3077
Sök

Saab 9000 (utan turbo), varför hackar den vid 1500rpm?

175 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#1
Min Saab 9000-97, 2.0, ingen turbo hackar ungefär vid 1500, annars tycker jag den går utmärkt. Tändstiften är bytta, och det hjälpte inte. Inga fel som jag ser i övrigt. Något tips om vad jag skall kolla/byta?

206 Inlägg
3 juli 2009
#2
Kollat tomgångs motorn så den inte kärvat?  Tjuvstannar den när du kör och frikopplar?


175 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#3
Nej den tjuvstannar inte. Det gjorde den iofs ett tag.. Vad är en tomgångsmotor, och var sitter den?

206 Inlägg
3 juli 2009
#4
typ instoppad under insuget om jag inte mins helt fel! sitter med två lite grövre slangar i ändarna samt en klick kontakt ... ta lös den och smörj upp den samt rengör den noga med typ bromsrengöring el liknande och tryckluft! smörj in den med något som stannarkvar på själva kolven! typ torrfett grafitspray el liknande och prova igen! annars kan du ha en felande insugsluftstemperatur givare! Sitter på mellan luftburk och spjällhus! Obs spraya ej kontakter med typ 556 el liknande !! Det ska vara tort i dessa kontakter då det är signal ström som går i dessa!! Smörj med ett torr fett om det måste smörjas!! Se till att det e torrt innan du sätter tbx kontakten. Hmm ja det går att lista mycket roliga fel på dessa saabar , när du ändå är igång kan du mäta upp själva tändkassetten som sitter på ventilkåpan! Kolla så det inte har blivit något brännskadat i kontakten !? Kan vara spjälläges givaren som krånglar lite!

Maila mig din mail adress så kan jag sända över lite tips och siffror som du kan kolla upp . samt lite teknisk data på din bil..

Faan va man skriver fint efter lite jäger...  He he hoppas det går att läsa


206 Inlägg
3 juli 2009
#5
DS funkar hastighetsmätaren?? Seriöst!!


206 Inlägg
3 juli 2009
#6
Funkar inte hastighetsmätaren eller hackar och fladdrar så kan det uppstå ett fenomen som gör att bilen får dåliga tomgångs och lågvarvs egenskaper så som att den tjuvstannar vid nedväxling under färd tex när man ska ner på 2an och kanske svänga tvärt !! Stannar då medans bilen är i rullning! Detta är inget påhitt utan helt sant! Har att göra med bilens styrbox inte får den info den skall ha ang din körning i hastighet mm! Den jobbar som en sluten nätverks krets!

Känner verkligen vad fint jag förklarar nu!??  Men detta är sant .. fråga gärna någon saaab expert här !

Om så är fallet byt hastighetsmätargivaren som sitter på vxl mot torpeden ! Når den enklast underifrån


175 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#7
Tackar för tipsen, skall kolla dem i morgon. Hastighetsmätaren fungerar bra. Jag kan tillägga att felet kom när jag bytte topplockspackning för några månader sedan, eller kanske strax innan, svårt att säga vilket som kom först.

1 043 Inlägg
3 juli 2009
#8
Är det små ryck eller stora?
Har du provat att köra utan ac?

175 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#9
Det märks inte så mycket normalt, men häromdagen låg jag i en bilkö och körde ungefär i 1500rpm, då gungade den som en kalleanka bil, med det är alltså bara där, den går jämt vid tomgång (ok, inte helt jämt, men inte alls störande) och det är inget problem vid högre varvtal, bränsleförbrukningen är normal.

AC:n är kass, (måste fyllas på) och det var också min tanke, men det hjälper inte att slå av den.

1 043 Inlägg
3 juli 2009
#10
Kolla om spjällhuset är igensotat, vanligt problem på många bilar.
Tomgången ojämnhet beror troligtvis också på det, jag har rengjort många saabar och volvobilar med detta problem med bra resultat.

206 Inlägg
4 juli 2009
#11
Tänk nu på att det e inte så lätt att få en bil att gå jämt och fint på 1500rpm i låg växel!? då det alltid finns spel i drivlinan som kan sätta den i gungning och gasfoten följer då med  omedvetet! Låter inte som det är något att hänga upp sig på! Trodde du menade att den gick mkt illa vid 1500rpm..  Antar att den endast gör det på plan väg utan någon lutning upp el ner!? Kan vara spjällhuset som han ovan säger!  vet att vissa bilmodeller är mkt känsliga för det! Helst bmw M-modellerna från 90talet! Dom kunde gå riktigt illa på tomgång och varvtal under 3000rpm pga sot/smuts i spjällhusen...


175 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#12
jo det är faktist något att hänga upp sig på, det är ju svårt att förklara hur illa det är, katastrof är det ju inte jag har kört 2 månader eller något och det funkar ju, men vid vissa hastigheter är det som om den får bensinstopp eller något, mycket obehagligt och sliter nog på kuggar i växellådan.

175 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#13
Jag har inte hunnit titta på detta ännu, men nu när bilen laddat ut batteriet under semestern (kupebelysning på) så upptäckte jag att en slang under gasspjällhuset inte satt ordentligt fast, när jag tryckte i den går bilen sämre än på länge.

Jag kan tänka mig två saker, antingen blev den sämre pga att jag satte i slangen, eller så är det pga att motorparametrarna nollställdes (batteriet var helt tomt). Jag kommer att kolla vad som händer när man tar bort slangen medan mototn är igång för att kolla vilket av dessa alternativ det är, men

vad är det för slang 27mm? Jag ser inte vart den går, ser ut som om den går till insugsgrenröret någonstans.

175 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#14
Hej, slangen är visst till tomgångsluftventil.

Jag tror jag hittade problemet. Ändlägesskruven till gasspjället visade sig stå fel, den skall stå ett kvarts varv från det att den stoppar samtidigt som spjället. Den var mer öppen än så, så jag gissar att den inte gick på riktig tomgång vid tomgång och att det störde motorstyrningen vid låga varv. Efter ändring så gick den i alla fall jämnare än jag minns att den någonsin gjort :-)


Sök