3448
Sök

Bänkning "rullande landsväg" vs Rotortest?

62 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej,undrar om det är någon som har gjort bänkning i både "rullande landsväg" och i "riktig bänk" dvs när

man tar bort hjulen ock sätter bänken direkt på hjulnaven? Hur mycket skiljer det i effekt? hur mycket

påverkar det om man bänkar i "rullande landsväg" med 19" vs 15" ? Vad har ni för erfarenheter?


Tekniker
624 Inlägg
14 juni 2009
#2
bara gjort bänkning med valsar har en på jobb


Masterworks
14 juni 2009
#3
Här är ett inlägg från Club corvettes forum!

"Man ser ju en o annan fantasisiffra på hur mycket effekt en viss bil ger eller hur mycket det ger med ett nytt avgassystem eller luftfilter eller headers eller .....

Här är en som har mätt samma bil(Helt original Corvette C6, manuell -06) på sex olika dynos.
Sun Mahahaha: 400 HP
Dyno Dynamics: 335 HP
Rototest: 335 HP
Dynojet: 365 HP
Mustang: 345 HP
Dynapac: 400 HP

I USA är det Dynojet som är vanligast, i Europa är SUN vanligast. Av dessa dynos är det bara Rototest som kan kalibreras och man vet att 1Nm är 1Nm inom 1%, de övriga har inga kalibreringsmöjligheter. Av dynos med rullar är det bara Dyno Dynamics som verkar mäta rätt, de andra ....."

62 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#4
det var mycet varierande siffror:-/!


Supraman
2 300 Inlägg
14 juni 2009
#5
dumpiz_ skrev:
det var mycet varierande siffror:-/!

jepp det e så det är när det gäller bromsbänkar.
så om man bänkar ska man ta dom siffrorna med en nypa salt

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Masterworks
14 juni 2009
#6
Stefan Varberg skrev:
dumpiz_ skrev:
det var mycet varierande siffror:-/!

jepp det e så det är när det gäller bromsbänkar.
så om man bänkar ska man ta dom siffrorna med en nypa salt

Eller så väljer man en bänk som visar dom siffrorna man vill se och
tycker att det är den bästa och mest korrekta bänken! hehehe...  lol

Meister
6 763 Inlägg
14 juni 2009
#7
Masterworks skrev:
Stefan Varberg skrev:
dumpiz_ skrev:
det var mycet varierande siffror:-/!

jepp det e så det är när det gäller bromsbänkar.
så om man bänkar ska man ta dom siffrorna med en nypa salt

Eller så väljer man en bänk som visar dom siffrorna man vill se och
tycker att det är den bästa och mest korrekta bänken! hehehe...  lol

Det kan man ju göra. Men det ger ju olika resultat beroende på vad du har för luftfuktighet och vörme med mera så sånt kan göra mycke skillnad.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
14 juni 2009
#8
Kör på svensktillverkat ! ROTOTEST. Det är riktigt fina grejor !

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2009
#9
Revotech skrev:
Kör på svensktillverkat ! ROTOTEST. Det är riktigt fina grejor !

Med rototest uppkommer helt andra problem. "bänken" visar ALLTID rätt, men den visar bara det du ber den visa...

Vi kan ta min bil till exempel, det är lite lättare att förstå.  fjuttmotor på 1.8liter och bamseturbo. Den är "död" under 4000rpm turbon vevar inte igång förrens strax efter 4000rpm.  Kör jag på 2:an så börjar det inte skjuta på förrens 5000rpm när laddet kommit, den hinner inte bygga ladd förrens då helt enkelt.   Om jag då i en bänk låser bilen på 4000rpm, håller den där i 5sek sen släpper iväg uppåt...  då kan jag locka fram 2 bar vid 4000rpm och få Natan till vridmoment.

Vad säger man då?  Motorn kan ge 700Nm men bara om man kör med husvagn upp för Hallandsåsen i motvind. Är det då en relevant siffra att presentera?

Samma sak killarna som har 407hk med en 19T turbo...  de kan säkert bromsa fram 407hk under väldigt kosta lastpunkter. låsa rototesten på 6000rpm i 2sekunder tex.  Men om man drar en 0-200km/h repa som tar 15sekunder...  orkar bilen ge sina 407hk då?  neee inte ett dugg...   är då 407hk en relevant siffra?   

http://www.garaget.org/?car=43057    174km/h i slutfart på 402m är inga 407hk iaf trots att motorn bevisligen kan ge den effekten. Därmed inte sagt att bilen är varesig långsam eller dåligt byggd, bara lustigt bromsad smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 210 Inlägg
15 juni 2009
#10
Nu är de väll så att i ett rotortest. tas de flera olika bromsvärden i olika lägen... och sen så medel siffran på dessa bromsningar på alla växlar där har du din relevanta siffra på effekt i din bil...

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2009
#11
Ekis! skrev:
Nu är de väll så att i ett rotortest. tas de flera olika bromsvärden i olika lägen... och sen så medel siffran på dessa bromsningar på alla växlar där har du din relevanta siffra på effekt i din bil...

Nej, det tas precis så som du själv specar upp.  Du kan köra svep, 1000-8000rpm på 5sek eller på 120sek. du kan låsa statiskt på 3000rpm i 1sek eller 60sek...   så det beror på den som programerar "bromsningen"

(tog bara exempel, är osäker på de riktiga gränsvärdena i tid)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 210 Inlägg
15 juni 2009
#12
torpis skrev:
Ekis! skrev:
Nu är de väll så att i ett rotortest. tas de flera olika bromsvärden i olika lägen... och sen så medel siffran på dessa bromsningar på alla växlar där har du din relevanta siffra på effekt i din bil...

Nej, det tas precis så som du själv specar upp.  Du kan köra svep, 1000-8000rpm på 5sek eller på 120sek. du kan låsa statiskt på 3000rpm i 1sek eller 60sek...   så det beror på den som programerar "bromsningen"

(tog bara exempel, är osäker på de riktiga gränsvärdena i tid)

Ok. jag kan ju inte svara riktigt på detta eftersom jag är för novis i ämnet.. men skickar en länk så kan man ju läsa om de själv om man orkar.. smile

http://www.rototest.com/rototest-dynamometer.php

kan ju även slänga in detta saxat ifrån Nordic hemsida... smile




Nordic/Rototest VPA effektmätare

Rototest VPA är en avancerad chassidynomätare. Den är lika exakt som en motorbromsbänk, men har ett handhavande enklare än en rullande landsväg.

Rototest använder en patenterad design som mäter direkt på utgående axel från bilens kraftöverföring. Detta gör att man slipper felvisningar när hjulen slirar på rullarna samt helt eliminerar risken för däckexplosion.

Andra fördelar är att Rototest VPA är så exakt att man ser minsta variation av effekten. Metoden utvecklar ingen värmefriktion mellan hjul och rullar vilket gör att man kan testa bilen under många och långa svep.

Installationen är enkel. Bilen hissas upp och hjulen plockas av. Därefter monteras Rototest VPA och effektmätningen kan påbörjas.

Utöver effektmätning mäter och övervakar vi erforderliga tryck och temperaturer på insug och avgassida.

Rototesten är utrustad med bränslemätutrustning och kan simulera körcykler och belastningsfall där optimering av parametrar som effekt, vridmoment och bränsleförbrukning sker i realtid.

Effekt presenteras som Power [met hp].
Vridmoment presenteras som Torque [Nm].

Mätningarna är bromsad effekt respektive vridmoment.

Nordic anger Rototestdata +12% = vevaxeleffekt/vridmoment för bilar med manuell växellåda (automatlåda +15%).

Ovanstående faktorer speglar med stor noggrannhet de mätningar vi gjort på bilar med orginaleffekt.

De siffror som biltillverkaren anger i sina broschyrer och datablad är mätt på vevaxeln.

För ytterligare teknisk information besök Rototests hemsida
Senast redigerat av Ekis! (15 juni 2009)

950 Inlägg
15 juni 2009
#13
Revotech skrev:
Kör på svensktillverkat ! ROTOTEST. Det är riktigt fina grejor !

Bra, men kladdigt, för de läckar ju olja som en engelsk bil ;-)

950 Inlägg
15 juni 2009
#14
När man kollar på effektvärden från biltillverkare, är de alltid kört fra i motorbromsbänk och med statisk mätning med minimum 30 sekunder i varje punkt.

888 Inlägg
15 juni 2009
#15
torpis: Maptun kör med statisk mätning och 60sek per mätpunkt om jag minns rätt. Tror knappast att vare sig Maptun eller Nordic skulle "fuska" sig till högre effekt.

Finns ju flera med 19t som bromsat liknande effekter.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2009
#16
HenkeTIC skrev:
torpis: Maptun kör med statisk mätning och 60sek per mätpunkt om jag minns rätt. Tror knappast att vare sig Maptun eller Nordic skulle "fuska" sig till högre effekt.

Finns ju flera med 19t som bromsat liknande effekter.

Jag tvivlar mycket starkt på att man kan bromsa över 400hk med en 19t i 60 sekunder.

Poängen var heller inte att smutskasta någon trimfirma utan snarare påvisa att man kan bromsa fram det mesta beroende på hur man bromsar.

Exempel: En topfuelmotor, skulle i Nordics bänk ge 8000hk de första 6 sekundrarna, sen skulle den explodera och ge 0hk i 54sekunder vilket ger ett snitt på 800hk.  Är det då rättvist att säga att motorn ger 800hk?

Ja om man mäter snitteffekten över 60sek så är det helt korrekt...   inte det minsta praktiskt dock.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
17 juni 2009
#17
Det är inte många trimmade turbomotorer som klarar 60 sekunder per mätpunkt.......
Det kräver en extremt välkonstruerad motor med rejäla marginaler.
Dessutom har det inget med verklig bilkörning att göra.
Man hade väl inte ens 60 sekunder på max hastighet på gamla mulsanneraken.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök