3839
Sök

Grundladd och felkoder på s60 t5 -05

95 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#1
hHej
Har fått en massa felkoder som jag skulle behöva få hjälp att tyda. Motorlampan tänds och bilen går ner på 0,6 i grundladd, men de båda behöver inte inträffa samtidigt, dvs den kan gå ner på grundladd innan motorlampan tänds och vice versa.

Felkoderna som jag fick med trimprogram är följande:
--> ECM-5110: Malfunction indicator lamp (MIL), CEM. Faulty signal.
--> ECM-640C: Turbocharger (TC) control system. Signal too high.
--> ECM-221B: Rear heated oxygen sensor (HO2S) aging, bank 1. Signal missing.
--> ECM-212D: Long-term fuel trim, bank 1. Signal too low.
--> ECM-400C: Fuel tank system, leakage.


Felkoderna med originalprogram är följande:
--> ECM-212D: Long-term fuel trim, bank 1. Signal too low. (fick även en del CEM-koder).

Att antal felkoder med originalprogram är färre kan bero på att jag läste av dem så snart bilen gick ner på grundladd, medan trimprogrammet var i betydligt längre tid.

Det kan ta några dagar och uppåt 7-8 mils körning innan den går ned på grundladd och får felkoder. Bilen går också ryckfritt (förutom direkt efter att felkoderna nollställs, då rycker den lite grann initialt). Den drar jämnt och fint och den har helt OK respons.

Vad är tänkbara fel? Jag har kollat läckage på insug på alla större slangar och rör (IC, turbo, tryckrör m.m.) utan att kunna se något. Magnetventil är också bytt. Var bör jag leta?

Är bilen "ryckig" om LMM pajat? Något annat?
Senast redigerat av Sotam (1 juli 2009)

95 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#2
Har varit ute och kört lite och kollat. Är det normalt att laddtrycket, om bilen gått ner på grundladd, stiger? I mitt fall är det konstant hela vägen från ca 2000 varv till 4700-5000 varv då det stiger till 0,7 och slutar sen på 0,8 vid rödmarkeringen?


Sök