3128
Sök

Följder av att byta kolvar/stakar på B230FT?

906 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#21
Tänkte på en annan sak, kan jag sänka komp:et med längre stakar?

=)

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 december 2008
#22
740Fors skrev:
Xuri skrev:
740Fors skrev:

Ja okej, hur kommer det sig att inte alla kör med en K kam då? Om den nu är vassast?

Jaha, så det funkar på de viset, men finns där eftermarknads kolvar som är gjorda för dessa storlekar eller måste man beställa efter mått?

Ja jag vet ju faktiskt inte hur ägarna innan mig har behandlat den men förhoppningsvis bra. Ja Borrning var ju inte allt för dyrt, är 96,6 bäst att ha eller? Men också dyrast, har jag förstått allt rätt då? Som sagt mycket tacksam för svaren:)

Ja de är väl av flera orsaker...den e lite väl vass..börjar dra vid 4000varv...Den är dyrast å den finns inte med fördelarspår så detta får man göra själv..å är inte så vanlig...att ha en K-kam på en brukis kan vara lite väl...ligga å dra släp eller husvagn e inte å rekommendera om man trimmat lite :p

Ja du kan gå in på volvo å köpa kolvarna....finns oftast i olika klasser Första överdim = 0.3
Andra överdim 0.6 osv...man borrar alltid så lite man kan för om de inte skulle bli bra så kan man stoppa i andra överdim...om ditt block e 96.0 å man borrar de till 9.6 direkt så får du specialbeställa kolvar alt överdimensions kolvar nr 3 om borrning/horning inte blir som den borde...

Även om borrning inte är så dyrt så tänk på...slänger du 2000kr här å 2000kr där så är du snart uppe i betydligt mer än vad som e tänkt (de blir du i alla fall men man behöver ju inte dubbla kostnaderna)

Får man fråga lite på skojj bara hur mycke du har tänkt lägga på motor/bilen nu för å renovera/trimma ?

Hehe på så vis, då förstår jag varför alla ej har den, dock tänkte jag ej ha bilen som brukis i slutändan men förstår tanken där, man kanske kan börja med en mindre vass och märker man att man behöver uppdatera så är det kanske bättre att göra det först då?.

Ja så Volvo har det iaf,kändes ju lite betryggande. Hur funkar det här med borrning då? Kör de ner någon stor maskin som "sliter bort" lite av cylinderväggarna eller vad händer? Så om man ska borra ska man satsa på första överdim då! Men "inte blir som den borde" blir det ofta fel?=/

Självklart, tänkte ha detta lite som ett projekt där jag kan lära mig om trim osv, men om allt flyter på så runt 20 i början,har beställt för 3000 hittils dock för övriga delar på bilen och ej motorn, om man märker att allt blir bra och det är roligt att fortsätta så finns där inte en gräns direkt, tills man känner man är nöjd helt enkelt, men får ju ta det när man har pengar, Tack för svaren:)

jo så kan man göra med kamaxeln

Angående borrning, ja som du skriver å så avslutar man med "pinputsning" av cylinderväggarna...

Man brukar köra 1:A överdim pga av att de kan bli fel med allt å då kan man sätta i en grövre kolv på en cylinder typ... om inte så kanske de blocket renoveras om igen  pga av andra grejer...sen beror de lite på hur slitet blocket är...dom kanske börjar borra första överdim1 men de räcker inte utan man får borra en gång till för att de ska bli runt å fint....många orsaker

Tänk också på att 20,000 kr inte är så mycke pengar för trim sad
Koppling.turbo.Motorrenovering,spridare,kamaxel,växelåda?
Kolla runt lite vad de kostar innan du bestämmer dig tycker jag smile
Ofta kan du köpa kitt himla billigt mot vad de skulle kosta själv å köpa eller bygga...

Angående vevstakar å lägre komp
Nej kortare stakar ger lägre komp..längre så tar dom i toppen/ventilerna

ska  man ha lägre komp så brukar man fräsa ur förbränningsrummen i toppen lite
Går även å svarva kolvarna men ska man höjja kompet igen då så får man riva ur maskinen å byta kolvarna igen om man inte tokplanar sin topp...


