4048
Sök

Hur får man de djupa bas trycket?

1 163 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Hejsan, jag har en fråga hur man då kan få fram det djupa bastrycket i bilen, har 2 st MTX 1000wattare som drivs av ett alpinesteg, men tycker att basarna spelar som bäst i kanske rock musik då det är hård snärtig bas, kan itne få fram det djupa bastrycket på kanske en skön techno låt... kan man ställa om steget så det slår annorlunda eller är det basarnas fel? är helt nollad faktiskt,  baslådan är en portad låda!

vore kul om man fick hjälp med detta!smile tack på förhand

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 400 Inlägg
13 april 2009
Det beror på hur du har slutsteget inställt och hur baslådan är avstämd.
Har du subsonic på slutsteget om du har det så skriv gärna vad den står på och även lågpassfiltret

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

2lateuloose
543 Inlägg
13 april 2009
Djuptbas tryck? fattar inte riktigt vad du menar för en lågt stämd låda ger dej ett jävla muller & en djupfrekvens som hörs mil bort!! men att köra en Techno låt så är inte något jag skulle rekomendera

Techno låtar kör jag i ganska vanliga lådor då jag gillar tajtslag, vad är det för steg du har? har du tillräckligt med effekt? hur mycket effekt får varje bas?

Jag tror du ger dina basar alldeles för lite pulver!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 163 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
CoSmoZ skrev:
Djuptbas tryck? fattar inte riktigt vad du menar för en lågt stämd låda ger dej ett jävla muller & en djupfrekvens som hörs mil bort!! men att köra en Techno låt så är inte något jag skulle rekomendera

Techno låtar kör jag i ganska vanliga lådor då jag gillar tajtslag, vad är det för steg du har? har du tillräckligt med effekt? hur mycket effekt får varje bas?

Jag tror du ger dina basar alldeles för lite pulver!

Slutsteget är ett Alpine v12 series (F-MRV 1005) vet ärligt talat inte så mkt om det men att d var ett värsting steg för några år sedan! , tror att jag har tillräckligt med effekt ...

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Det beror på hur du har slutsteget inställt och hur baslådan är avstämd.
Har du subsonic på slutsteget om du har det så skriv gärna vad den står på och även lågpassfiltret

kommer inte riktigt åt slutsteget just nu , får riva rätt mkt för att komma åt å se på vad allt står på, vet ej om jag har subsonic, men hur ska de stå isåfall? å hur ska lågpassfiltret stå?

238 Inlägg
13 april 2009
Hoaken skrev:
Hejsan, jag har en fråga hur man då kan få fram det djupa bastrycket i bilen, har 2 st MTX 1000wattare som drivs av ett alpinesteg, men tycker att basarna spelar som bäst i kanske rock musik då det är hård snärtig bas, kan itne få fram det djupa bastrycket på kanske en skön techno låt... kan man ställa om steget så det slår annorlunda eller är det basarnas fel? är helt nollad faktiskt,  baslådan är en portad låda!

vad är det för mtx  storlek ?

värden ?

qts vas fs `?

1 163 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
101CRX skrev:
Hoaken skrev:

vad är det för mtx  storlek ?

värden ?

qts vas fs `?

det är mtx 12" 1000w , allt ja vet om dom... ehmm heter nog mtx thunderstorm förresten (gammla åsså röda kanter) hittar ingen info om dem! hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 april 2009
Troligtvis så är det din låda som är felbyggd då. Fel avstämning på den och djupet försvinner. Min tex spelar väldigt bra på dom allra djupaste frekvenserna men upp emot 50Hz så tappar den mycket i tryck.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

590 Inlägg
14 april 2009
är väl antagligen något med lådan eller porten som man bör ändra på för att få lite lägre frekvenser ? smile

124 Inlägg
14 april 2009
Ett enkelt tips är ju att göra portarna/rören i lådan så långa det bara går dock inte nämre en 8cm från bakre vägg i lådan.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

1 163 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
HiFiMick skrev:
Ett enkelt tips är ju att göra portarna/rören i lådan så långa det bara går dock inte nämre en 8cm från bakre vägg i lådan.

ahh men det är dom !

