3866
Sök

Kondensator?

3 september 2005
Trådstartare
#1
Tja! jag har en baslåda me dubbla 12" som jag tycker spelar lite segt! Använder ett MDS steg som jag tror ligger på 4*150W. Det känns som basen kommer liter efter ibland när man spelar snabba baslåtar! Tänkte om nån hade lite erfarenhet av kondensatorer? Den får väl basen att pumpa lite snabbare och backar upp steget??
Tacksam för svar!
MVH/Fredrik

Här är lådan:
http://www.garaget.org/mypage/user_edit … geid=88623
Senast redigerat av fredrikjohansson_86 (4 september 2005)


Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
3 september 2005
#2
ja tyckter kondning hjälper riktigt bra till när du ska ha snabb attack bas..men va vet jag...e juh bara på min första anläggning tongue


2lateuloose
543 Inlägg
3 september 2005
#3
en konding är som ett litet extra batt. som ger ström om det skulle behövas! & det kan lev. det relativt snabbt!

så du menar att du har strömproblem? hur stora kablar har du fram till steget? en konding kan hjälpa upp i vissa fall men

är det inte bara lådan som är lite stor då? el. händer problemet när du kör med för dej ganska hög volym?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Seat Exeo 2,0 TSI Sport
74 Inlägg
3 september 2005
#4
Du får utgå från den svagaste punkten.. Har du kablar som kan leverera tillräckligt med ström?.. Har du ett batteri som är strömstarkt nog?.. Jag menar du får ju inte mer kraft till stegen med hjälp av en konding om du inte hra någon stans att ta ström ifrån..


859 Inlägg
3 september 2005
#5
CoreX skrev:
Du får utgå från den svagaste punkten.. Har du kablar som kan leverera tillräckligt med ström?.. Har du ett batteri som är strömstarkt nog?.. Jag menar du får ju inte mer kraft till stegen med hjälp av en konding om du inte hra någon stans att ta ström ifrån..

Precis! Att byta till en BRA betteri är i de aldra flesta fallen mycket bättre än att köra med en konding.

/Theo


5 Inlägg
4 september 2005
#6
kläm dit en konding, den leverar ju en jämn strömvåg istället för batteriets "strömpulser". Det kommer bli en ruggig skillnad...
lycka till!

Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly

4 september 2005
Trådstartare
#7
CoSmoZ skrev:
en konding är som ett litet extra batt. som ger ström om det skulle behövas! & det kan lev. det relativt snabbt!

så du menar att du har strömproblem? hur stora kablar har du fram till steget? en konding kan hjälpa upp i vissa fall men

är det inte bara lådan som är lite stor då? el. händer problemet när du kör med för dej ganska hög volym?

Problemet kommer bara på hög ljudnivå och kablarna räcker gott och väl!


10 287 Inlägg
4 september 2005
#8
Det är lite grann som en standardfråga jag brukar få " min bil går illa - kan jag chippa den?". Dvs att hyva dit en kondensator är lite som att chippa bort att en bil går illa pga dåligt underhåll, trasig turbo eller motsv.

Så innan man kan säga att en kondensator gör susen så måste man förstå att allt annat är 100. Dvs att steget i sig räcker, att lådan är korrekt konstruerad, att elementen  är hela, att lådans placering är ok, att matning räcker och att det musikmaterial man kollar med verkligen låter annorlunda - "bättre" - på en referensanläggning.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

940 Wentworth
12 Inlägg
5 september 2005
#9
Jag har använt mycket kondesatorer till mina baslodor...
Men du märker ifall du behöver Konding.

De är bara att lyssna om basen blir sämre efter första "Dunket"..
Då är de så att du har fått full kräm på första "dunket" och sen att inte batteriet inte orkar ge ut full styrka nå mer..

Så en konding håller ju konstant spänning hela tiden men det beror ju på hur mycket du har å spela med.. 1F till 1000W räknar de ju på.
Och de är bättre att ha 2 0,5F istället för 1 1F för halvorna laddar upp sig snabbare..


Mvh Markus

Bee Loud Kick Ass

10 287 Inlägg
5 september 2005
#10
En kondensators uppgift är att inte att agera som ett batteri för att lagra energi (räkna ut hur mycket energi som en 1F konding kan hålla), utan dess uppgift är att undvika spänningsdippar precis när switchen i slutstegets spänningsomvandlare slår om.
Bakgrunden till detta är den linjeimpedans som finns i spänningsmatning från batteri till slutsteg. Denna linjeimpedans är en egeninduktans som "bromsar" den hastighet med vilken ström kan transporteras mellan batteri och slutsteg.

Har man problem med att basen mattas eftersom så beror det på att spänningen sjunker och detta har med dåligt batteri/dålig generator att göra och är inget som man kan hjälpa upp med kondensatorer.

