3737
Sök

Volvo 940 + 16T går GLÖDRÖD!

97 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
tja.. Har satt dit en 850R turbo (16T).har det stora vinklade avgashuset oxå. Den går röd himla lätt.ända ifrån grenröret till en bit in på downpipen. ska det vara så? sen får jag inte upp laddet riktigt i tid heller. nu typ vid 3,5-4000 rpm... vad kan det vara för problem? egna funderingar: avgastemp? lekgage? fet blandning?

Tacksam för snabba svar!

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2009
#2
Vem har mappat din bil?  fråga denna person varför det inte funkar. Fråga vid vilket laddtryck han begär ett visst ladd etc.  16T borde ge 1.5bar vid 2500rpm utan problem på en 2.3liters motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
2 juli 2009
#3
För ett ladd vid 2500 krävs bearbetning på 530toppen som jag antar du har eftersom de inte står annat i din SPEC på din sida. Den har för dåligt flöde för sån spoolup.  Dessutom bör du kasta vx3kammen i sjön, den har för mycket överlapp för att lämna bra med effekt. Försök skaffa en riktig turbokam för ditt ändamål. tex enems v15 eller v16kammar, K15 turbokammen verkar grymmt vass oxå vid turbobruk men då måste man gå vidare med motorn..

402 Inlägg
2 juli 2009
#4
Det är absolut inte bra, låter som att den går riktigt snålt på soppa.
Kolla stiftena hur dom ser ut, är dom vita som jag tror så går den för snålt o det är absolut inge bra, rent livsfarligt för motorn o spec turbon.
Att spoolupen är så dålig kan kanske vara att du redan är påväg att ha kört sönder den.

Hur mycke laddtryck har du?

97 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#5
air_denka skrev:
För ett ladd vid 2500 krävs bearbetning på 530toppen som jag antar du har eftersom de inte står annat i din SPEC på din sida. Den har för dåligt flöde för sån spoolup.  Dessutom bör du kasta vx3kammen i sjön, den har för mycket överlapp för att lämna bra med effekt. Försök skaffa en riktig turbokam för ditt ändamål. tex enems v15 eller v16kammar, K15 turbokammen verkar grymmt vass oxå vid turbobruk men då måste man gå vidare med motorn..

Nej ingen bearbetning av toppen hmm men kan du förklara lite mer om spoolup..

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#6
Hedlisch skrev:
Det är absolut inte bra, låter som att den går riktigt snålt på soppa.
Kolla stiftena hur dom ser ut, är dom vita som jag tror så går den för snålt o det är absolut inge bra, rent livsfarligt för motorn o spec turbon.
Att spoolupen är så dålig kan kanske vara att du redan är påväg att ha kört sönder den.

Hur mycke laddtryck har du?

1 bar men vad är spoolup? börjar bli orolig! :S

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

4 506 Inlägg
2 juli 2009
#7
Spoolup= tiden för imperellerna att komma upp i varv (Turbon)

Kan du andas kan du dö.

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 juli 2009
#8
luftläckage mellan turbon å spjället ?

kammen står fel ?

Wgn står öppen ?

Den går TOKfett ?


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
2 juli 2009
#9
Xuri skrev:
luftläckage mellan turbon å spjället ?

kammen står fel ?

Wgn står öppen ?

Den går TOKfett ?

Tror oxå på tokfett.. Ett chipat LH 2,4 ligger runt 0,7 lambda.. Vilket e sjukt fett..

402 Inlägg
2 juli 2009
#10
David_G skrev:
Hedlisch skrev:
Det är absolut inte bra, låter som att den går riktigt snålt på soppa.
Kolla stiftena hur dom ser ut, är dom vita som jag tror så går den för snålt o det är absolut inge bra, rent livsfarligt för motorn o spec turbon.
Att spoolupen är så dålig kan kanske vara att du redan är påväg att ha kört sönder den.

Hur mycke laddtryck har du?

1 bar men vad är spoolup? börjar bli orolig! :S

Som de andra skrev så är spoolup hur lång tid det tar innan turbon börjar ladda.
Kolla på tändstiften för att få en indikering på ifall den går fett eller snålt.
sotiga stift (svarta) då går den på tok för fett.
"torra" frasiga o vita stift så går den för snålt.
Stiften ska vara bruna, då har bilen en bra blandning.
(sök på google så kan du hitta bilder på hur stiften ska se ut)

Rekomenderar dej att köra väldigt lugnt tills du hittat vad felet är.
Så du inte kör sönder motorn.
Har du otur så måste du byta kolvringar nu tyvärr. Beror på hur länge du kört sådär.
Gör ett komptest o se hur det verkar.
Senast redigerat av Hedlisch (2 juli 2009)

97 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#11
Hedlisch skrev:
David_G skrev:
Hedlisch skrev:
Det är absolut inte bra, låter som att den går riktigt snålt på soppa.
Kolla stiftena hur dom ser ut, är dom vita som jag tror så går den för snålt o det är absolut inge bra, rent livsfarligt för motorn o spec turbon.
Att spoolupen är så dålig kan kanske vara att du redan är påväg att ha kört sönder den.

Hur mycke laddtryck har du?

