3302
Sök

Volvo T5 med D5 vevar?

54 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!
har själv ingen aning hur D5 vevarna och vevaxeln ser ut så tänkte höra om någon visste om det finns något hopp för att få dom på plats i en T5 snurra?

8 250 Inlägg
26 april 2009
#2
Är det 92,3mm veven?


1 062 Inlägg
26 april 2009
#3
Har även hört att vissa kör med dieselblock! Vad skiljer de mot bensinblocken? Är det stabilare och passar rakt av?

M.V.H.


8 250 Inlägg
27 april 2009
#4
Dielselblocken har lite högre deckhöjd och är stabilare.


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 april 2009
#5
Är det några stakar som är intressanta är det väl från nya D5an på 205hk och dubbelturbo. smile
Den jobbar på 1,8bars laddtryck, så de stakarna är väl intressanta.
Det är väl 2,4liters motorer, D5orna?

Leif Hermansson som bygger 1000hk-850n utgår ifrån ett dieselblock, så jag antar att de är ännu kraftigare än T5-blocken.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
27 april 2009
#6
Totte använde ju ett sånt block till sin 1000hk maskin, så de verkar ju hålla.

Frågan är om det inte är samma stakar i dieseln som i S60R maskinerna


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 april 2009
#7
Har hört sägas att T5-maskinerna från -05 och framåt är desamma som i S60R/V70R, bara spridarna som är mindre, enligt en kille som jobbar på BSR i Malmö.

Huruvida det är sant vet jag inte, men vet att de fick ju KKK24 aggregat även i T5orna och mer slagvolym.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

54 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Totte använde ju ett sånt block till sin 1000hk maskin, så de verkar ju hålla.

Frågan är om det inte är samma stakar i dieseln som i S60R maskinerna

Så man kanske rent utav skulle tänka om och köra hela botten från en d5a.
Men på s60r vevarna , hur mkt ladd brukar man lägga på dom?

1 497 Inlägg
28 april 2009
#9
TurbOla skrev:
Leif Hermansson som bygger 1000hk-850n utgår ifrån ett dieselblock, så jag antar att de är ännu kraftigare än T5-blocken.

Men har har ritat stakarna själv.
Senast redigerat av AxlSam (29 april 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 april 2009
#10
AxlSam skrev:
TurbOla skrev:
Leif Hermansson som bygger 1000hk-850n utgår ifrån ett dieselblock, så jag antar att de är ännu kraftigare än T5-blocken.

Men har har ritat stakarna själv.

Det är möjligt, det vet jag faktiskt inte. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 497 Inlägg
29 april 2009
#11
TurbOla skrev:
AxlSam skrev:
TurbOla skrev:
Leif Hermansson som bygger 1000hk-850n utgår ifrån ett dieselblock, så jag antar att de är ännu kraftigare än T5-blocken.

Men har har ritat stakarna själv.

Det är möjligt, det vet jag faktiskt inte. smile

Han hade haft en väntetid på över ett år för att få dem sa han!
Bilen är brutal wink


Sök