3415
Sök

Är 740 ET motor lämplig grund för mitt effektmål på 350-400Hkr?

237 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#1
Har börjat skruva i en 740 med et motor,
skulle nu bara höra om någon vet om den är värd att börja trimma eller om man ska byta motor till en FK i stället, för att slippa en massa motor ras hela tiden.. Nu handlar det inte om avancerad trimming bara runt 350 - 400 hk planerat..

tacksam för hjälp!!

Turbo knackare

130 Inlägg
9 februari 2009
#2
Et:n har väl rätt kännsliga stakar vet dock inte riktigt vad dom håller för...


Blyfot
829 Inlägg
9 februari 2009
#3
200-250 äst ungefär jaga på ett ft fk block med oljekylda kolvar

"bara en mor kan älska en sån son"

237 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#4
Det är d jag med har hört talas om att dom inte ska hålla så mycket!!
Men resten borde ju hålla om man byter stakar på den iaf o vevaxeln, ska inte spåna för mycket i det, har ingen aning om dessa motorerna sj, har bara trimmat FT o FK sj..

Turbo knackare

66 Inlägg
9 februari 2009
#5
det här är ju bäst motorn fanns ju bara i 2 årsmodeller tills volvo kom på att man kan göra en lågfriktions motor som är skit. etn har ju smidd vev med stora lager och smidda stakar som är märkta med ett m märke. ramlagrern är ju också stora så smile


Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
9 februari 2009
#6
b23et är smidd, b230et är skit


66 Inlägg
11 februari 2009
#7
rille_ skrev:
b23et är smidd, b230et är skit

a det var det jag menade, kom just på att b230 heter et också big_smile


15 Inlägg
13 februari 2009
#8
350 - 400 hk är avancerad trimning.  men lämnar du in det så blir det inte så avancerat wink

//Pierre....

16 Inlägg
14 februari 2009
#9
Har med forskat i detta och vad jag har kommit fram till är att en SKOTTSÄKER botten är rekomenderat... vill du ha ett budget projekt kika in DPracing´s (stavning!?!?)projekt.. En fk motor som ska lämna mellan 3-400hk UTAN bytta stakar osv... kika där så får du se om du hittar ngt intressant...

MVH

Lastbilsmekaniker
35 Inlägg
15 februari 2009
#10
boffe_racing skrev:
det här är ju bäst motorn fanns ju bara i 2 årsmodeller tills volvo kom på att man kan göra en lågfriktions motor som är skit. etn har ju smidd vev med stora lager och smidda stakar som är märkta med ett m märke. ramlagrern är ju också stora så smile

Läs topic:P

b23et som du snackar om fanns bara i dom tidiga 760turbo..
Medans b230et (som han har) satt i 740tic och även senare 760turbo;)

1 004 Inlägg
15 februari 2009
#11
volvokrille12 skrev:
200-250 äst ungefär jaga på ett ft fk block med oljekylda kolvar

?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

864 Inlägg
15 februari 2009
#12
volvokrille12 skrev:
200-250 äst ungefär jaga på ett ft fk block med oljekylda kolvar

Hur är det möjligt att skriva så illa?
Jag har läst meningen fem gånger utan att förstå vad det står.
Senast redigerat av Tuffhaggman (15 februari 2009)

194 Inlägg
15 februari 2009
#13
Tuffhaggman skrev:
volvokrille12 skrev:
200-250 äst ungefär jaga på ett ft fk block med oljekylda kolvar

Hur är det möjligt att skriva så illa?
Jag har läst meningen fem gånger utan att förstå vad det står.

Han måste ha menat: 200-250 som bäst ungefär, jaga istället efter ett ft fk block med oljekylda kolvar tongue

66 Inlägg
15 februari 2009
#14
760_tic skrev:
boffe_racing skrev:
det här är ju bäst motorn fanns ju bara i 2 årsmodeller tills volvo kom på att man kan göra en lågfriktions motor som är skit. etn har ju smidd vev med stora lager och smidda stakar som är märkta med ett m märke. ramlagrern är ju också stora så smile

Läs topic:P

b23et som du snackar om fanns bara i dom tidiga 760turbo..
Medans b230et (som han har) satt i 740tic och även senare 760turbo;)

a du har rätt ( har läst rubriken nu tongue )  hur som helst om vi snackar b230et så är stakar och vev gjutna och är en lågfriktions motor som har små överfall


Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 februari 2009
#15
ajka skrev:
Tuffhaggman skrev:
volvokrille12 skrev:
200-250 äst ungefär jaga på ett ft fk block med oljekylda kolvar

Hur är det möjligt att skriva så illa?
Jag har läst meningen fem gånger utan att förstå vad det står.

Han måste ha menat: 200-250 som bäst ungefär, jaga istället efter ett ft fk block med oljekylda kolvar tongue

Haha, det måste de vara, att de ska behövas en tolk för att förstå. Är ju mycket enklare om man läser igenom det man skrivit innan man postar!

Jonas

jungeljocke
31 Inlägg
15 februari 2009
#16
motorn bordde nog hålla ganska hyffsat..
men man ska ju hälst bygga så de blir så lite motryck som möjligt..
de som dödar motorn är höga laddtryck
sattsa på få ut bra med effekt utan turbo så slipper du ha så högt ladd för att upp nå ditt effekt krav...

Volvo 740 v12a

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
2 maj 2009
#17
om du har tänkt dig dom hästarna är det bara å kasta ET blocket, om du vill ha en driftsäker bil. stakarna har visat sig vara väldigt klena i just ET motorn. satsa istället på en nyare FK-bottendel, som du sedan renoverar för bästa möjliga driftsäkerhet. vad har du tänkt ligga på för laddtryck?

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE


Sök