906 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#23
Xuri skrev:
740Fors skrev:
Xuri skrev:

Ja de är väl av flera orsaker...den e lite väl vass..börjar dra vid 4000varv...Den är dyrast å den finns inte med fördelarspår så detta får man göra själv..å är inte så vanlig...att ha en K-kam på en brukis kan vara lite väl...ligga å dra släp eller husvagn e inte å rekommendera om man trimmat lite :p

Ja du kan gå in på volvo å köpa kolvarna....finns oftast i olika klasser Första överdim = 0.3
Andra överdim 0.6 osv...man borrar alltid så lite man kan för om de inte skulle bli bra så kan man stoppa i andra överdim...om ditt block e 96.0 å man borrar de till 9.6 direkt så får du specialbeställa kolvar alt överdimensions kolvar nr 3 om borrning/horning inte blir som den borde...

Även om borrning inte är så dyrt så tänk på...slänger du 2000kr här å 2000kr där så är du snart uppe i betydligt mer än vad som e tänkt (de blir du i alla fall men man behöver ju inte dubbla kostnaderna)

Får man fråga lite på skojj bara hur mycke du har tänkt lägga på motor/bilen nu för å renovera/trimma ?

Hehe på så vis, då förstår jag varför alla ej har den, dock tänkte jag ej ha bilen som brukis i slutändan men förstår tanken där, man kanske kan börja med en mindre vass och märker man att man behöver uppdatera så är det kanske bättre att göra det först då?.

Ja så Volvo har det iaf,kändes ju lite betryggande. Hur funkar det här med borrning då? Kör de ner någon stor maskin som "sliter bort" lite av cylinderväggarna eller vad händer? Så om man ska borra ska man satsa på första överdim då! Men "inte blir som den borde" blir det ofta fel?=/

Självklart, tänkte ha detta lite som ett projekt där jag kan lära mig om trim osv, men om allt flyter på så runt 20 i början,har beställt för 3000 hittils dock för övriga delar på bilen och ej motorn, om man märker att allt blir bra och det är roligt att fortsätta så finns där inte en gräns direkt, tills man känner man är nöjd helt enkelt, men får ju ta det när man har pengar, Tack för svaren:)

jo så kan man göra med kamaxeln

Angående borrning, ja som du skriver å så avslutar man med "pinputsning" av cylinderväggarna...

Man brukar köra 1:A överdim pga av att de kan bli fel med allt å då kan man sätta i en grövre kolv på en cylinder typ... om inte så kanske de blocket renoveras om igen  pga av andra grejer...sen beror de lite på hur slitet blocket är...dom kanske börjar borra första överdim1 men de räcker inte utan man får borra en gång till för att de ska bli runt å fint....många orsaker

Tänk också på att 20,000 kr inte är så mycke pengar för trim sad
Koppling.turbo.Motorrenovering,spridare,kamaxel,växelåda?
Kolla runt lite vad de kostar innan du bestämmer dig tycker jag smile
Ofta kan du köpa kitt himla billigt mot vad de skulle kosta själv å köpa eller bygga...

Angående vevstakar å lägre komp
Nej kortare stakar ger lägre komp..längre så tar dom i toppen/ventilerna

ska  man ha lägre komp så brukar man fräsa ur förbränningsrummen i toppen lite
Går även å svarva kolvarna men ska man höjja kompet igen då så får man riva ur maskinen å byta kolvarna igen om man inte tokplanar sin topp...

Så det funkar på de viset. Jag var på Volvo idag och fråga om dem hade detta, han sa att de fanns men att den var "0.30 mm" då fråga jag var det  va som var så långt men det visste han inte, men de skulle återkomma med svar till mig, så vi får la se vad dem säger.

Nej jag vet att trim kostar mycket pengar, dock har jag ej räknat in v-låda och koppling i denna summa jag skrev, men tänkte ändå lägga ungefär så i början för att "känna efter" känner man att trim-delen inte är nått för mig så har jag ändå bara lagt runt 20-25 kanske på det. Men är det så man vill fortsätta så är det bara jobba mer och lägga mer pengar på det.

Fräsa ur? det är inget man kan göra själv antar jag? Utan toppen måste lämnas in?

Tack för dina svar och att du tar dig tid:)

=)

948 Inlägg
30 december 2008
#24
0.30mm är ju första överdimension i omkrets på kolvarna alltså 96+0.30mm = 96.30

ja lämna toppen till nån som kan bearbeta den åt dig

1 196 Inlägg
30 december 2008
#25
det är bra läsning här iallafall smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 december 2008
#26
740Fors skrev:
Xuri skrev:
740Fors skrev:

Hehe på så vis, då förstår jag varför alla ej har den, dock tänkte jag ej ha bilen som brukis i slutändan men förstår tanken där, man kanske kan börja med en mindre vass och märker man att man behöver uppdatera så är det kanske bättre att göra det först då?.

Ja så Volvo har det iaf,kändes ju lite betryggande. Hur funkar det här med borrning då? Kör de ner någon stor maskin som "sliter bort" lite av cylinderväggarna eller vad händer? Så om man ska borra ska man satsa på första överdim då! Men "inte blir som den borde" blir det ofta fel?=/

Självklart, tänkte ha detta lite som ett projekt där jag kan lära mig om trim osv, men om allt flyter på så runt 20 i början,har beställt för 3000 hittils dock för övriga delar på bilen och ej motorn, om man märker att allt blir bra och det är roligt att fortsätta så finns där inte en gräns direkt, tills man känner man är nöjd helt enkelt, men får ju ta det när man har pengar, Tack för svaren:)

jo så kan man göra med kamaxeln

Angående borrning, ja som du skriver å så avslutar man med "pinputsning" av cylinderväggarna...

Man brukar köra 1:A överdim pga av att de kan bli fel med allt å då kan man sätta i en grövre kolv på en cylinder typ... om inte så kanske de blocket renoveras om igen  pga av andra grejer...sen beror de lite på hur slitet blocket är...dom kanske börjar borra första överdim1 men de räcker inte utan man får borra en gång till för att de ska bli runt å fint....många orsaker

Tänk också på att 20,000 kr inte är så mycke pengar för trim sad
Koppling.turbo.Motorrenovering,spridare,kamaxel,växelåda?
Kolla runt lite vad de kostar innan du bestämmer dig tycker jag smile
Ofta kan du köpa kitt himla billigt mot vad de skulle kosta själv å köpa eller bygga...

Angående vevstakar å lägre komp
Nej kortare stakar ger lägre komp..längre så tar dom i toppen/ventilerna

ska  man ha lägre komp så brukar man fräsa ur förbränningsrummen i toppen lite
Går även å svarva kolvarna men ska man höjja kompet igen då så får man riva ur maskinen å byta kolvarna igen om man inte tokplanar sin topp...

Så det funkar på de viset. Jag var på Volvo idag och fråga om dem hade detta, han sa att de fanns men att den var "0.30 mm" då fråga jag var det  va som var så långt men det visste han inte, men de skulle återkomma med svar till mig, så vi får la se vad dem säger.

Nej jag vet att trim kostar mycket pengar, dock har jag ej räknat in v-låda och koppling i denna summa jag skrev, men tänkte ändå lägga ungefär så i början för att "känna efter" känner man att trim-delen inte är nått för mig så har jag ändå bara lagt runt 20-25 kanske på det. Men är det så man vill fortsätta så är det bara jobba mer och lägga mer pengar på det.

Fräsa ur? det är inget man kan göra själv antar jag? Utan toppen måste lämnas in?

Tack för dina svar och att du tar dig tid:)

0.3mm = 0.30mm
Å med grövre kolvar ska man ha grövre kolvringar = ännu mer pengar...

Fräsa toppen skulle man kunna göra själv dock så får man Räkna på kompet själv efter att man har räknat ut hur många CC större förbränningsrummet blivit

E du inte hajj på att räkna e de dumt å göra de tongue

Man brukar fylla förbränningsrummet med vätska å kolla hur många cc de är
så kan man slipa å mäta tills man har lika möe vätska i alla f-rum å räkna på kompet osv osv


141 Inlägg
31 december 2008
#27
en sak till! smile använder man en vassare kam än v så blir avgas mottrycket högt och du riskerar att smälta en kolv.. och de brukar man lättast och billigast slippa genom att göra ett nytt grenrör

högt mottryck = hög temeratur = smällt kolv

ja tänkte de kan va bra att veta smile lycka till i ditt effekt jagande wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
31 december 2008
#28
Wolle skrev:
en sak till! smile använder man en vassare kam än v så blir avgas mottrycket högt och du riskerar att smälta en kolv.. och de brukar man lättast och billigast slippa genom att göra ett nytt grenrör

högt mottryck = hög temeratur = smällt kolv

ja tänkte de kan va bra att veta smile lycka till i ditt effekt jagande wink

beror ju helt å hållet på vad han ska ha för turbo...en Hx35:a passar ju typ på grenröret å då blir de inge mottryck förrens efter 1kg eller nåe å de blir ju lite pulver med ett sånt aggregat...

Med min turbo å K-kam har jag väldigt lite mottryck jämnfört med mitsu-aggregaten..kan vara värt å tänka på sen vid turboval...


141 Inlägg
31 december 2008
#29
Xuri skrev:
Wolle skrev:
en sak till! smile använder man en vassare kam än v så blir avgas mottrycket högt och du riskerar att smälta en kolv.. och de brukar man lättast och billigast slippa genom att göra ett nytt grenrör

högt mottryck = hög temeratur = smällt kolv

ja tänkte de kan va bra att veta smile lycka till i ditt effekt jagande wink

beror ju helt å hållet på vad han ska ha för turbo...en Hx35:a passar ju typ på grenröret å då blir de inge mottryck förrens efter 1kg eller nåe å de blir ju lite pulver med ett sånt aggregat...

Med min turbo å K-kam har jag väldigt lite mottryck jämnfört med mitsu-aggregaten..kan vara värt å tänka på sen vid turboval...

så sant smile men ja tänkte om han skulle köra 19t eller nått smile inte så stort avgas hus tongue


One Man Clan
4 287 Inlägg
31 december 2008
#30
Wolle skrev:
Xuri skrev:
Wolle skrev:
en sak till! smile använder man en vassare kam än v så blir avgas mottrycket högt och du riskerar att smälta en kolv.. och de brukar man lättast och billigast slippa genom att göra ett nytt grenrör

högt mottryck = hög temeratur = smällt kolv

ja tänkte de kan va bra att veta smile lycka till i ditt effekt jagande wink

beror ju helt å hållet på vad han ska ha för turbo...en Hx35:a passar ju typ på grenröret å då blir de inge mottryck förrens efter 1kg eller nåe å de blir ju lite pulver med ett sånt aggregat...

Med min turbo å K-kam har jag väldigt lite mottryck jämnfört med mitsu-aggregaten..kan vara värt å tänka på sen vid turboval...

så sant smile men ja tänkte om han skulle köra 19t eller nått smile inte så stort avgas hus tongue

med 19t å högt mottryck hjälper ju inte annat grenrör speciellt för stoppet sitter ju faktiskt i turbon...
Underlättar andningen lite bara tongue


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
31 december 2008
#31
http://www.stenparnermotor.se har mycket godis till rödblockarna...

men som sagt, kolvarna är ju inte det första man behöver byta ifall man inte vill överdrivet högt, stakarna är det viktigaste i början...

å sedan detta med slitaget, det som oftast är mest slitet på motorer som har gått långt är ju vändkanter i cylinderväggarna... det är vål också den anledningen till att man oftast måste borra lite??

sedan en fördel med borrningen är ju att man får alla cylindrar lika stora (det är dom sällan orginal)...

å brända kolvar får man oftast av spikningar... och att köpa splitt nya på Volvo käns ju lite fel, då e det bättre med några 100 extra per kolv å få ett par bättre...

nu vet jag inte häller vilken årsmodell du har på din motor men har du inte kolv oljekylningen tycker jag du skall inverstera i ett block som har det innan du lägger för mycket pengar på blocket...


935 Inlägg
31 december 2008
#32
har en fråga ? .. hur pass viktigt är det med balanserad/inslipad vevaxel ? eller håller orginal för runt 400hk ?


906 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#33
Tack för alla svar, då är det nog bäst man lämnar in, för det där förstod jag ej helt, dock vill jag gärna så mycket som möjligt själv även om jag bara är nybörjare.

Det här med längre stakar, vet att jag sett på vissa sidor att ett par stakar är några mm längre än de andra, vad är detta bra för då?

Xoff: Några hemsidor där man kan kolla på andra kolvar då? inte bara stenparner? Om du vet:). Har de gamla blocket, men funkar inte detta lika bra ändå?

Det här med balansering och viktning vad menas med det? Vad är det man gör?

Tack på förhand:)

=)

948 Inlägg
1 januari 2009
#34
V_Racing skrev:
har en fråga ? .. hur pass viktigt är det med balanserad/inslipad vevaxel ? eller håller orginal för runt 400hk ?

bägge håller för 400hk bara det att en balanserad motor håller längre.. och kolvar från volvo som man viktjusterar räcker länge

935 Inlägg
2 januari 2009
#35
TobbeTT skrev:
V_Racing skrev:
har en fråga ? .. hur pass viktigt är det med balanserad/inslipad vevaxel ? eller håller orginal för runt 400hk ?

bägge håller för 400hk bara det att en balanserad motor håller längre.. och kolvar från volvo som man viktjusterar räcker länge

okey tack för svar (Y)


900 Inlägg
9 maj 2009
#36
en annan relaterad fråga.

hur mycke kostar en shimssats te ventikerna?? nån som vet??

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

854 Inlägg
9 maj 2009
#37
Frågar du snällt kan du nog få låna en på volvo och sen betala för shimsen i efterhand. Då slipper du köpa en jävla massa som du inte behöver.



Sök