Och uppladdningen av en kondensator styrs av egenimpedansen i matande krets. Och denna består av följande delar:

- Rb + Lb, batteriets egenresistans och egeninduktans
- Rl + Ll, Tilledningens egenresistans och egeninduktans
- Rc + Lc, kondensatorns egenresistans och egeninduktans. (esr)

Och om en dubbelt så stor kondensator har halva inre impedensen så laddas den upp lika snabbt som två mindre. Men det kan vara svårt att tillverka riktigt stora kondensatorer som beter sig så är det ofta vara så att mindre kondensatorer är att föredra ur uppladdningssynpunkt.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 129 Inlägg
14 april 2006
#11
Jag har ett problem mä billjudet oxå. När jag vrider upp volymen o får igång basandet så hackar stereon till efter en liten stund vilket jag tror beror mest på att steget tar för mycke ström så batteriet inte klarar försörja riktigt.

Jag har har en System One konding på 1 Farad som ja ä lite osäker på skicket för att "uppladdnings" lampan har först lyst så kondingen skulle ladda upp sig vilket jag inte tycker ska ta nå lång tid alls, men den lös i ett bra tag innan den släcktes o sen efter nårra veckor så började den lysa igen vilket ja kom på när batteriet var urladdat.

Jag ä lite osäker på hur ja ska kolla att den mår bra o tycker inte att d ä så lyckat att hålla på med den mä tanke på att den kan ge väldigt farliga resultat om man gör fel. Har funderat på att ta den till nåt företag, men sånt kan möjligen kosta en del.

Jag har en 90A generator i bilen som mår funkar o ett 62Ah batteri som inte ä mycke använt oxå, men har funderat mycke på att byta till 72Ah lr mer så man får mer kräm i systemet o mä d slippa konding.

524 Inlägg
14 april 2006
#12
Hur blir det om man bara skulle dra en tjock strömkabel från batteriet till ett annat batteris pluspol, man sätter ett extra batteri i bagagen å sen jodar man bara de där bak och har en kabel från plus till plus å sen drar man allt billjud ifrån de batteriet. Skulle de funka?


10 287 Inlägg
15 april 2006
#13
Sök i forumet.

Det finns flera trådar om dubbla batterier med bla ritning från Theo hur man skall koppla med skiljerelä om jag minns rätt.

/Göran

GrebyAxel skrev:
Hur blir det om man bara skulle dra en tjock strömkabel från batteret till ett annat batteris pluspol, man sätter ett extra batteri i bagagen å sen jodar man bara de där bak och har en kabel från plus till plus å sen drar man allt billjud ifrån de batteriet. Skulle de funka?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fisketokig
2 997 Inlägg
15 april 2006
#14
Sharky skrev:
Sök i forumet.

Det finns flera trådar om dubbla batterier med bla ritning från Theo hur man skall koppla med skiljerelä om jag minns rätt.

/Göran

GrebyAxel skrev:
Hur blir det om man bara skulle dra en tjock strömkabel från batteret till ett annat batteris pluspol, man sätter ett extra batteri i bagagen å sen jodar man bara de där bak och har en kabel från plus till plus å sen drar man allt billjud ifrån de batteriet. Skulle de funka?


Jotack Theo kan det där.

Det är tack vare honom som jag fixade 3 batterier med skiljerelä och tidsrelä mm till mitt bygge.

Tyckde det vart lite "overkill" men nu när det är klart så är jag tacksam att jag drogs med så långt smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
15 april 2006
#15
Palicuse skrev:
Jag har ett problem mä billjudet oxå. När jag vrider upp volymen o får igång basandet så hackar stereon till efter en liten stund vilket jag tror beror mest på att steget tar för mycke ström så batteriet inte klarar försörja riktigt.

Jag har har en System One konding på 1 Farad som ja ä lite osäker på skicket för att "uppladdnings" lampan har först lyst så kondingen skulle ladda upp sig vilket jag inte tycker ska ta nå lång tid alls, men den lös i ett bra tag innan den släcktes o sen efter nårra veckor så började den lysa igen vilket ja kom på när batteriet var urladdat.

Jag ä lite osäker på hur ja ska kolla att den mår bra o tycker inte att d ä så lyckat att hålla på med den mä tanke på att den kan ge väldigt farliga resultat om man gör fel. Har funderat på att ta den till nåt företag, men sånt kan möjligen kosta en del.

Jag har en 90A generator i bilen som mår funkar o ett 62Ah batteri som inte ä mycke använt oxå, men har funderat mycke på att byta till 72Ah lr mer så man får mer kräm i systemet o mä d slippa konding.

Vilka steg har du och vilken impedans belastar du dem med? Bassteget är väl DLS CA12 antar jag, det skrev du i en annan tråd iaf. Jag kan komma på några alternativ till att stereon hackar.
En orsak kan vara kondingen, som du misstänker.
Batteriet kan också vara för klent för den sammanlagda effekten från stegen.
Generatorn kanske inte klarar av att ladda upp ordentligt.
För klena kablar.

Är det när du spelar med motorn avslagen som stereon hackar eller blir det även så med motorn på?
Senast redigerat av Drönirettab (15 april 2006)

1 129 Inlägg
17 april 2006
#16
Drönirettab skrev:
Palicuse skrev:
Jag har ett problem mä billjudet oxå. När jag vrider upp volymen o får igång basandet så hackar stereon till efter en liten stund vilket jag tror beror mest på att steget tar för mycke ström så batteriet inte klarar försörja riktigt.

Jag har har en System One konding på 1 Farad som ja ä lite osäker på skicket för att "uppladdnings" lampan har först lyst så kondingen skulle ladda upp sig vilket jag inte tycker ska ta nå lång tid alls, men den lös i ett bra tag innan den släcktes o sen efter nårra veckor så började den lysa igen vilket ja kom på när batteriet var urladdat.

Jag ä lite osäker på hur ja ska kolla att den mår bra o tycker inte att d ä så lyckat att hålla på med den mä tanke på att den kan ge väldigt farliga resultat om man gör fel. Har funderat på att ta den till nåt företag, men sånt kan möjligen kosta en del.

Jag har en 90A generator i bilen som mår funkar o ett 62Ah batteri som inte ä mycke använt oxå, men har funderat mycke på att byta till 72Ah lr mer så man får mer kräm i systemet o mä d slippa konding.

Vilka steg har du och vilken impedans belastar du dem med? Bassteget är väl DLS CA12 antar jag, det skrev du i en annan tråd iaf. Jag kan komma på några alternativ till att stereon hackar.
En orsak kan vara kondingen, som du misstänker.
Batteriet kan också vara för klent för den sammanlagda effekten från stegen.
Generatorn kanske inte klarar av att ladda upp ordentligt.
För klena kablar.

Är det när du spelar med motorn avslagen som stereon hackar eller blir det även så med motorn på?

Jag har kollat nogrannare på d där o märkte att d ä stereon som ä problemet. När man startar stereon oavsett bilen ä igång lr inte så pallar inte stereon mä trycket då man vrider upp volymen men mycke av d problemet avtar då man har spelat ett tag vilket jag tror har mä ålder o användande att göra. Har haft stereon i snart 2år vilket inte ä mycke men under den tiden så har den varit mä om en del big_smile.


Till stegena så har ja nog stor strömkabel så d behöver ja inte oroa mig för, men däremot ä jag van vid att ha slutet batteri vilket ja bytte till öppet (vet inte om öppna lr slutna ä bäst för d slutna kan man inta ta hand om lika bra) i vintras o hade glömt bort, så ja servade d batteriet ja har o hoppas att d klarar sig.

Generatorn ä en 90A som laddar över 14v på tomgång så den är d inge fel på o 90A brukar man klara sig mä i ett rätt bra tag beroende på va man har för utrustning, men snart ska man väl börja uppgradera sig en aning big_smile.

21 761 Inlägg
17 april 2006
#17
Det verkar som att generatorn laddar mycket bra, helt klart.
Dagens "öppna" batterier brukar ändå fungera bra när det gäller vattenförbrukningen, de flesta har benämningen "underhållsfritt" och då ska det inte behövas fyllas på destillerat vatten under normala förhållanden. Man kan iof fråga sig vad tillverkarna menar med normala förhållanden men jag tror ändå att ett modernt öppet "underhållsfritt" batteri behöver minimalt underhåll om man inte laddar batteriet 1 gång i veckan med en enkel laddare som inte har underhållsladdning utan laddar med 17-18V.

Kul att du hittade felet iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2006)

1 129 Inlägg
28 juni 2006
#18
Drönirettab skrev:
Det verkar som att generatorn laddar mycket bra, helt klart.
Dagens "öppna" batterier brukar ändå fungera bra när det gäller vattenförbrukningen, de flesta har benämningen "underhållsfritt" och då ska det inte behövas fyllas på destillerat vatten under normala förhållanden. Man kan iof fråga sig vad tillverkarna menar med normala förhållanden men jag tror ändå att ett modernt öppet "underhållsfritt" batteri behöver minimalt underhåll om man inte laddar batteriet 1 gång i veckan med en enkel laddare som inte har underhållsladdning utan laddar med 17-18V.

Kul att du hittade felet iaf.

Hej.


Har bytt basar från 2st Magnat XTC till 2st Cerwin vega HED 12.2 som har gett mig lite problem. 

Under den senare tiden har ja bytt från.

Varta 62Ah 480en till Nordström 80Ah 720en.

8mm2 till 16mm2 kabel till mitt 4 kanals Magnat The rock 800.

16mm2 till 21mm2 kabel till mitt Dls monoblock.

Placerat jordpunkten till slutstegena på ena bulten som håller fast bältesfästena för att få bra jord.

Har montera 0,5F Dls konding som ja tyvärr inte tycker gör nån skillnad.

Hade problem mä min gamla multimeter o så ja köpte en ny o börja mäta.

Monoblocket fick från 10,5 o uppåt när man vred upp volymen innan jordpunktsbytet o nu kommer volten inte under 12 vad ja har sett än hitills. O generatorn ladda 13,58 sist den stod på tomgång.

Men när man vrider upp volymen så börjar stereon (är en pioneer 3600mp) hacka efter ett litet tag. Detta problemet tror ja bara att det kunde bli när stereon va kall, men den funkar hur bra som helst när man spelar i lite lägre volymer. Har hört att det kan va lasern i stereon som är dålig o måste bytas men vore intressant att se om de var andra orsaker till felet som inte har mä stereon att göra.


Sök