1 bar men vad är spoolup? börjar bli orolig! :S

Som de andra skrev så är spoolup hur lång tid det tar innan turbon börjar ladda.
Kolla på tändstiften för att få en indikering på ifall den går fett eller snålt.
sotiga stift (svarta) då går den på tok för fett.
"torra" frasiga o vita stift så går den för snålt.
Stiften ska vara bruna, då har bilen en bra blandning.
(sök på google så kan du hitta bilder på hur stiften ska se ut)

Rekomenderar dej att köra väldigt lugnt tills du hittat vad felet är.
Så du inte kör sönder motorn.
Har du otur så måste du byta kolvringar nu tyvärr. Beror på hur länge du kört sådär.
Gör ett komptest o se hur det verkar.

okej..jag har kollat på stiften och de ser bra ut förutom ett som var något ljusare än de andra.. tror inte det gör något.. komtestet ska jag gör så fort jag kan... jag har även lånat hem utrustning för att göra ett trycktest på turbosystemet.. någt mer som borde testas? någon?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#12
Xuri skrev:
luftläckage mellan turbon å spjället ?

kammen står fel ?

Wgn står öppen ?

Den går TOKfett ?

Luftläcka kan det vara men då är det nog inte bara det... kan kanske vara spricka i IC:n men kan man kolla det utan att lyfta ur paketet?

Om kammen står fel, borde inte bilen gå riktigt kasst då? Bilen går riktigt bra när laddet väl kommer.

Wgn har jag spännt så den kan bara inte läcka.

Sist jag kollade avgasvärdet var de bra och tändstifterna ser ok ut..

blir tokig! suck....

kollade lite nu o 1 bar kommer typ vid 3,2-3,5 rpm...

Just det att det typ glöder från grenröret till downpipen,, vad kan det bero på?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#13
air_denka skrev:
Xuri skrev:
luftläckage mellan turbon å spjället ?

kammen står fel ?

Wgn står öppen ?

Den går TOKfett ?

Tror oxå på tokfett.. Ett chipat LH 2,4 ligger runt 0,7 lambda.. Vilket e sjukt fett..

Vad menar du med "LH 2,4"? vilket lamda värde ska man ha för ca 1 bar ladd? rätta mig om jag har fet men ska inte ett lamdavärde ligga på omkring 0,4?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

39 Inlägg
4 juli 2009
#14
Kamremmen sitter fel skulle jag tro av vad du skriver ....
Har haft så på min bil :-)

Turbo Tok :-)

39 Inlägg
4 juli 2009
#15
som du skrev åkså att den går bra när laddet kommer ..
då borde de vara nästan okej med de mesta, utom kamremmen :-)
ett hak fel=kammen står sent mot vad den ska vara..

Turbo Tok :-)

1 422 Inlägg
4 juli 2009
#16
David_G skrev:
air_denka skrev:
Xuri skrev:
luftläckage mellan turbon å spjället ?

kammen står fel ?

Wgn står öppen ?

Den går TOKfett ?

Tror oxå på tokfett.. Ett chipat LH 2,4 ligger runt 0,7 lambda.. Vilket e sjukt fett..

Vad menar du med "LH 2,4"? vilket lamda värde ska man ha för ca 1 bar ladd? rätta mig om jag har fet men ska inte ett lamdavärde ligga på omkring 0,4?

LH 2,4 är väl sprutet om jag inte är ute och cyklar smile lambdavärdet ska precis som på en sugmotor ligga på 1, det har att göra med AFR och det är samma värde oavsett om du har överladdning eller inte. På en del bensin så ska det vara 14,6 delar luft (Lambda 1) Många turboåkare kör dock lite fetare (0,85-0,95) för att skona motorn.

0,4 skulle vara riktigt tokfett och skulle väl knappt ens gå framåt.


97 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#17
Jyrki skrev:
som du skrev åkså att den går bra när laddet kommer ..
då borde de vara nästan okej med de mesta, utom kamremmen :-)
ett hak fel=kammen står sent mot vad den ska vara..

men åter igen.. borde den inte gå skitdåligt?? den går ganska hyfsat ändå :S sist jag hade väck remmen så kollade jag mot allat dödlägespungterna. skulle ju nästan vara svårt o få den fel då ju hehe xD eller är jag ute o cyklar igen tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

97 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#18
cheffer skrev:
David_G skrev:
air_denka skrev:

Tror oxå på tokfett.. Ett chipat LH 2,4 ligger runt 0,7 lambda.. Vilket e sjukt fett..

Vad menar du med "LH 2,4"? vilket lamda värde ska man ha för ca 1 bar ladd? rätta mig om jag har fet men ska inte ett lamdavärde ligga på omkring 0,4?

LH 2,4 är väl sprutet om jag inte är ute och cyklar smile lambdavärdet ska precis som på en sugmotor ligga på 1, det har att göra med AFR och det är samma värde oavsett om du har överladdning eller inte. På en del bensin så ska det vara 14,6 delar luft (Lambda 1) Många turboåkare kör dock lite fetare (0,85-0,95) för att skona motorn.

0,4 skulle vara riktigt tokfett och skulle väl knappt ens gå framåt.

okej.... jag har kollat upp mitt chipp nu och med både tändningschippet och bränslechippet skulle lamdan ligga på 0,86.. han skulle skicka ner ett nuytt tändningschipp till mig idag. han hade nämligen haft problem med ett utav chippen. kan varit mitt.. hoppas problemet ligger där ..

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
4 juli 2009
#19
Jo. Lambda 1 är ju som sagt fullständig förbränning. LH 2,4 e sprutet. Och det sprutet reglerar endast mot lambda 1värde under 2950rpm. Sedan övergår det till en mapp.. DVS programeringen i chipet. Så oavsett chip så reglerar den mot lambda 1 under 2950rpm..


Sök