matteeee skrev:
Det fina med att ha 95-5 är att kraften finns där när den behövs, inte en stund senare som på visko-bilar. Men när den inte behövs finns den inte (knappt) där, som på "dyra" Audi och vissa Subaru.
Diffbromsar är inga problem, eftersom dom inte låser full time. Men prova att fickparkera en bil med stumt 50-50 (låst mellandiff) på torr asfalt!
Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!) I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? Bilen kostar över 600k, så din teori om "de dyrare vs de billigare" håller inte.
Subarus 4wd får du gärna kika närmre på, då dom har ganska olika teknik i bilarna beroende på vilken motor och låda du väljer. Nu kan jag inte vilka kombinationer som har vad, men samma är det inte!!
Är din manuell eller automat?
Jag lyfte den här tråden för jag tycker ämnet är intressant.
Och jag skulle gärna veta mer om alla olika awd/4x4 installationer, speciellt då Subaru som har extremt många varianter beroende på biltyp/motor/växellåda och marknad. Jag får inte fram all information, men min bil har 4EAT automatlådan med VDC. 60-40 fördelning via lamellkoppling + diffbroms av visko-typ och möjlighet att skifta kraft fram bak samt höger vänster via diffbroms bak (visko + abs elektronik fuskbroms
). Fram är det öppen diff med elektronisk bromsning som på de flesta.
Har försökt haft koll på de flesta awd bilar och varianter under åren, men det är svårt och blir bara svårare ...
Självklart finns ingen bästa variant, det beror på vad man skall ha bilen till. Skall man köra på vanlig väg som jag gör, och dessutom dra tunga släp och köra djupsnö (vi har privat väg och sällan plogat) så upptäcker man snart skillnader mellan olika awd.
Jag har kört allt från gamla LandCruiser med låsbara diffar (kliv ur bilen, vrid på lås-vredet på däcknaven) till nyaste Haldex/Subaru/4-matic/xDrive, så lite erfarenhet har jag iallafall även om jag inte kör många tusentals mil awd per år.
Det som gjorde att jag valde Subaru var att bilen fungerade exakt så som jag vill att fyrhjulsdrift skall fungera. Jag vill ha konstant inkopplade system. Inte drar den heller mycket bränsle för det. Och att Subaru just anpassar sina bilar från grunden för fyrhjulsdrift, inte bara hänger på en lamellkoppling + kardan och elektronik.
Varför har Audi i sin dyraste modell en visko-koppling? (R8!)
>> Visko koppling kan vara väldigt effektiv och ge trevliga köregenskaper (Impreza m.fl). Eller så kan den vara katastrof för biltypen (som gamla V70 AWD). Precis som lamellkoppling kan vara bra/dålig.
I nya TT RS med en helt ny-utvecklad motor (rak 5cyl) använt sig av Haldex-tekniken om den är så dålig? >> Personligen gissar jag på grund av motorplaceringen/tvärställd. Det skulle vara väldigt svårt att använda torsen i en TT/A3/S3.
Så här kan det gå om man inte gjort sin hemläxa :
http://aftonbladet.se/bil/article293283.ab