Alecci skrev:
Blinkersspaken sitter, precis som på de flesta LHD-bilar, åt förardörren till. Spolarspaken sitter åt passagerardörren till.
Gaspedalen sitter till höger, bromsen i mitten och kopplingen till vänster.
Växellådan har oftast 1:an uppåt till vänster, precis som på LHD-bilar.
Inga större problem att köra högerstyrt, det är en ren vanesak.
Omkörningar tycker jag enbart utgör ett problem om man främst kör på en rak väg med en buss eller lastbil framför sig. Har man en personbil framför sig ser man oftast igenom dess rutor, och om vägen svänger åt endera hållet ser man för det mesta förbi framförvarande fordon.
Dessutom ser jag knappast omkörningar som det viktigaste momentet i trafiken. Att RHD-bilar (åtmintone i länder som har högertrafik) oftast dessutom är bilar med effekt och väghållningsegenskaper en bra bit över medelbilen ser dessutom till att omkörningarna på sätt och vis blir säkrare då de går snabbare.
Om det nu är så tvunget med omkörningar i tid och otid kan man ju alltid montera en kamera i vänster backspegel (riktad framåt naturligtvis) som går till en TV-skärm inne i bilen.
RHD-bilar har sina fördelar också; man kliver alltid ur bilen och landar rakt på trottoaren/vägkanten, man sitter bättre till för att flörta med tjejerna som går på sidan av gatan, man har det legitima nöjet att väcka uppmärksamhet genom att backa genom McDrive, etc.