3854
Sök

Hur bygger man en egen vinge?

164 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Funderar på att bygga en egen ving till min bil och vill mer än gärna ha tips och råd.

Vilket material är lättast att bygga i?

Har funderat en del på byggskum som man formar/skär ut så man vill ha den. Funkar det? Och isåfall vart för man tag på byggskum?

PLZ hjälp mig komma igång så den blir klar nångång wink

"Jag ska inte skaffa mig någon karl, jag ska till skroten o skaffa mig ett avgasrör!"

1 417 Inlägg
1 juni 2009
byggskum - byggvaruhus. Kolla lite på torktid osv när du väljer. kan skilja mycket mellan tillverkare.
annars är bonocell? bra med, som frigolit men lite tätare.

130 Inlägg
1 juni 2009
va äre för vinge du ska ha? sitter väl en liten rackare på nu som jag kan se, men du kanske ska ha EVO stuket med en hög rackare över den bef?... tror ärligt talat de blir bättre o köpa, men det kanske är för att jag har tummen mitt i näven smile

lycka till!

16 197 Inlägg
1 juni 2009
byggskumm e BAJS!!    bonocell e de rätta big_smile    skitlätt å forma me antingen en vass kniv elle såg,sen slipar man de me typ 80papper.. å limmar ihop bitarna me smältlim.. sen e de bara plasta direkt på utan en massa spacklande av porer elle skyddsplast.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 089 Inlägg
1 juni 2009
jag gjorde så att jag letade upp en vinge som jag ungefär skulle ha.. sedan kapade den i bitar å sedan pusslade ihop allt igen på det sättet som jag ville;P

Vet inte om det är billigare i längden men i mina ögon lättare än att bygga från scrats;P

\Lindgren

164 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
skunkworks skrev:
va äre för vinge du ska ha? sitter väl en liten rackare på nu som jag kan se, men du kanske ska ha EVO stuket med en hög rackare över den bef?... tror ärligt talat de blir bättre o köpa, men det kanske är för att jag har tummen mitt i näven smile

lycka till!

Jag har tänkt mig en GTR-vinge tongue Jo de sitter en liten sketen jävel på nu men den e ju apful!
Men jag VILL göra den själv, bara för att visa att jag KAN wink

evilaudio skrev:
byggskumm e BAJS!!    bonocell e de rätta     skitlätt å forma me antingen en vass kniv elle såg,sen slipar man de me typ 80papper.. å limmar ihop bitarna me smältlim.. sen e de bara plasta direkt på utan en massa spacklande av porer elle skyddsplast.

Varför är byggskum bajs för då??wink Tänkte att det är lättare o få till dom runda mjuka linjerna med det, eller e jag halt ute o cyklar då?

Jag måste ju ta o börja nu om man ska lära sig nångång, Dolly ska ju ha ny front o gejjer sen vettu smile

"Jag ska inte skaffa mig någon karl, jag ska till skroten o skaffa mig ett avgasrör!"

16 197 Inlägg
1 juni 2009
tingvall skrev:
skunkworks skrev:

lycka till!

Jag har tänkt mig en GTR-vinge tongue Jo de sitter en liten sketen jävel på nu men den e ju apful!

evilaudio skrev:
byggskumm e BAJS!!    bonocell e de rätta     skitlätt å forma me antingen en vass kniv elle såg,sen slipar man de me typ 80papper.. å limmar ihop bitarna me smältlim.. sen e de bara plasta direkt på utan en massa spacklande av porer elle skyddsplast.

Varför är byggskum bajs för då??wink Tänkte att det är lättare o få till dom runda mjuka linjerna med det, eller e jag halt ute o cyklar då?

Jag måste ju ta o börja nu om man ska lära sig nångång, Dolly ska ju ha ny front o gejjer sen vettu smile

bonocell e 100ggr mer lättejobbat än s.k "markskivor"..  blir inte en massa hack å så å de e tok lätt å slipa..

kjolpaketet på min jetta e gjort i bonocell först å sen plastat på de..

markskrivor tål inte polyseter utan smälter..sad  så de måste "skyddas" me tex bakfolie..

å folk som håller på me fogskum å sånt fattar ja mig inte på, de e kladdigt,ett jävla jobb å spackla luftporer, sen e de mycke svårare att göra 2 st likadana me fogskumm..

