3498
Sök

hur få snällare ljud i avgassystemet Audi A4 1,9tdi BT

Svartrök
673 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Börjar bli lite trött på mitt lite brötiga avgassystem och funderar lite på att bygga om.

Nu är det 2,5" från turbon och bak med en "raka rör special" längst bak dvs. ganska fritt blås.
Jag vill ju inte reducera flödet så jag tänkte att om jag bygger en ny downpipe i 3" - 3,5" typ och sen följer upp med dubbla 2" rör hela vägen bak så borde det bli mindre resonans och därmed ett lite tystare system.

Är jag på rätt spår eller helt ute och cyklar?
Senast redigerat av Thorsholm (11 maj 2009)

Jag har fel ibland... men inte ofta

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 maj 2009
Thorsholm skrev:
Börjar bli lite trött på mitt lite brötiga avgassystem och funderar lite på att bygga om.

Nu är det 2,5" från turbon och bak med en "raka rör special" längst bak dvs. ganska fritt blås.
Jag vill ju inte reducera flödet så jag tänkte att om jag bygger en ny downpipe i 3" - 3,5" typ och sen följer upp med dubbla 2" rör hela vägen bak så borde det bli mindre resonans och därmed ett lite tystare system.

Börja med att fixa rubriken. Sen får du kompletera frågan med övrig information som behövs, exempelvis bilmodell, motoralternativ, övriga modifieringar etc (antar att du har förhållandevis hög effekt iom du lurar på 3.5" DP.  600+hk?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 maj 2009
Montera en slutljuddämpare så kommer det låta mycket normalare sen.
För som jag förstår det så har du ingen ljuddämpare över huvud taget på nu.

/Påsen

PÅSEN RACING

Svartrök
673 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Thorsholm skrev:

Börja med att fixa rubriken. Sen får du kompletera frågan med övrig information som behövs, exempelvis bilmodell, motoralternativ, övriga modifieringar etc (antar att du har förhållandevis hög effekt iom du lurar på 3.5" DP.  600+hk?

jag har inga 600hk men eftersom det är en diesel så blir det en del avgaser

Svartrök
673 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
påsen skrev:

/Påsen

"raka rör special" är en ljuddämpare och jag har även kört med en annan fullflödesdämpare men inte gillat ljudet fullt ut då heller

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 maj 2009
Thorsholm skrev:
påsen skrev:

/Påsen

"raka rör special" är en ljuddämpare och jag har även kört med en annan fullflödesdämpare men inte gillat ljudet fullt ut då heller

Montera ett original system med en 2" fullflödes istället för original längst bak.
Kanske funkar bättre.

Vad är det för bil och hur många dämpare sitter det på bilen nu? Vad är det för storlek på avgaset nu?

/Påsen

PÅSEN RACING

Svartrök
673 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
påsen skrev:
Thorsholm skrev:
påsen skrev:

/Påsen

Montera ett original system med en 2" fullflödes istället för original längst bak.
Kanske funkar bättre.

Vad är det för bil och hur många dämpare sitter det på bilen nu? Vad är det för storlek på avgaset nu?

/Påsen

Det är min A4 det gäller och just nu sitter det ett custom 2,5" system på med bara en "rakarör special" ( http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html ) på längst bak

-utan 940
1 728 Inlägg
11 maj 2009
Ferrita är kända för att ge ett behagligt ljud vid normal körning och ett högre, sportigare ljud vid högre varvtal. Dock kostar de en del och jag vet inte hur de låter på en diesel.

Svartrök
673 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Ferrita är kända för att ge ett behagligt ljud vid normal körning och ett högre, sportigare ljud vid högre varvtal. Dock kostar de en del och jag vet inte hur de låter på en diesel.

jag bygger nog hellre själv

624 Inlägg
11 maj 2009
enklast tycker jag..säger sig själv, bygg ett nytt fast med FLER dämpare.
3"downpipe räcker gott.
om du ändå bygger själv så är det ju bara att pröva..

who´s the man?

Filkörning?
852 Inlägg
11 maj 2009
skruva på en sportljuddämpare... typ simons eller något. du lär knappast märka någon skillnad förutom att du förlorar lite av placeboeffekten.

Svartrök
673 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
guwib skrev:
enklast tycker jag..säger sig själv, bygg ett nytt fast med FLER dämpare.
3"downpipe räcker gott.
om du ändå bygger själv så är det ju bara att pröva..

ja 3" downpipe blir det nog
jag vill ha det råare ljudet från ett rakt för fast lite mindre bara, provar nog dubbla rör och inga burkar ändå.

Sök