Elektriker
139 Inlägg
14 april 2009
Det är så att lådan är för högt avstämmd, och hur får du bort det?
Jo, två sätt att testa:
1. förläng porten, ju större port du har, destå längre måste porten vara för att du ska få samma avstämmning på lådan, som om du skulle haft en mindre port i diameter.
2. Bygg en större låda, o så gör du porten längre än vad programmet önskar, då får du mer djupbas, o sen kapar du porten efter hur du vill att det ska låta.

ett tips till 740 är att låta porten sticka ut ur lådan o sedan ligga i skidluckan. då kan du få in lite mer tryck smile
Lycka till /Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

1 163 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Freddah850 skrev:
Jo, två sätt att testa:
1. förläng porten, ju större port du har, destå längre måste porten vara för att du ska få samma avstämmning på lådan, som om du skulle haft en mindre port i diameter.
2. Bygg en större låda, o så gör du porten längre än vad programmet önskar, då får du mer djupbas, o sen kapar du porten efter hur du vill att det ska låta.

ett tips till 740 är att låta porten sticka ut ur lådan o sedan ligga i skidluckan. då kan du få in lite mer tryck smile
Lycka till /Freddan

om du kollar i mitt galleri ha ja no nån bild i skuffen så du kan se min baslåda.. bredden e hela skuffen där inne och den e lite snekapad där fram men rätt lång.. borde d inte räcka? eller ska man ha ännu större låda? mvh

1 785 Inlägg
15 april 2009
Hoaken skrev:
Freddah850 skrev:
Jo, två sätt att testa:

Lycka till /Freddan

om du kollar i mitt galleri ha ja no nån bild i skuffen så du kan se min baslåda.. bredden e hela skuffen där inne och den e lite snekapad där fram men rätt lång.. borde d inte räcka? eller ska man ha ännu större låda? mvh

Dels beror det på vad du har för basar. Dels vilken lådvolym de behöver för att spela så låga frekvenser som möjligt. Dels vilka inställningar du har på både huvudenhet och steg.

Placering av högtalarelementen och portarna är också viktig. i 740 och 940 finns det bara 3 platser att sätta portar på. Skidluckan och i hatthyllans 6*9" hål.

Det är en svår bil att bygga baslåda i

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 163 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Hoaken skrev:
Freddah850 skrev:
Jo, två sätt att testa:

Lycka till /Freddan

Dels beror det på vad du har för basar. Dels vilken lådvolym de behöver för att spela så låga frekvenser som möjligt. Dels vilka inställningar du har på både huvudenhet och steg.

Placering av högtalarelementen och portarna är också viktig. i 740 och 940 finns det bara 3 platser att sätta portar på. Skidluckan och i hatthyllans 6*9" hål.

Det är en svår bil att bygga baslåda i

Okej men hur ska steget stå? och hur ska man ställa stereon? placeringarna är rätt, men kanske fel på lådan eller basarna.

125 Inlägg
16 april 2009
Har själv 2st Rockford T1'or på 12" och en port på 6"

Jag experimenterade lite då jag ville ha djupa toner, slutade med att det blev en låda på 92,2 liter och en 6" port som nästan går ända intill bakväggen.

Mitt tips: Testa olka längder på porten!

Om du t.ex. tar bort porten och spelar så blir det mycket mindre djup bas än om du har en port där då porten förstärker ljud.... big_smile kanske du visste menmen...
Senast redigerat av Xsport (16 april 2009)

236 Inlägg
16 april 2009
Ett sätt är att vända baserna bakåt fast dom spelar framåt med +kabel på fel sida av basen

956 Inlägg
16 april 2009
JoKarN skrev:
Ett sätt är att vända baserna bakåt fast dom spelar framåt med +kabel på fel sida av basen

Hur menar du nu??

Menar du att man monterar med magneten utåt och sedan fasvänder basen dvs byter plats på plus och minus.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 163 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
luunggan skrev:
JoKarN skrev:

Hur menar du nu??

Menar du att man monterar med magneten utåt och sedan fasvänder basen dvs byter plats på plus och minus.

lät inte helt bra för lille basen.. men har en annan fråga nu ,basarna går ju till ett 2 kanals steg, och går in i varsin kanal... ja kanske skulle parallel kopplat / serie kopplat absarna å gått in i en kanal .. kan d blir bättre eller sämre ljud av d??

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2009
Det är inget fel på att fasvända basen, det kan resultera i en mer korrekt bas då den blir rätt fasad mot framsystemet. Och du bör nog inte köra båda basarna på en kanal på steget, kommer nog inte ge dig mer effekt än vad du har nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök