3759
Sök

För högt laddtryck på volvo 940

133 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#21
Crille88 skrev:
nej grabbar ni kan inte använda pysventil till att ställa ner laddet. man använder den till att höja ännu mer.. lyssna på dom som skrivit till er va ni ska göra istället för att experimentera om ni inte vet va ni sysslar me.. o det finns inget vakum i turbon. vakum finns bara i insuget. slangarna spelar ingen roll vilken storlek. för att få turbon o ladda mindre måste man få w-g att öppna mer.
porta upp w-g hålet.
om ni inte vet ska ni få en snabbguide här.

så här ser turbon ut.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ik7ah6.jpg
så plockar man bort avgashuset.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … zbqqso.jpg
o där e hålet bara o börja slipa. och sen gör en liten fin "kanal" så avgaserna leds in där. och slipa upp tills det finns ca 2mm som tätar.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … qsrds7.jpg

lyssna på dom som har skrivit...ja det blir en jävla soppa om man ska lyssna på allt folk har skrivit.så det är inget vakum efter turbon då? på utgången på kompressorhuset? vad är det där då?en mjukglassmaskin? smile
du får ursäkta mig men jag är så jävla trött på min bil just nu. jag har lagt alldeles för mycket pengar på den just nu. ny motor(11k mil) ny turbo,ny ic,nya tryckslangar,ny dump,ny btr,nytt oljekyl mm mm och det blir bara mer och mer jobb och biljäveln går sämre en innan. summa för mig just nu alldeles för mycket pengar,alldeles för mycket tid och bilen går sämre.sen ska fruns bil säljas i dagarna så jag måste ha den klar. och lillan har kolik så man får inte sova heller...

shit jag åker snart på en kollaps!

206 Inlägg
27 juni 2009
#22
Behåll laddet på 1,5 bar och skicka på mer soppa istället ...... he he kan traktorn kanske bli roligare


133 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#23
Porsche935 skrev:
Behåll laddet på 1,5 bar och skicka på mer soppa istället ...... he he kan traktorn kanske bli roligare

problemet är väl att original motorn inte klarar 1,5bar så länge. det är min bruksbil..


skit samma jag får inte sova ändå så nu blir det ut i garaget och skruva av turbon och porta upp.....funkar inte detta så spränger jag nog fan bilen och köper en cykel.

424 Inlägg
27 juni 2009
#24
Crille88 skrev:
nej grabbar ni kan inte använda pysventil till att ställa ner laddet. man använder den till att höja ännu mer.. lyssna på dom som skrivit till er va ni ska göra istället för att experimentera om ni inte vet va ni sysslar me.. o det finns inget vakum i turbon. vakum finns bara i insuget. slangarna spelar ingen roll vilken storlek. för att få turbon o ladda mindre måste man få w-g att öppna mer.
porta upp w-g hålet.
om ni inte vet ska ni få en snabbguide här.

så här ser turbon ut.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ik7ah6.jpg
så plockar man bort avgashuset.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … zbqqso.jpg
o där e hålet bara o börja slipa. och sen gör en liten fin "kanal" så avgaserna leds in där. och slipa upp tills det finns ca 2mm som tätar.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … qsrds7.jpg

Fan va nice, jag glömde ju bort kameran helt och hållet när jag var tvungen att porta upp hålet. Bara att börja att porta bort så mycket som möjligt tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

133 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#25
så..började 05 55 var klar 10 00 och då drog jag av en bult på grenröret/turboflänsen så jag fick ta ner grenröret och strula med det åxå. har tagit en liten bildserie som jag strax skickar upp här. har inte provkört ännu då siliconet bör torka i minst 1 timma och jag var tvungen att äta frukost smile

133 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#26
dax att börja.efter att ha sovit två timmar och varit ute på en långpromenad med lilla dotter som absolut INTE skulle sova.
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271381.jpg

här börjas det att rivas ner
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271382.jpg

snurran blottas
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271383.jpg

och loss är den nu,tog ngn timme extra då jag drog av en pinnbult på grenröret/flänsen så jag fick skruva ner hela grenröret och borra ur och gänga om osv.var inte så nöjd just då.
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271384.jpg

hålet som ska portas upp
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271385.jpg

efter en stunds slipning
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271386.jpg

vinklade hålet lite så avgaserna ska hitta dit
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271387.jpg

ngt att jämföra mot.
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271388.jpg

passa på att lägga den gamla snurran jämte den nya
'http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271389.jpg

monterat ihop. hade ett jävla meck med olje returen.man får var vig och ha tålamod när man glömmer att sätta dit den under turbon först smile
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271390.jpg

