JonR skrev:
Masterworks skrev:
Det går inte att balanser på "känn"!
Det låter snarare så att hans maskin kanske är väldigt sliten
och har ett lager glapp, eller så har han/hon inte ställt in dimensionerna
för avstånd maskin o fälg, bredd på fälgen och diametern?
Kanske maskinen behöver kalibreras? osv...
Ne jag har ju bara jobbat på en däckfirma i 10 år så jag borde ju inte veta om det går att balansera på känn eller inte... Har balanserat väldigt många breddade plåtfälgar på känn som inte maskinen klarat av att mäta och det har blivit 100%! Är ju en sak om du inte klarar av det, men att säga att det inte går är bara bullshit.... En balanseringsmaskin funkar på det sättet att den visar noll när det är noll oavsett om maskinen är inställd på 13" eller 20" när man kör tex en 17" fälg... Anledningen till att man mäter fälgen på höjden o bredden är för att man enkelt ska se vart vikterna ska sitta och hur många gram dom ska vara på! En balanseringsmaskin visar inte noll eller obalans om det inte är det i verkligheten bara för att den är fel-inställd...
Om en däckmaskin inte är kalibrerad så visar den inte olika hela tiden...
MVH/Jon
Jösses!
Lite information för dig då!
Jag jobbar som servicetekniker med inriktning på utbildning och teknisk utveckling
inom hjulinställningar och balanseringsmaskiner, har haft det jobbet i 21 år nu!
En balanseringsmaskin jobbar i 3 plan statiskt, dynamiskt och en kombination av dom!
Att man matar in diametern på en balanseringsmaskin är för att den måste få en omräknings parameter
för att veta avståndet från centrum till viktplacering, vikten blir mindre ju högre fälg du jobbar med,
gäller även avstånd maskin och vikt "insida", "centrum" och "utsida"!
Om du nu jobbar på en gummiverkstad så kan du ju göra några ganska intressanta tester!
Börja med att balansera ner ditt hjul till 0 och slå sedan på en 50gr vikt, prova sedan att ställa om
diametern, avstånd maskin och fälg och bredd, så ska du se att ju mindre diameter du ställer in så kommer värdet att öka även dom andra värdena samspelar!
Att maskinen sedan visar noll betyder igentligen ingenting då det är centreringen av hjulet som är det viktigaste, prova samma nollade hjul och ta loss det och spänn upp det igen ett halvt var "fel"
så ska du se!
Eller prova att kolla det dynamiska värdet och det statiska, exempelvis om du har
30gr insida 50gr statiskt och 40 gr utsida, vad händer tror du om du balanserar ner det statiska till 0gr?
Eller om vi fortsätter till vad som sker vid en kalibrering är att du lär maskinen
ett givet värde vid givna inställda dimensioner!
Att du sedan balanserar på "känn" låter intressant, tror teknikerna i Italien skulle villja veta hur du gör!
//Patrik