3966
Sök

Hjälp med ACC på Saab 9-5?

Familjefar.
17 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#1
Hjälp!
Köpte en 9-5 -03 i april -06, har väl inte pressat ACC förens nu när det blivit lite varmare ute.
För 3 veckor sen la den av och producerade bara varmluft..
En felsökning i bilen visar inga felkoder..

Så jag tog kontakt med bilfirman (ej märkesfirma) och bad honom åtgärda problemet
(inom 6 mån från köptillfället med hänvisning till konsumentköplagen). wink
Efter åtgärd av firman (de toppade upp med kylvätska och provtryckte systemet) så höll ACC ca 2 veckor.

MEN... nu är det dax igen.. bara varmluft.. (skitförbannad)

Kommer givetvis att lämna in bilen igen, men det kunde vara bra att veta vad det skulle kunna vara för undvika att samma symptom kommer om ytterligare 2 veckor..

Hör av er om ni behöver med information, är grymt tacksam för all form av hjälp!

Moderator+
1 081 Inlägg
28 juni 2006
#2
Kör en kalibrering på din ACC och se vad du eventuellt får för felkoder.

Håll in AUTO+OFF (har jag för mig att det är) annars står det i din instruktionsbok hur man gör.

Mvh

Vem jag?

1 414 Inlägg
28 juni 2006
#3
Det låter som om att du har ett läckage... ändå mystiskt att provtryckningen inte ger något resultat... dom kanske ska prova att ha en förlängd tryckning, högt tryck under längre tid...
Senast redigerat av Founder (28 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Familjefar.
17 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#4
Redbull: Testade kalibrering (jag kallade det "felsökning"), men får inga felkoder, Men tackar för tipset.

Founder: hmm, kan vara värt att rekommendera "förlängd provtryckning". För jag tänker precis som du, att har dom utfört en korrekt provtryckning så "borde" de hittat ett ev läckage.

Är inte så hemma på dessa prylar (detta är första bilen med ACC), men det skall tydligen sitta ett rör (?) under eller vid AC-kompressorn som kan vara igenkorkat med insekter eller liknande.
Vet inte om detta kan stämma? Har någon koll på hur det ser ut och om man kan göra något åt det?

Moderator+
1 081 Inlägg
28 juni 2006
#5
blyger skrev:
Redbull: Testade kalibrering (jag kallade det "felsökning"), men får inga felkoder, Men tackar för tipset.
Oj ursäkta, missade helt den biten! smile

mvh

Vem jag?

Familjefar.
17 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#6
noo worries m8 smile

Familjefar.
17 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
#7
Nää, nu j**lar...
Detta börjar lika en trist följetong sad

Hade bilen inlämnad på en auk verkstad i Katrineholm efter bilfirmans 1:a försök att rätta till felet..
Dom hittade inte heller något fel utan fipplade lite efter bästa förmåga under huven och fick till slut ACC att fungera..

Kanon, tänkte jag!!
Plockade in hela familjen (fru och 2-åring) i bilen och åkte på bilsemester till Gotland.
Vecka 1: "Satan vad det är skönt med ACC, vad synd det är om alla som saknar detta..."
Början på Vecka 2: "Va f**n, Kyl då ditt HELV**!!!"
Slutet på Vecka 2: "Va glor du på, det är skönt med 35 grader värme och helskinn!!!"

Sitter här med en gnällig 2-åring och ser inte fram emot en hemresa i sommarhettan!

Örebroare i exil
970 Inlägg
26 juli 2006
#8
Det kan inte vara så att magnetventilen till kompressorn har fått tokspel? Så kompressorn slår till/från högst olägligt. Öppna huven och sätt på acc:n. Lyssna om kompressorn slår till och även om kylfläktarna startar. Dessa bör starta på en gång vad jag fått lära mig. Lyssna sedan om kompressorn jobbar som den ska, eller om den slår till, från, till, från hela tiden. Kolla även upp konditionen på kondensorn, den kan ju vara skadad utan att systemet läcker.

Hej FRA!

Familjefar.
17 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
#9
Hmm.. Tack för förslaget, skall knalla ut te bilen och kolla.
Återkommer med mer info om läget..

Fler tips??


Sök