KLAR...
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906271391.jpg

återkommer med resultat info av ingreppet....

enjoy

133 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#27
testen visade 0,6 bar i ladd så det fungerade utmärkt!
tack för detta värdefulla tips och jag hoppa bilderna jag lagt upp hjälper andra med samma problem.
men när jag skulle in i garaget efter provturen tog avgassytemet o och gick isär....suck.låg bil och hög tröskel till garaget....värdelöst!!!!!!!!!

424 Inlägg
27 juni 2009
#28
dumpis skrev:
testen visade 0,6 bar i ladd så det fungerade utmärkt!
tack för detta värdefulla tips och jag hoppa bilderna jag lagt upp hjälper andra med samma problem.
men när jag skulle in i garaget efter provturen tog avgassytemet o och gick isär....suck.låg bil och hög tröskel till garaget....värdelöst!!!!!!!!!

Härligt att det fixade sig för dig, kina är ju kina tongue
Då är det bara att ställa laddet mekaniskt nu på WG stången big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

133 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#29
joliba_01 skrev:
dumpis skrev:
testen visade 0,6 bar i ladd så det fungerade utmärkt!
tack för detta värdefulla tips och jag hoppa bilderna jag lagt upp hjälper andra med samma problem.
men när jag skulle in i garaget efter provturen tog avgassytemet o och gick isär....suck.låg bil och hög tröskel till garaget....värdelöst!!!!!!!!!

Härligt att det fixade sig för dig, kina är ju kina tongue
Då är det bara att ställa laddet mekaniskt nu på WG stången big_smile

japp undrar hur hårt man ska sätta den?den var mjuk wg stången. skruvade den till hälften ungefär.
kul att kröka avgassystemet på väg in i garaget. så nu sitter det bara en burk längst bak.men nu kommer jag ut och in i garaget iaf smile bakaxel kröken såg ut som ett Z haha. ska lägga upp en bild på den sen.
men men nu är avgassystemet helt. bilen laddar som den ska. nu ska jag bara orka mig på att sätta i tänd chippet och ställa in bränsletrycket så man kan ladda på lite smile

men det skiter jag i nu för jag går och fiskar istället

424 Inlägg
27 juni 2009
#30
dumpis skrev:
joliba_01 skrev:
dumpis skrev:
testen visade 0,6 bar i ladd så det fungerade utmärkt!
tack för detta värdefulla tips och jag hoppa bilderna jag lagt upp hjälper andra med samma problem.
men när jag skulle in i garaget efter provturen tog avgassytemet o och gick isär....suck.låg bil och hög tröskel till garaget....värdelöst!!!!!!!!!

Härligt att det fixade sig för dig, kina är ju kina tongue
Då är det bara att ställa laddet mekaniskt nu på WG stången big_smile

japp undrar hur hårt man ska sätta den?den var mjuk wg stången. skruvade den till hälften ungefär.
kul att kröka avgassystemet på väg in i garaget. så nu sitter det bara en burk längst bak.men nu kommer jag ut och in i garaget iaf smile bakaxel kröken såg ut som ett Z haha. ska lägga upp en bild på den sen.
men men nu är avgassystemet helt. bilen laddar som den ska. nu ska jag bara orka mig på att sätta i tänd chippet och ställa in bränsletrycket så man kan ladda på lite smile

men det skiter jag i nu för jag går och fiskar istället

Hur mjuk är den då? vad är det för turbo du har köpt? turbomeck.se kan jag rekommendera där jag köpte min turbo, har hårdare fjäder i min wg som håller laddet stabilt, tror han tar 300 utbytes om jag inte minns fel

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
27 juni 2009
#31
fan va kul att det funka! nu ska jag bara se till att fixa samma problem själv! smile va på gatebil idag å då blev man ju inte mindre sugen på att fixa till laddtrycket bra smile lycka till!

