3354
Sök

Bmw e30 325ik års 88

242 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#1
tja kanske ska köpa en bmw 325ik 88 men nu när jag kollade runt lite så fick jag för mig att det inte är lika dan motor i ik:N som i vanliga 325 an stämmer detta isåfall vad är skillnaden ?

min tanke med bilen är sedan att turbokonvertera med ett mål på ca 500hk

mycket tacksam för svar.

Rekondchef
265 Inlägg
6 maj 2009
#2
Är ingen skillnad.. "K" står för katalysator så den motorn e likadan som alla andra me kat! Bara o handla o börja bygga big_smile

1 353 Inlägg
6 maj 2009
#3
'Det är skillnad på motor med eller utan kat.

dom utan katt har annorlunda kolvar och lite högre komp
så om du ska konvertera så är en ik att föredra, då den har lite lägre komp smile
Senast redigerat av Batta (6 maj 2009)

There's no replacement for displacement

Rörpulare
1 453 Inlägg
6 maj 2009
#4
Synd att du inte sade till ett tag tidigare hade ett helt lågkomps block utan topp liggandes...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Rekondchef
265 Inlägg
6 maj 2009
#5
Batta skrev:
'Det är skillnad på motor med eller utan kat.

dom utan katt har annorlunda kolvar och lite högre komp
så om du ska konvertera så är en ik att föredra, då den har lite lägre komp smile

Ja rätt ska va rätt! tongue Men för mig e en "vanlig" förknippat me kat så därför blev d kanske lite otydligt från min sida.... wink

242 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#6
jag har också hörta att det ska vara skillnad på toppen stämmer de ? och vilken motor är bäst för mitt bygge ska vara seriöst och jag kommer bygga ända tills jag har 500hk

Rörpulare
1 453 Inlägg
6 maj 2009
#7
Skulle sattsa på en nyare 325:a me 323 stakar har ja för mej kmr inte ihåg om de e nån speciell års modell sen en diselvev så du kmr upp i 2.7liter svarvar lågkompskolvarna från en nyare 325 motor svetsar en 325topp sen e de bara att bygga på vidare runt om! Reserverar mej för eventuellt fel tryck wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
6 maj 2009
#8
ska du köra med 500 hk så byt då till riktiga smidda kolvar , vist det håller med svarvade ett tag

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

242 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#9
E30Tompa skrev:
Skulle sattsa på en nyare 325:a me 323 stakar har ja för mej kmr inte ihåg om de e nån speciell års modell sen en diselvev så du kmr upp i 2.7liter svarvar lågkompskolvarna från en nyare 325 motor svetsar en 325topp sen e de bara att bygga på vidare runt om! Reserverar mej för eventuellt fel tryck wink

det är precis denna grund jag tänkt. men du tror inte att denna motor är någe bra då alltså ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2009
#10
För turbobyggen är väl 325e eller 327 som den också kallas lämpligast?

En 2.7 litersvariant av E30 med bara 140hp som ursprungligen byggdes som ett snål alternativ för den amerikanska marknaden eftersom 4cyl 318 ansågs för klen. Ovanlig men populär att bygga turbo på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök