3619
Sök

Trimma volvo 460..

136 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#1
har en volvo 460 2,0 på 110 hk

vill ha ut lite mera krut ur motorn men inte lägga ner allt för mkt pengar.. tänkte att det är ju rätt tillfälle nu när den står upp-pallad. enkla tips skulle vara roligt..


Filkörning?
852 Inlägg
1 juni 2009
#2
Om du hadde lättat den hade det nog blivit en ganska stor skillnad tongue det e väll det enklasta jag kan komma på men det e väll mest sånt man gör på rena busbilar.


136 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#3
jo sant. men vill inte lätta den, vill ju ha mera krut smile


778 Inlägg
2 juni 2009
#4
köp turbo motorn

eller som alla gör som biligaste 2½tum från katten ,sportluft filter , el fläkt om det är rem driven orginal på..
chip om det finns , ställ bar BTR  och andra spridare  om du har tur så kan du få 20hk för 5-7.000kr

136 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#5
Sluskk skrev:
köp turbo motorn

eller som alla gör som biligaste 2½tum från katten ,sportluft filter , el fläkt om det är rem driven orginal på..
chip om det finns , ställ bar BTR  och andra spridare  om du har tur så kan du få 20hk för 5-7.000kr

tack för tipsen, ska börja kolla runt lite.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 juni 2009
#6
Slipa kammen, andra kolvar. Annars, om du har råd, kolla upp med skrotarna om dom har en S40 2,0 ståendes, så du kan plocka motor, och bromsar. Då har du en pontent 460.

Lev livet, det kan ta slut fort

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 juni 2009
#7
darkwizard skrev:
Slipa kammen, andra kolvar. Annars, om du har råd, kolla upp med skrotarna om dom har en S40 2,0 ståendes, så du kan plocka motor, och bromsar. Då har du en pontent 460.

Till skilland från vad många verkar tro så har dom bilarna typ inget gemensamt....

Autotech

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
4 juni 2009
#8
Det lättaste måste vara att ta en motor från en 440/460 turbo och slänga i.

/Påsen

PÅSEN RACING

2 Inlägg
4 juni 2009
#9
Vi på Civinco råkar ha en Volvo 460 som testbil, och det är helt makalöst vad den svarar bra på E85 konvertering.
Detta beror på att motorn original ha otroligt lätt för att spika, och med E85 kunde vi höja tändningen regält.
Vi har mätt upp 10% mer toppeffekt, men framför allt blir bilen urstark på lägre varv.

/H


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
4 juni 2009
#10
HenrikFries skrev:
Vi på Civinco råkar ha en Volvo 460 som testbil, och det är helt makalöst vad den svarar bra på E85 konvertering.
Detta beror på att motorn original ha otroligt lätt för att spika, och med E85 kunde vi höja tändningen regält.
Vi har mätt upp 10% mer toppeffekt, men framför allt blir bilen urstark på lägre varv.

/H

Vad krävs då för att E85 konvertera en 460 med original motor/styrsystem ?
Snackar vi om sugmotorn eller turbomotorn nu föresten? tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

12 Inlägg
6 juni 2009
#11
borra upp lite i grenröret

2 Inlägg
15 juni 2009
#12
påsen skrev:
HenrikFries skrev:
Vi på Civinco råkar ha en Volvo 460 som testbil, och det är helt makalöst vad den svarar bra på E85 konvertering.
Detta beror på att motorn original ha otroligt lätt för att spika, och med E85 kunde vi höja tändningen regält.
Vi har mätt upp 10% mer toppeffekt, men framför allt blir bilen urstark på lägre varv.

/H

Vad krävs då för att E85 konvertera en 460 med original motor/styrsystem ?
Snackar vi om sugmotorn eller turbomotorn nu föresten? tongue

/Påsen

Sugmotor, 2.0 liter.
Det finns väl lite olika sätt, men använder ju oss av vår piggybackmotorstyrning där vi höjer tändning och skickar på ca 30% mer soppa.

/H


Snurrbo
44 Inlägg
30 juni 2009
#13
Tja har en 460 turbo motor liggandes om det är intressant wink


3 Inlägg
2 juli 2009
#14
Om man hittar en bra turbomotor på en skrot eller begagnad så är det lätt biligast om man vill ha lite mera pulver och det ger väll större effect skillnad än om man konverterar om den till e85?
Senast redigerat av Dennka (2 juli 2009)



Sök