-den satt som en fläskläpp-

424 Inlägg
28 juni 2009
#32
husmus skrev:
fan va kul att det funka! nu ska jag bara se till att fixa samma problem själv! smile va på gatebil idag å då blev man ju inte mindre sugen på att fixa till laddtrycket bra smile lycka till!

Är det samma symtom på din bil också? Vart kommer turbon ifrån ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

133 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#33
joliba_01 skrev:
dumpis skrev:
joliba_01 skrev:
Härligt att det fixade sig för dig, kina är ju kina tongue
Då är det bara att ställa laddet mekaniskt nu på WG stången big_smile

japp undrar hur hårt man ska sätta den?den var mjuk wg stången. skruvade den till hälften ungefär.
kul att kröka avgassystemet på väg in i garaget. så nu sitter det bara en burk längst bak.men nu kommer jag ut och in i garaget iaf smile bakaxel kröken såg ut som ett Z haha. ska lägga upp en bild på den sen.
men men nu är avgassystemet helt. bilen laddar som den ska. nu ska jag bara orka mig på att sätta i tänd chippet och ställa in bränsletrycket så man kan ladda på lite smile

men det skiter jag i nu för jag går och fiskar istället

Hur mjuk är den då? vad är det för turbo du har köpt? turbomeck.se kan jag rekommendera där jag köpte min turbo, har hårdare fjäder i min wg som håller laddet stabilt, tror han tar 300 utbytes om jag inte minns fel

mjukare än ft wg till original turbon.det är en kina turbo som kl racing rekomenderade.men wg har inte samma infästning som på original turbon. den sitter med 2 st m6 i fästplattan som sitter på kompressorhuset.
ska hiva i tändchippet nu. så det blir till att liga som en rysk elitgymnast på golvet i bilen nu:D
Senast redigerat av dumpis (28 juni 2009)

424 Inlägg
28 juni 2009
#34
dumpis skrev:
joliba_01 skrev:
dumpis skrev:

japp undrar hur hårt man ska sätta den?den var mjuk wg stången. skruvade den till hälften ungefär.
kul att kröka avgassystemet på väg in i garaget. så nu sitter det bara en burk längst bak.men nu kommer jag ut och in i garaget iaf smile bakaxel kröken såg ut som ett Z haha. ska lägga upp en bild på den sen.
men men nu är avgassystemet helt. bilen laddar som den ska. nu ska jag bara orka mig på att sätta i tänd chippet och ställa in bränsletrycket så man kan ladda på lite smile

men det skiter jag i nu för jag går och fiskar istället

Hur mjuk är den då? vad är det för turbo du har köpt? turbomeck.se kan jag rekommendera där jag köpte min turbo, har hårdare fjäder i min wg som håller laddet stabilt, tror han tar 300 utbytes om jag inte minns fel

mjukare än ft wg till original turbon.det är en kina turbo som kl racing rekomenderade.men wg har inte samma infästning som på original turbon. den sitter med 2 st m6 i fästplattan som sitter på kompressorhuset.
ska hiva i tändchippet nu. så det blir till att liga som en rysk elitgymnast på golvet i bilen nu:D

Så länge du har ett stabilt ladd och det kommer som det ska så behöver du inte bry dig om WGen. Men är det väldigt pendlade ladd och att det kommer väldigt sent då är det dags att kolla över, kul och ligga på golvet i en bil, hade bekymmer igår själv. Kom förbi en kille till verkstaden och ville ha en komplett bilsteroanläggning inkopplad i hans stora mopedbil i den här värmen tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 juni 2009
#35
joliba_01 skrev:
husmus skrev:
fan va kul att det funka! nu ska jag bara se till att fixa samma problem själv! smile va på gatebil idag å då blev man ju inte mindre sugen på att fixa till laddtrycket bra smile lycka till!

Är det samma symtom på din bil också? Vart kommer turbon ifrån ?

japp det är samma symtom på min bil. jag har en WT3/T4 hybrid turbo. (KINA)

-den satt som en fläskläpp-


Sök