3484
Sök

Angående lackskillnader efter försäkringsskada

1 634 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Hej. Jag kommer få hem min bil inom kort med omlackade framskärmar, front, motorhuv, bakskärm och stötfångare bak. + extra (som jag betalar för, lackade handtag och midjelister)

Vad kan jag kräva om jag tycker att det är för stor nyansskillnad mellan dörrarna och det som är lackat? Vad är FÖR stor nyansskillnad? Kan man i efterhand kräva att du fixar dörrarna på den sidan där allt annat blir omlackat? Man försöker ju få ut så mycket som möjligt av försäkringen samtidigt som man såklart inte vill att det skall bli ett kast slutresultat. Har iofs ganska bra puts ändå men som tex förardörren är omlackad en gång likaså framskärmen på samma sida, och vist såg man en svag nyansskillnad gentemot bakdörren.

Så vad kan jag ställa för krav? Värt att veta är kanske att jobbet som verkstaden utför är inte speciellt långt ifrån beräknat värde på bilen, men nu har de ju redan satt igång.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 062 Inlägg
17 mars 2009
Kolla på bilen i olika vinklar o ljus, be även någon annan göra detta. Är det sedan en klar skillnad i nyans så får de göra om jobbet....

Sedan blir det alltid en väldigt microskopisk skillnad beroende på hur bra skick den "gamla" lacken är i. En polerad välskött lack skall man inte acceptera några skillnader på, men om man tex har en lite solmattad så är skillnaden ofrånkomlig, och då kan det bli bra om man polerar den gamla ytan efteråt tex.

"You Go, we go!"

hater
656 Inlägg
17 mars 2009
E d solid svart du har på V40in eller? om så, så behöver du inte oroa dig om lackskillnader

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

16 197 Inlägg
17 mars 2009
andreas_gbg_ skrev:
Hej. Jag kommer få hem min bil inom kort med omlackade framskärmar, front, motorhuv, bakskärm och stötfångare bak. + extra (som jag betalar för, lackade handtag och midjelister)

Vad kan jag kräva om jag tycker att det är för stor nyansskillnad mellan dörrarna och det som är lackat? Vad är FÖR stor nyansskillnad? Kan man i efterhand kräva att du fixar dörrarna på den sidan där allt annat blir omlackat? Man försöker ju få ut så mycket som möjligt av försäkringen samtidigt som man såklart inte vill att det skall bli ett kast slutresultat. Har iofs ganska bra puts ändå men som tex förardörren är omlackad en gång likaså framskärmen på samma sida, och vist såg man en svag nyansskillnad gentemot bakdörren.

Så vad kan jag ställa för krav? Värt att veta är kanske att jobbet som verkstaden utför är inte speciellt långt ifrån beräknat värde på bilen, men nu har de ju redan satt igång.

Mvh Andreas

om bilen har några år på nacken så får de skilja rätt "mycke" enligt nån bok bolagen går efter.. vet dom inte exakt hur mycke.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 634 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Färgen är Mörkblå, EJ metallic. Ja bilen är ju ifrån -98. Tyckte inte att en nylackad yta för 2 år sedan skilde sig nåt speciellt ifrån övriga bilen efter polering på firma.

Numera Saab 9-5 Aero -00

31 Inlägg
17 mars 2009
Så vad kan jag ställa för krav?

Kolla på bilen. Är du nöjd? Då är du nöjd. Man ska inte alltid gå efter vad man kan och inte kan kräva. Ser det förjävligt ut är det ju klart att jobbet ska göras om. Men en liten nyansskillnad får man acceptera. Några mil och ett par tvättar senare så syns det sällan.

1 634 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
TrasigBilJovisst skrev:
Så vad kan jag ställa för krav?

Kolla på bilen. Är du nöjd? Då är du nöjd. Man ska inte alltid gå efter vad man kan och inte kan kräva. Ser det förjävligt ut är det ju klart att jobbet ska göras om. Men en liten nyansskillnad får man acceptera. Några mil och ett par tvättar senare så syns det sällan.

Det har du faktiskt 100% rätt i... Snälla kan de inte ringa idag och säga att det är klar..

Numera Saab 9-5 Aero -00

58 Inlägg
18 mars 2009
Blir alltid skilnad, även på nya bilar. Tänk på att din bil är 11år gammal med. Men den nya färgen kommer ju också att blekna lite efter ett tag och är det bra puts på resten av bilen så tänker man kanske inte så mycket på det som om bilen skulle vara dåligt tvättad.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
18 mars 2009
LoudPipes skrev:
Blir alltid skilnad, även på nya bilar. Tänk på att din bil är 11år gammal med. Men den nya färgen kommer ju också att blekna lite efter ett tag och är det bra puts på resten av bilen så tänker man kanske inte så mycket på det som om bilen skulle vara dåligt tvättad.

Och vem vill ha en dåligt tvättad bil?

Sök