2867
Sök

Vilka bilar har wankel-motorer?

1 217 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Jag är lite nyfiken på vilka bilar det sitter rotationsmotorer i förutom typ rx7,rx8.. Hade ävern varit intressant att få veta lite info om bilarna:)


www.drcljusdal.se
679 Inlägg
23 oktober 2007
#2
Nåra

Mazda RX-8 (2003–)
Mazda RX-7 (1978–2002)
Mazda RX-5 (1975–1981)
Mazda RX-3 (1971–1978)
Mazda RX-2 (1970–1978)
Mazda Cosmo Sport
Mazda 787B
NSU Ro 80 (1967–1977)
NSU Wankel Spider (1964–1967)
Citroën GS Birotor
Mercedes-Benz C111

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

med lem
1 147 Inlägg
23 oktober 2007
#3
helt off, men tack till föregående (KottenV70r), fick dagens skratt big_smile

"hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!"

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

1 217 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#4
KottenV70r skrev:
Nåra

Mazda RX-8 (2003–)
Mazda RX-7 (1978–2002)
Mazda RX-5 (1975–1981)
Mazda RX-3 (1971–1978)
Mazda RX-2 (1970–1978)
Mazda Cosmo Sport
Mazda 787B
NSU Ro 80 (1967–1977)
NSU Wankel Spider (1964–1967)
Citroën GS Birotor
Mercedes-Benz C111

Å fasen, har MB släppt en bil med wankel? 
Läste lite om 787b förut.. mums säger jag bara:D


609 Inlägg
24 oktober 2007
#5
"Vilka bilar har wankel-motorer?"  Det hörs.... big_smile

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
24 oktober 2007
#6
787b har ju världens skönaste ljud, men då är det ju en 4 rotorig wankel maskin som byggdes för lemans å bokstavligt körde skiten ur alla så dom blev förbjudna efter första året å första vinsten "obs kan va lite felaktig info men tror de är rätt",
likadant med k*ken karlsson "kent karlsson" som bygger volvo motorer, han gör allt i sin makt för att förbjuda wankel motorn i rallycross för hans maskiner inte hänger med, bygga en kompetent wankel motor kostar inte ens hälften av vad hans motorer går på, så bilsport kanske ska börja fundera om lite
www.wankelregister.se finns det grymt med kunskap och info men mitt under srv byte å förändringar så sidan ligger nere ibland

http://www.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic början å slutet av filmen e så jävla grymt
Senast redigerat av LindeMan (24 oktober 2007)


1 217 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#7
muppet skrev:
"Vilka bilar har wankel-motorer?"  Det hörs.... big_smile

Ja, må så bvara. Men här i världens Saab-tätaste stad så har jag endast EN gång i mitt liv stött på en bil med wankel så..


Brap Brap Brap
149 Inlägg
27 april 2009
#8
Lyfter en riktigt gammal tråd men här kommer en lista på dom modellerna som Mazda producerat med wankelmotor, vilket år / modell & motor. Info hämtat från Svenska wankelregistret.se:

1967 Cosmo 110S (10A)
1968 R100 (10A)
1969 Familia SS (R100 4 Door - Japan Only)(10A)
1969 R130 (Japan Only) (13A FWD)
1970 RX-2/Capella (12A)
1971 RX-3/Savanna (10A-12A)
1972 RX-4/Luce (12A-13B)
1974 Parkway 26 Bus (Japan Only) (13B)
1974 REPU/Rotary Engine Pick Up (USA Only)
1975 Roadpacer AP (Japan Only with Australian HJ Holden Made Body) (13B)
1975 RX-5/Cosmo (13B)
1978 RX-7/Savanna (12A)
1985 RX-7 (FC) (13B)
1990 Eunos Cosmo (Japan Only) (20B)
1992 RX-7 (FD) (13B REW)
2003 RX-8 (SE,FE) (13B RENESIS)


4 682 Inlägg
27 april 2009
#9
Anadol hade en vankel motor , serieproducerades dock aldrig i nån bil .



https://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/638989_8xkyxe.jpg
Anadol ottosan motor.

andra som inte har nämnts:
Vaz 21019 (med VAZ-411 motor)
Vaz-21018 (med Vaz 311 motor) tillverkad i ca 500 ex.
VAZ-21059(med VAZ-411M motor)
VAZ-21079 (med VAZ-411-01 motor och med VAZ-4132 motor)
VAZ-2108-91 (med VAZ-415 motor)
VAZ-2109-91 (med VAZ-415 motor)
VAZ-21099-91 (med VAZ-415 motor )
VAZ-2115-91 (med VAZ-415 motor)
VAZ-2110 (med VAZ-415 motor)
GAZ-3102 (med VAZ-411-01 motor)
Lada 110 Super Tourism2 (motor ?)
Lada niva (motor ?)
UAZ 415 (med Mazda 13B motor)
Citroen M35

läs mer om lada modellerna här : http://cp_www.tripod.com/rotary/pg07.htm
digilander.libero.it/cuoccimix/ENGLISH-automotorusse4(lada2).htm

bilder:
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz413.gif
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz311.gif
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz411.gif
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz415.gif
Senast redigerat av Moparboy440 (27 april 2009)

3 235 Inlägg
27 april 2009
#10
Moparboy440 skrev:
Anadol hade en vankel motor , serieproducerades dock aldrig i nån bil .



http://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/638989_8xkyxe.jpg
Anadol ottosan motor.

andra som inte har nämnts:
Vaz 21019 (med VAZ-411 motor)
Vaz-21018 (med Vaz 311 motor) tillverkad i ca 500 ex.
VAZ-21059(med VAZ-411M motor)
VAZ-21079 (med VAZ-411-01 motor och med VAZ-4132 motor)
VAZ-2108-91 (med VAZ-415 motor)
VAZ-2109-91 (med VAZ-415 motor)
VAZ-21099-91 (med VAZ-415 motor )
VAZ-2115-91 (med VAZ-415 motor)
VAZ-2110 (med VAZ-415 motor)
GAZ-3102 (med VAZ-411-01 motor)
Lada 110 Super Tourism2 (motor ?)
Lada niva (motor ?)
UAZ 415 (med Mazda 13B motor)
Citroen M35

läs mer om lada modellerna här : http://cp_www.tripod.com/rotary/pg07.htm
digilander.libero.it/cuoccimix/ENGLISH-automotorusse4(lada2).htm

bilder:
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz413.gif
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz311.gif
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz411.gif
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 … vaz415.gif

What?!
Har ryssarna tillverkat bilar med Wankel?
Har aldrig hört om det...
kanske dags att importera en gammal rysk bil...smile


N/A
141 Inlägg
27 april 2009
#11
Mazda Furai med. Fast den lär man aldrig se på vägarna på grund av att de e konceptbil. Men den va klart den grymmaste.


4 682 Inlägg
27 april 2009
#12
engolf skrev:
What?!
Har ryssarna tillverkat bilar med Wankel?
Har aldrig hört om det...
kanske dags att importera en gammal rysk bil...smile

ja det skulle vara fränt, gäller dock att hitta en riktig lågmilare för motorerna håller bara ca 20.000 km p.g.a den dåliga kvaliteten på stålet tongue.
Edit: fanns en specialgjord version av GAZ-3102 gjord för KGB med en 210-hästars 3-skivig wankel cool.
Senast redigerat av Moparboy440 (27 april 2009)

162 Inlägg
27 april 2009
#13
Moparboy440 skrev:
engolf skrev:
What?!
Har ryssarna tillverkat bilar med Wankel?
Har aldrig hört om det...
kanske dags att importera en gammal rysk bil...smile

ja det skulle vara fränt, gäller dock att hitta en riktig lågmilare för motorerna håller bara ca 20.000 km p.g.a den dåliga kvaliteten på stålet tongue.
Edit: fanns en specialgjord version av GAZ-3102 gjord för KGB med en 210-hästars 3-skivig wankel cool.

De där är bara skitsnack. det beror helt på hur man sköter bilen. Visst är det lite känsligt men så är det med allt. man brukar räkna med att en motor håller ca 8000 mil sen är det dags för renovering. o efter den renovering håller den längre då man sätter i bredare apextätningar än original. (Sitter längst ut på rotorerna.) Brukar vara just det här som är problemet.


