2669
Sök

BMW 325 Kokar

38 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Bmw 325 -93 som gått ca 15 000 mil.. Nyligen bytt vattenpump för att den kokade men hjälpte ingenting.

Den stannar på 90 grader där den ska vara i ca 10 minuter och sen börjar den stiga mot det röda.
Tempen håller sig på 90 grader också om man kör ca 50 km/h eller typ glider runt på stan om jag har värmen på högsta i kupén. Vet inte vad problemet kan vara men har märkt att en fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn.

Men tycker ju att den inte borde göra så mycket då man kör ca 90km/h vilket är nästan omöjligt utan att gå upp i temp.. Någon som vet vad felet kan vara? hmm


dARKiE
5 031 Inlägg
27 april 2009
#2
Har du kollat termostaten så den inte fastnar i visst läge ?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

61 Inlägg
27 april 2009
#3
Helt säkert luft i systemet! Ett jätte vanligt fel på Nästan ALLA bmw, tyvärr, prova det..


49 Inlägg
27 april 2009
#4
har du luftat kylsystemet?

38 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#5
Nej, får kolla upp de dära tack smile


1 587 Inlägg
28 april 2009
#6
Har själv haft en 323 E36 smile ! Samma problem, bytte vattenpump, termostat och lite annat skit, så fläkten börja funka iaf.. Men bilen steg upp i värme iaf.. Sedan åkte ja me pappa till en gubbe där han scanna motorn.. Hur vet jag inte men han sa iaf att topplockspackningen hade spruckit och att toppen nu är sprucken, fick renovera skiten.. Kostade en massa pengar, så se till o inte köra bilen när den beter sig så, dom motorerna har lite käsnliga toppar efter vad jag hört..

Detta är bara situationen jag hade, behlver inte betyda att samma skit ska hända dig men se till att kolla upp det noga innan du åker runt massa med bilen tongue


#2573
1 489 Inlägg
28 april 2009
#7
Hade samma problem på min E36, lufta systemet så ska det nog ordna till sig. Väldigt vanligt fel på dom där smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 april 2009
#8
gör ett kompprov
visar det bra så lufta


38 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#9
asså jag har ju kört ändå rätt länge när den hållt på så hära och har inte blivit värre känns det som i alla fall, men ska testa lufta och kolla till termostaten så får vi se om det blir nå bättre smile


Teknik Informatör
371 Inlägg
28 april 2009
#10
funkar visko kopplingen som den ska?

BMW E3 it takes one to catch one :)

400 Inlägg
28 april 2009
#11
som folket säger lufta systemet hade samma problem med min e36a

2 656 Inlägg
28 april 2009
#12
Asten skrev:
Hej, jag har en Bmw 325 -93 som gått ca 15 000 mil.. Nyligen bytt vattenpump för att den kokade men hjälpte ingenting.

Den stannar på 90 grader där den ska vara i ca 10 minuter och sen börjar den stiga mot det röda.
Tempen håller sig på 90 grader också om man kör ca 50 km/h eller typ glider runt på stan om jag har värmen på högsta i kupén. Vet inte vad problemet kan vara men har märkt att en fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn.

Men tycker ju att den inte borde göra så mycket då man kör ca 90km/h vilket är nästan omöjligt utan att gå upp i temp.. Någon som vet vad felet kan vara? hmm

lufta systemet smile och luftar systemet så all luft kommer ur ska du hissa upp den bak så bilen lutar framåt bra mycke enklare o lufta då smile


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 april 2009
#13
Dom vanliga fel när BMWna kokar är:
- visko kopplingen (fläkt) - bilen går varm men tempen sjunker på landsvägar
- topplockspackningen - 6:orna är ju långa o det finns gott om utrymme för små sprickor etc. Kolla om vatten försvinner eller är om det är olja i den samt om olja ser bra ut men detta syns inte i alla fall.
I vissa fall kan avgaser gå i kylsystemet o då är det ventilen i kylarlocket som lättar på trycket.

Vatten pumpen eller termostaten brukar inte bara ge upp.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 april 2009
#14
ekelund88 skrev:
Asten skrev:
Hej, jag har en Bmw 325 -93 som gått ca 15 000 mil.. Nyligen bytt vattenpump för att den kokade men hjälpte ingenting.

Den stannar på 90 grader där den ska vara i ca 10 minuter och sen börjar den stiga mot det röda.
Tempen håller sig på 90 grader också om man kör ca 50 km/h eller typ glider runt på stan om jag har värmen på högsta i kupén. Vet inte vad problemet kan vara men har märkt att en fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn.

Men tycker ju att den inte borde göra så mycket då man kör ca 90km/h vilket är nästan omöjligt utan att gå upp i temp.. Någon som vet vad felet kan vara? hmm

lufta systemet smile och luftar systemet så all luft kommer ur ska du hissa upp den bak så bilen lutar framåt bra mycke enklare o lufta då smile

Helt fel min vän! Då stannar all luft i kupesystemet.
Det är fronten som ska upp! Helst så att kylarlocken är i höjd med vindrutan nedre del. Kupe värme på max!
På sås sätt kan man lufta via kylaren istället för riskera dra av eller dra sönder gängan på termostathuset. Låter dumt men sant.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 april 2009
#15
"fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn."
Där har du felen! Det är visco kopplingen som lagt av, väldigt vanligt!
Vet inte vad den kostar hos BMW men nr 2 är det http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=35


38 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#16
tror du tänker på fel fläkt, är en annan fläkt ännu längre ner.


38 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#17
Problemet fixat, Bytte termostaten och luftade går riktigt bra nu!



Sök