164 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
tingvall skrev:
skunkworks skrev:

lycka till!

evilaudio skrev:

bonocell e 100ggr mer lättejobbat än s.k "markskivor"..  blir inte en massa hack å så å de e tok lätt å slipa..

markskrivor tål inte polyseter utan smälter..sad  så de måste "skyddas" me tex bakfolie..

å folk som håller på me fogskum å sånt fattar ja mig inte på, de e kladdigt,ett jävla jobb å spackla luftporer, sen e de mycke svårare att göra 2 st likadana me fogskumm..

Okej... Och bonocell får man tag på på biltema?? Och hur gör jag för att få till rundningarna? Kapar småbitar o limmar ihop o sen slipar elle?

Har en sån där blå marksiva, vad den nu hette kommer jag inte ihåg. Jag änvänder inte polyester utan epoxy. Hittils iaf... smile

16 197 Inlägg
2 juni 2009
tingvall skrev:
evilaudio skrev:
tingvall skrev:
skunkworks skrev:

lycka till!

Okej... Och bonocell får man tag på på biltema?? Och hur gör jag för att få till rundningarna? Kapar småbitar o limmar ihop o sen slipar elle?

Har en sån där blå marksiva, vad den nu hette kommer jag inte ihåg. Jag änvänder inte polyester utan epoxy. Hittils iaf... smile

bonocell e ju bara såga me sticksåg,skära me vass kniv elle slipa..

www.seasea.se har de du behöver.

164 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
nån annan som har några tips och råd??

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
2 juni 2009
mitt råd är att lyssna på evil smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

514 Inlägg
3 juni 2009
skicka ett pm till mig så förklarar jag hur du ska gå tillväga och all material har jag till en bråkdel av priset som finns annanstans

och ja jag spyr också av fogskum!

Cambrant
3 juni 2009
Jag funderar på att modda befintlig bakspoiler till en lien råare version smile Samma sak som gäller där? Alltså bonocell osv? Fan ingen som har en kurs "egentillverkning"? smile Jag kommer och praktiserar på momangen isf smile

yrkeschaufför
709 Inlägg
3 juni 2009
tingvall skrev:
Funderar på att bygga en egen ving till min bil och vill mer än gärna ha tips och råd.

Har funderat en del på byggskum som man formar/skär ut så man vill ha den. Funkar det? Och isåfall vart för man tag på byggskum?

byggskum,glasfiber matta, glasfiberlim, spackel och sprutspackel..

men jag skulle rekomendera att köpa en klar vinge..
bygga eget resulterar i en fruktansvärd massa arbete. och risken för sprickningar i lacken med hemma gjorda prylar är väldigt stor.. med tanke på att plasten rör sig i olika temperaturer..
lycka till

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
3 juni 2009
volvonisse440 skrev:
tingvall skrev:

bygga eget resulterar i en fruktansvärd massa arbete. och risken för sprickningar i lacken med hemma gjorda prylar är väldigt stor.. med tanke på att plasten rör sig i olika temperaturer..
lycka till

Vet du ens vad du pratar om? "Glasfiberlim" var nått nytt begrepp för mig..
Samt, de flesta stylingtillbehör man köper är gjorda i glasfiber, vad blir då skillnaden på att göra en egen del i glasfiber mot att köpa en? I hållbarhet alltså..

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

yrkeschaufför
709 Inlägg
3 juni 2009
Torlejf skrev:
volvonisse440 skrev:
tingvall skrev:

lycka till

Vet du ens vad du pratar om? "Glasfiberlim" var nått nytt begrepp för mig..
Samt, de flesta stylingtillbehör man köper är gjorda i glasfiber, vad blir då skillnaden på att göra en egen del i glasfiber mot att köpa en? I hållbarhet alltså..

Mvh. David.

skilnaden är att dom man köper är ooftast form gjutna eller pressade och ihop dragna av vakum under torkningen, för att det inte ska uppsta onödiga luftbubblor.. vilket du lätt får om du plastar själv och då tål dom inte värme ändringarna lika bra.....

* glasfiberlim får du rätta mej hur mkt du vill.. för att det är så det står på min hink och min burk med härdare från sundsvalls lacken wink   puss och kram

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
3 juni 2009
Ska den vara symmetrisk hela vägen?

I så fall föreslår jag rosa frigolit, två pappmallar och värmetråd.
Sen är det bara att slipa av frigolitbiten lite och plasta med glasfiber uppepå.

Själva hållarna kan man ju tillverka likadant genom att skära ut en lång droppformad stav/planka som du sen kapar i lagom längd efter att ha plastat den.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök