4287
Sök

Golf-91 kokar

116 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#1
fläkten går ej igång. kan man kolla funktionen på den på nåt lätt sätt och hur ser man om termostaten funkar??? har en brun kabel lös också som ser ut att ha suttit på termostaten lr ska de bara va en gulröd dit? väldigt tacksam på förhand för snabba svar. har aldrig mekat golf förr

VD
643 Inlägg
14 augusti 2009
#2
Kolla O-ringen i locket till expandtisionskärlet.. Golfar har ett så kallat trycksystem läcker det någonstans så kokar dom direkt..


116 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#3
o-ringen är ok men de sitter en ditlimmad skruv på locket.ska de va så? fläkten borde väl gå igång innan de kokar?

VD
643 Inlägg
14 augusti 2009
#4
Läcker den någon annanstans? räcker att den läcker lite för att den ska koka.. Nej fläkten går inte igång innan den kokar om där e läckage eller om den inte är tät..
Senast redigerat av Lidborn (15 augusti 2009)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 augusti 2009
#6
Hua100 skrev:
vet du om din fläkt är hel?

det tar fruktansvärt lång tid innan min fläkt går igång
den startar aldrig när man åker runt inne i stan inte förens man stannar som den hoppar igång

så det brukar ta lite tid

dessutom verkar dom vara odödliga själva fläktarna
min låter som ett tröskverk gnäller och tjuter och låter som en stenkross efter att ha varit stilla i närmare 2år sen jag använde bilen sist

Kör fort så hinner inget hända...

VW NÖRD
409 Inlägg
15 augusti 2009
#7
Koppla ström direkt från batteriet till fläkten för att se om den funkar! gör den det så är det antagligen tempgivaren till fläkten som är kass.

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

311 Inlägg
15 augusti 2009
#8
Det går även att kortsluta kontakterna på givaren för att kolla om fläkten snurrar wink


747 Inlägg
16 augusti 2009
#9
kajc skrev:
Det går även att kortsluta kontakterna på givaren för att kolla om fläkten snurrar wink

Stämmer bra!

Verkar ju dock inte som din tempgivare verkar allt för kry, en ny givare kostar ca 100kr och på någon minut att byta!

/Toni

/ Toni Larsson

116 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#10
Hua100 skrev:
vet du om din fläkt är hel?

fläkten funkar när ja byglar den. ska kolla givaren

311 Inlägg
16 augusti 2009
#11
Byt givaren


116 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#12
klakke skrev:
bytte givare idag. samma problem den kokar när den stått på tomgång en stund. men sen kommer det ånga inne i bilen ur fläkten. måste väl vara någon läcka där då. kan de va därför den kokar??? är de mycket jobb att byta värmepaketet om det är det som läcker??

116 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#13
nu har jag plockat bort mattan på passagerarsidan o där va dyngsurt. är det nån som vet om det är rör lr slangar som går inuti bilen? försöker dela värmepaketet strax till höger om ratten men de verkar svårt. Nån som gjort det tidigare o har några bra tips???

116 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#14
kopplat förbi värmepaketet. nu läcker det mellan insuget o toppen(packningen). är det lönt att fixa på en 5000 kr-bil lr är det lätt?

116 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#15
klakke skrev:
kopplat förbi värmepaketet. nu läcker det mellan insuget o toppen(packningen). är det lönt att fixa på en 5000 kr-bil lr är det lätt?

nu pluggade jag slangen till insuget också och nu var det lite tryck på slangarna. fläkten gick t.o.m igång efter en stund. Nu till den viktigaste frågan då: kan man köra så här och vad kan hända? Behövs kylningen genom insuget??? de kommer att bli kallt på vintern men är de nån risk för motorhaveri lr kokning? Systemet är i alla fall tätt nu. Nån med erfarenhet lr teorier???

311 Inlägg
18 augusti 2009
#16
Tja, byta värmepaket är inte det lättaste. Låter som du inte har cirkulation i systemet. Att plugga slangar hit och dit är aldrig en lösning på problemet och kunna säga om det medför risk för kokning är omöjligt. Låter som att di skulle behöva:
1 Spola ur hela systemet ( koppla tillbaka alla slangarna först), med värmereglaget på full värme.

2 Om det ej hjälper, låter det som att vattenpumpen är dålig. Byta vattenpump, kanske?
Sen att det läcker mellan insug-topp låter oroande sad
Att det var blött på passagerarsidan kan vara att det kommit in vatten via kupefläkten. Titta under instrumentpanelen, under hanskfacket. Där sitter kupefläkten. Ta bort den och kolla om den är full med vatten ( det var det på min GTI, var bara att byta fläkt). Ofta läcker det in vatten om man tar bort eller om det är hål i plasten framför rutan (i motorrummet). Finns på skrotarna, men är väldigt sköra.


116 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#17
kajc skrev:
Tja, byta värmepaket är inte det lättaste. Låter som du inte har cirkulation i systemet. Att plugga slangar hit och dit är aldrig en lösning på problemet och kunna säga om det medför risk för kokning är omöjligt. Låter som att di skulle behöva:
1 Spola ur hela systemet ( koppla tillbaka alla slangarna först), med värmereglaget på full värme.

2 Om det ej hjälper, låter det som att vattenpumpen är dålig. Byta vattenpump, kanske?
Sen att det läcker mellan insug-topp låter oroande sad
Att det var blött på passagerarsidan kan vara att det kommit in vatten via kupefläkten. Titta under instrumentpanelen, under hanskfacket. Där sitter kupefläkten. Ta bort den och kolla om den är full med vatten ( det var det på min GTI, var bara att byta fläkt). Ofta läcker det in vatten om man tar bort eller om det är hål i plasten framför rutan (i motorrummet). Finns på skrotarna, men är väldigt sköra.

det pissade vatten från v-paketet inne så de måste va nåt där. vad gör kylningen för nytta insug-topp??


Sök