3462
Sök

Vw Passat 94 - Motorhaveri!?

5 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#1
• Bilmodell
VW PASSAT VAR CL 1,8 I
Motor ABS/ABZ

• Årsmodell
1994

• Miltal
29.100ca

• Modifikationer på bilen
bilen är orörd o standard

• Hur yttrar sig felet?
Det började med att jag upptäckte att jag hade så kallad majonäs
efter vinter. Så har gjort rent motorn(motorcleaner) och bytat ventilkåpspackning,
förgassarfläns (helt av när jag tittade närmare på den), bränslepumpsrelä.
Även denna del är bytad
Bakom själva rattlåset så sitter en liten eldel som brukar kunna gå sönder. Man får plocka bort ratt, kåpor runt, spakarna och sen själva rattlåset.

Denna delen: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1


Efter detta så har bilen stannat mycket underligt, efter en lång färd så när
man närmade sig för att svänga och lägger i tvåan och skall börja gasa så försvann
motorn. Precis som att den inte fick bensin (tros tankning). När man hade bogserat
den en bit, så tänkte vi att vi skulle prova om bränslepumpen gick. Den funkade och bilen startade.

Körde hem den, tog en tur med den stannade med sammasak dock i en cirkulastionsplats.
Här bytade jag bränslepumpsrelät, dock nu när jag kör vänster eller rakt fram i rondeller
så stannar motorn men vrider jag om nycklen efter detta så startar motorn.

Hjälp!

Jag har kommit fram att det kan vara något glapp i någon av mina tändkablar
(de som satt på cy4 och cy3 varit lösa uppe på tändstiftet).

•Det jag hade tänkt göra
Skaffa ett Tändkabelsats och fyra nya tändstift


Är detta en bra lösning föra att se om det är det som är felet?!?


Jag kunde känna igen mig i denna tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 72&p=1


Hjälp önskas om jag har helt fel och går till väg på fel sätt!

3 235 Inlägg
7 maj 2009
#2
Nja, glapp i nån tändkabel ska inte leda till att motorn plötsligt dör. Den kommer att gå hackigt och ojämt, men ska inte dö.

Kolla att alla jordpunkter är oko.


143 Inlägg
7 maj 2009
#3
Hej!    Det låter lite som att motorn stannar när du släpper gaspedalen. Om så är fallet kan tomgångsmotorn vara smutsig eller defekt. Kan också vara ett glapp i spjällägesgivaren. Om inte tändkablarna är bytta på ca 5 år, är det nog en bra ide med byte.

Teknik Informatör
371 Inlägg
7 maj 2009
#4
med tanke på att du hittade något som liknade majonäs i motorn så hade jag tagit ett komp prov för att se om topp/topplockspackning är kass...eller om du kör ett sökande medel i kylarvätskan för att få svar.

BMW E3 it takes one to catch one :)

5 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#5
E3_Henrik:
Toppen är            ok(Funkar)
Jordkapel             ok(Funkar)
Tomgångsmotor    ok(Funkar)

Glömde kanske att säga det men det händer ENBART när jag befinner mig i rondeller (från ettan till tvåan OCH körning med tvåan genom).

Vanliga svängar och körning funkar

Gasen försvinner när man drar på




Tackar för alla tipsen som har kommit

M.V.H
Mortale89
Senast redigerat av Mortale89 (7 maj 2009)

5 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#6
Har varit inne på Vag och hört mig för nu om det som händer när man drar på
och de sa att det låter som att bränslepumpen har sagt hej då. Men de tar 3,400:- för bara själva pumpen, någon som har ett billigare alternativ?

Teknik Informatör
371 Inlägg
7 maj 2009
#7
prova och köp en beg pump på en skrot...kan väl inte kosta allt för mkt...

BMW E3 it takes one to catch one :)


Sök