Jag är mitt inne i renoveringen av dubbelgaraget jag planerar att spendera vintern i. I drygt tio år har det använts som förråd utan att ens ha blivit städat. Utöver detta har innertaket varit befläckat av mögel, råttor har käkat isolering och skitit mer eller mindre överallt och allt ser allmänt tråkigt ut.
För en vecka sedan bestämde jag mig för att rusta upp garaget ordentligt, innertaket ska bort, alla förvaringslösningar ska bytas ut mot nya, lyset ska förbättras och väggar, golv och alla takbalkar ska målas.
I skrivande stund har jag hunnit ägna tre halvdagar åt mitt projekt. Här kommer en bunt med bilder. Självklart fyller jag på med fler så fort jag gör några framsteg. På måndag fortsätter jag.
Portarna som de senaste tio åren har släppt in färre bilar än de borde
Så här såg det ut innan jag började
Ganska rörigt
Det första jag gjorde var att avlägsna all isolering från innertaket, denna luktade råttpiss och mögel.
Det blev en del isolering, ganska stickigt i armarna
Ovansidan av innertaket jag skulle ta bort
Efter en sväng till återbruket bankade jag bort gipsskivorna och alla träplankor som höll dem uppe. Mycket mer än så hann jag inte under den första dagen.
Dag 2:
Dags att städa, bakom en massa kartonger dolde sig ett hörn som jag faktiskt aldrig tidigare hade sett.
Småsaker sorterade jag ned i flyttkartonger
Även om det inte syns började det faktiskt bli lite ordning på grejerna
På väggarna hade den tidigare ägaren satt upp en hel del bilder, tagna ur biltidningar från 70- och 80-talet.
En bunt med dörrar kastades
Denna fantastiska stereoanläggning levererar diverse radiosändningar till mina öron, beroende på var i garaget jag befinner mig.
Dag 3:
Större delen av tiden ägnade jag åt att städa golvet ordentligt. Alla udda skåp och hyllor ska som sagt bytas ut mot nya, men det kommer lite senare.
Nu skulle det faktiskt gå att köra in två stycken bilar, jag undrar när det gjordes senast.
Dessa är ganska otympliga att flytta omkring, så de får stå till dess att jag ska måla väggarna och golvet.
Jeansen börjar bli moderiktiga, färgfläckar, smuts och hål. Någon som vill köpa dem för grova pengar?
Jag hann måla några balkar innan det var dags att avsluta för dagen. Allt som är träfärgat ska bli vitt.