4 682 Inlägg
27 april 2009
#14
Ranta skrev:
Moparboy440 skrev:
ja det skulle vara fränt, gäller dock att hitta en riktig lågmilare för motorerna håller bara ca 20.000 km p.g.a den dåliga kvaliteten på stålet tongue.
Edit: fanns en specialgjord version av GAZ-3102 gjord för KGB med en 210-hästars 3-skivig wankel cool.

De där är bara skitsnack. det beror helt på hur man sköter bilen. Visst är det lite känsligt men så är det med allt. man brukar räkna med att en motor håller ca 8000 mil sen är det dags för renovering. o efter den renovering håller den längre då man sätter i bredare apextätningar än original. (Sitter längst ut på rotorerna.) Brukar vara just det här som är problemet.

nja det tror ja inte, dom ryska wankelmotorerna e kända för sina dåliga kvalitiet, det fanns inte tillgång till tillräckligt bra material helt enkelt då dom byggdes.
blocken spricker å då e de svårt att reparera.
har själv absolut ingen erfarenhet av ryska wankelmotorer , men  killen på den där sidan som ja länkade till verkar kunna sina grejor så ja litar på honom tongue.
men det e bara ett allmänt känt faktum att dom skulle vara av dålig kvalitet , det kan ju naturligtvis skilja motorerna imellan.
sen så e det nog få icke ryssar som nånsin handskas med dom här motorerna så de finns inte så mycket fakta om dom.
sen så lär alla Nsu wankel ägare ha en sånn tradition att om dom möter en annan Nsu så blinkar dom med lyktorna så många gånger som dom har bytt motor tongue. (troligtvis myt men i.a.f.)

Brap Brap Brap
149 Inlägg
29 april 2009
#15
Lite OT men det finns många som "vet" hur en wankel fungerar, hur mycket soppen den drar och vilka delar som är slits - speciellt här på garaget.org. Det är som på alla (kolv)bilar motorn slits olika beroende på hur man sköter den och hur man kör med den. Om vi ser på 13b REW motorn som sitter i RX-7 FD så finns det säker sjuor som gått betydligt längre än 8000mil och fortfarandade inte är renoverade, men det är som alla sportbilar. Dom går hårt, fördelen med wankel är att dom är betydligt billigare att renovera smile Den största anledningen till att sätta i grövre apex tätningar handlar väl om att vara förebyggade mot spikningar snarare än slitage?

När det kommer till VAZ wankel skulle jag kunna tänka mig motorerna är av dålig kvalitet, som mycket annat som gjordes i Sovjett, om man får dra sina fördomar till sin spets tongue


1 703 Inlägg
29 april 2009
#16
Levinsson skrev:
När det kommer till VAZ wankel skulle jag kunna tänka mig motorerna är av dålig kvalitet, som mycket annat som gjordes i Sovjett, om man får dra sina fördomar till sin spets tongue

Va?! Jag tar detta som ett personligt påhopp! tongue
Detta är naturligtvis en myt. cool


4 682 Inlägg
29 april 2009
#17
Levinsson skrev:
När det kommer till VAZ wankel skulle jag kunna tänka mig motorerna är av dålig kvalitet, som mycket annat som gjordes i Sovjett, om man får dra sina fördomar till sin spets tongue

nä ryssbilarna e ju riktigt robusta , inte så många väst bilar bilar som kan ta sig fram på en lerig stig norr om polcirkeln medans motorn försöker svälja 76 oktanig bensin å smörja lagren med olja av uruselkvalitet i -60°C tongue .
kan ju t.e.x nämnas att när lada skulle börja tillverka riva (Vaz 2101) som baseras på den gammla fiat 124 använde man över 30% tjockare plåt en vad fiat hade smile.
och de gammla Pobeda modellerna rullar ännu i ryssland som taxibilar fast det var över 60 år sen de slutade att tillverkas , vissa taxichaufförer påstår sig ha kört över 100 000 mil i dom big_smile.

Brap Brap Brap
149 Inlägg
30 april 2009
#18
Jo det har du rätt i, det är egentligen lite samma sak som militär utrustning. Det är gjort för att hålla i ur och skur.

Men det finns juh vissa 240 förare som påstår sig ha kört över 200 000 mil med sina, men det är klart dom slutades inte tillverkas för 60 år sedan...



Sök