elsmurfo skrev:
patrik79 skrev:
Jag skulle köpt ett begagnat bra 4-kanals steg och köpt en ny passiv baslåda och behållit originalhögtalarna i framdörrarna till att börja med sen hade jag skippat 6X9orna.
Har du dåligt med pengar och bara lyssnar på mp3spelaren så behövs ingen HU för det går att koppla in mp3spelaren direkt till slutsteget.
Låter ju faktiskt också som en bra plan, hur kopplar man in mp3 spelaren till ett steg?
Vad för steg bör man ha? Ungefär hur mycket måste det kunna driva?
Tänkte byta ut orginalhögtalarna ändå, dom poppar inte så bra.
Om jag köper ett 4kanals steg kan jag koppla framhögtalarna och en baslåda dit till samma steg?
Hur mycket kan man koppla till ett 4kanalsteg?
Skulle man kunna koppla, 2st 6x9or, 2st 6.5 och en passiv baslåda?
Gissar dock att ett steg som ska kunna driva så mycket blir rätt dyrt att köpa?
Mvh Nils
Mp3spelaren kopplas in med en kabel som har 3,5mm plugg i ena änden och lågnivåkablar i andra änden, kabeln brukar bla användas att koppla in datorn i hemmaförstärkarn och kostar ca: 50:- sen får du koppla remoten till tex lyset istället för till HU.
Köp ett steg av känt och bra märke (hellst inte mds, biltema, denver m.m för dom brukar inte hålla så länge), Kolla inte så mycket på hur många watt det står att steget ger.
Jag köpte mitt autostudio steg på 4x60w begagnat för länge sedan för 1000:- och det räcker till så dyrare behöver det inte bli.
Originalhögtalarna kommer låta MYCKET bättre om du delar bort basen (under 80hz) från dom och driver dom med ett vettigt slutsteg, skrapar dom och är trasiga så måste högtalarna givetvis bytas.
Med nästan alla 4kanals steg så kan du koppla 2st 6x9or, 2st 6,5 och en passiv baslåda, det behöver inte bli dyrt om du handlar på rea eller begagnat.
Kolla så slutsteget har inbyggda delningsfilter så du kan köra hp ca: 80hz till framsystemet och lp ca: 80hz till baslådan annars måste du ha delningsfilter i HU och då blir det dyrare.
Jag har aldrig provat om en mp3spelare klarar av 2st lågnivåkablar så det kan va bra om steget nöjer sej med en signalkabel till alla 4 kanaler.