Tack för tipsen!
Bytte luftfiltret och tändstiften igår. Luftfiltret gjorde ingen skillnad, då jag upplevde problemet efter det också. Några timmar senare bytte jag tändstiften. Dom gamla var minst sagt välanvända men tydde inte på några konstigheter i motorn. Men när jag bytt stiften var tomgången helt borta. Jag provade att starta några gånger till men ingen tomgång, upp till 1500 varv och sen ner till noll. Höll jag nere gasen bettede sig motorn bra.
Jag skruvade isär allt igen och letade efter fel. Hittade till slut en dålig kontakt, den som sitter på höger sida av motorn i insugsröret(? Röret mellan gasspjäll och luftburk). Båda "klämmorna" var av. Jag bad en arbetskamrat hålla in kontakten medans jag provade, men ingen skillnad.
När jag sedan slog på tändningen igen hörde jag att det rasslade från motorn (I läge 2). Efter att skruvat loss diverse delar så märkte vi att rasslet kom från gasspjället (Enligt artikelnummret på delen iaf
). Man kände att den vibrera samtidigt som det rassla. Skruvade ihop motorn igen efterssom klockan började bli en del, och då fick jag tomgång efter att gasat en liten stund.
Så hittills har jag provat:
Rengöringsmedel för insprutning
Nytt luftfilter
Nya tändstift
Känt på den trasiga kontakten
Kollat säkringen bakom batteriet
Tänkte kolla om reläet som säkringen bakom batteriet sitter i fungerar i morgon. Ska gå en vända med startgas också men efterssom problemet kommer till och frång så tror jag väl inte på någon läcka någonstans. Ska prova det du skriver också. Men just nu funderar jag på om det kan vara så att bilen har en elektrisk tomgångsventil (Som öppnas när tändningne slås på) som kärvar på något sätt. Kanske något som ligger löst där inne (Skrammlet) som hindrar den från att öppnas helt eller något? Men i såfall borde väl motorn till ventilen pressa tills säkringen går? Tänker på att vindrutetorkare och sönderärjade elfläktar bränner säkringar när motståndet är för högt....
Har inte upplevt felet sen igår kväll, men bara startat bilen tre gånger sen dess.
Kom gärna med fler idéer! Kan väl tillägga att bilen gått 30 000 mil, kanske något som behöver rengöras?