3876
Sök

Varför anser alla att en kondensator inte hjälper något?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
#41
Sharky skrev:
Jag vet inte vad jag tycker....
Är lite kluven då jag har svårt att skriva nåt mera lättsmält.
/Göran


Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Dags att klistra lite matnyttig info om det här tycker jag.
Är jag själv om det?

Nej.......men Göran tyckte annat när vi tog upp det wink


Har försökt att sammanfatta vad du skrivit till ngt enkelt......men jag får härdsmälta när jag försöker big_smile
Kanske beror på att jag har varit för trött när jag gett mig på det wink

MEN....det lilla jag samlat upp av vad bla du o Tommy sagt är att en kondensator gör en viss nytta i ett mindre elsystem då dipparna blir mindre...men de kvarstår oftast.
Kondensatorerna kan göra nytta för stegets kondensatorbank då dessa kan få till sig spnning snabbare tack vare den externa kondensatorn vilket kan medföra bättre mellanregister och diskant då de switchade transistorerna kan skifta snabbare....eller ja stabilare?
Tänkte jag rätt nu? smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
50 Inlägg
14 juni 2009
#42
Lonefox skrev:
Sharky skrev:
Jag vet inte vad jag tycker....
Är lite kluven då jag har svårt att skriva nåt mera lättsmält.
/Göran


Lonefox skrev:

Nej.......men Göran tyckte annat när vi tog upp det wink


Har försökt att sammanfatta vad du skrivit till ngt enkelt......men jag får härdsmälta när jag försöker big_smile
Kanske beror på att jag har varit för trött när jag gett mig på det wink

MEN....det lilla jag samlat upp av vad bla du o Tommy sagt är att en kondensator gör en viss nytta i ett mindre elsystem då dipparna blir mindre...men de kvarstår oftast.
Kondensatorerna kan göra nytta för stegets kondensatorbank då dessa kan få till sig spnning snabbare tack vare den externa kondensatorn vilket kan medföra bättre mellanregister och diskant då de switchade transistorerna kan skifta snabbare....eller ja stabilare?
Tänkte jag rätt nu? smile

Lonefox det du skriver är helt korrekt dipparna  blir mindre men dock kvarstår dom eftersom det du beskriver sker samma sak med min bil ljudet blir íallafall på något sätt stabilare

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
14 juni 2009
#43
pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

Grattis din säkring gör INGEN nytta alls!

Du kan ta bort den och din bil kommer vara lika osäker som den är nu.

Om du får kortis i din kabel så kommer säkringen att brinna av och det främre batteriet kommer inte kunna skicka mer ström, men vad hjälper det när du har ett batteri bak i bilen som fortfarande är kortslutet?

Tänk om, tänk rätt!

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
#44
ExtraKim skrev:
pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

Grattis din säkring gör INGEN nytta alls!

Du kan ta bort den och din bil kommer vara lika osäker som den är nu.

Om du får kortis i din kabel så kommer säkringen att brinna av och det främre batteriet kommer inte kunna skicka mer ström, men vad hjälper det när du har ett batteri bak i bilen som fortfarande är kortslutet?

Tänk om, tänk rätt!

*Nickar tyst sakta instämmande*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

287 Inlägg
20 juli 2009
#45
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:
evilaudio skrev:

hade inte skiljerelä i min bil smile    har aldrig fattat varför man ska ha de... bara en massa mer skit som kan strula.. hehe

haha, ja har de bara för att ja inte ska tömma ur bägge batterierna tongue kan ju bero på de att de är lite trögladdat... ska nog ta bort det iaf, körde du säkringar fram och bak innan batteriet?

säkring?? e de nåt man kan äta???

brukar du sätta en slangklämma på vattenslangen när du tvättar bilen??

för de e ju samma sak.. wink

vad ska man tänka på när man ska ha flera batterier i bilen ? måste dom vah samma ? eller går det med olika ampere ? fast samma märke ?


Elektriker
139 Inlägg
20 juli 2009
#46
snabb fråga bara...
info först, har en 850 m. ett sl- 1500 till 2st 12" mds basar. o vid hög volym kan det dippa ner till 12v, då vrider jag ner, men går vrida upp betydligt mer. Med motorn på är detta mätt!
Har då orginal batteri (valtra 74Ah) + konding på 2F.

Vilket är då det bästa valet?
1. att köpa ett stinger spv 44 o ersätta det me orginal batteriet
2. sätta dit ett exakt likadant batteri till

dvs 2st valtra 74Ah vs. stinger spv 44??
// Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2009
#47
volvocrille skrev:
vad ska man tänka på när man ska ha flera batterier i bilen ? måste dom vah samma ? eller går det med olika ampere ? fast samma märke ?

Du kan ha olika batterier, märket spelar mindre roll än amperetimmarna (Ah), eller om du sätter ett skiljerelä imellan batterierna så kan du ha olika.


Freddah850 skrev:
snabb fråga bara...
info först, har en 850 m. ett sl- 1500 till 2st 12" mds basar. o vid hög volym kan det dippa ner till 12v, då vrider jag ner, men går vrida upp betydligt mer. Med motorn på är detta mätt!
Har då orginal batteri (valtra 74Ah) + konding på 2F.

Vilket är då det bästa valet?
1. att köpa ett stinger spv 44 o ersätta det me orginal batteriet
2. sätta dit ett exakt likadant batteri till

dvs 2st valtra 74Ah vs. stinger spv 44??
// Freddan

Ett till batteri gör mer nytta än att bara byta ut det du har, skulle jag vilja påstå. Och så bör du se över alla anslutningar så att dom är rena och fina, och även se till så att du har rejält kablage (både plus och minus) från batteriet till steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Elektriker
139 Inlägg
20 juli 2009
#48
ChriZtoffer skrev:
volvocrille skrev:
vad ska man tänka på när man ska ha flera batterier i bilen ? måste dom vah samma ? eller går det med olika ampere ? fast samma märke ?

Du kan ha olika batterier, märket spelar mindre roll än amperetimmarna (Ah), eller om du sätter ett skiljerelä imellan batterierna så kan du ha olika.


Freddah850 skrev:
snabb fråga bara...
info först, har en 850 m. ett sl- 1500 till 2st 12" mds basar. o vid hög volym kan det dippa ner till 12v, då vrider jag ner, men går vrida upp betydligt mer. Med motorn på är detta mätt!
Har då orginal batteri (valtra 74Ah) + konding på 2F.

Vilket är då det bästa valet?
1. att köpa ett stinger spv 44 o ersätta det me orginal batteriet
2. sätta dit ett exakt likadant batteri till

dvs 2st valtra 74Ah vs. stinger spv 44??
// Freddan

Ett till batteri gör mer nytta än att bara byta ut det du har, skulle jag vilja påstå. Och så bör du se över alla anslutningar så att dom är rena och fina, och även se till så att du har rejält kablage (både plus och minus) från batteriet till steget.

Tackar! Ska o försöka knöla ner ett till, o sammtidigt ska det dit massor av extra o frächa jordningar.
Kör me 35mm2 btw smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!


Sök