 18T/19T torde väl vara mer än 2500. Sedan kan ju den som skall bygga räkna av om han får tag på billig på blocket eller liknande.

Och orginal soppapump räcker om man inte höjer soppatrycket nämnvärt.

/Göran


Mr_EmCom skrev:
Gjorde en liten snabblista på saker som behövs och ett ungefärligt pris:

Turbo 2500
Grenrör 2500
WG        1000
Downpipe 500
IC            500
Dump       500
Spridare    1000
Slangar      1000
Toppackning 500
Soppapump  400
Luftfilter     700
Kylfläkt     500
M90 låda   5000
Koppling    2000

Det som är skrivet med kursiv text är ett måste...

18 600:-

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Med.lem
3 759 Inlägg
10 mars 2009
#14
Sharky skrev:
+ Guldbox till tändningen
+ två chip
+ sotningssats
+ nya stift och fördelare (ska väl inte köra med gammalt skit när man trimmar....)
+ olja + oljefilter
+ ny kamrem och spännare + rullar
mm. Det är massor med småprylar som kostar som man ofta glömmer.

Några frågor:

Vart hittar man tryckplatta och lamell för 2000?
Vart köper man IC för 500?

Man måste väl berätta under vilka förhållanden prisexemplena gäller. Jag skulle ju kunna säga Turbo : 200 kr eftersom jag kan köpa en av Stefan i vårat garage för 200 kr. Men en mera normal "kostnad" för en fräsch 18T/19T torde väl vara mer än 2500. Sedan kan ju den som skall bygga räkna av om han får tag på billig på blocket eller liknande.

Och orginal soppapump räcker om man inte höjer soppatrycket nämnvärt.

/Göran


Mr_EmCom skrev:
Gjorde en liten snabblista på saker som behövs och ett ungefärligt pris:

Turbo 2500
Grenrör 2500
WG        1000
Downpipe 500
IC            500
Dump       500
Spridare    1000
Slangar      1000
Toppackning 500
Soppapump  400
Luftfilter     700
Kylfläkt     500
M90 låda   5000
Koppling    2000

Det som är skrivet med kursiv text är ett måste...

18 600:-


En m5 tryckplatta kostar typ 2000 på mekonomen.
Som sagt ett unjefärligt pris.
Såg en annons på en ny IC på savar forumet för en 500, rätt stor. Men det är klart, det kan bli bra mycket dyrare totalt, även billigare, allt beror på förutsättningarna.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

127 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#15
Okey mycket på en gång, hehe. Men är sjukt taksam för alla svar.. Ska börja med bygget runt nästa vecka, kommer nog ställa en del frågor, hoppas att nån kan svara på dom, men aa, mycket tack..!!
MEn en fråga till bara, Du skrev att man inte ska besikta med konverteringen, hur gör man vid nästa besiktning d`å?, Plocka bort turbon och besikta och sätta i den igen då?.

/ Naddut ^^,

Med.lem
3 759 Inlägg
10 mars 2009
#16
Naddut skrev:
Okey mycket på en gång, hehe. Men är sjukt taksam för alla svar.. Ska börja med bygget runt nästa vecka, kommer nog ställa en del frågor, hoppas att nån kan svara på dom, men aa, mycket tack..!!
MEn en fråga till bara, Du skrev att man inte ska besikta med konverteringen, hur gör man vid nästa besiktning d`å?, Plocka bort turbon och besikta och sätta i den igen då?.

/ Naddut ^^,

Ja.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök