3409
Sök

Varför ska en kompressortuta ha ett relä?

141 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#1
Reläet har 4 stift, och vid dem står det,

Stift 1 : 87

Stift 2 : 85

Stift 3 : 86

Stift 4 : 30

Som jag fattat så ska 30 gå direkt till + från batteriet, 87 till själva tutan, och nån av 85 och 87 till jord och styrspänning.

Vad är styrspänningen? vars ska ja koppla denna? och hur vet jag vilken som ska vara jord?

Tacksam för svar:)

bonntrimmare
655 Inlägg
24 augusti 2009
#2
styrspänning är väl när man har typ radioläge på tändningen?

141 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#3
Elda skrev:
finns ett kopplingsschema på reläet, med enbart siffror är det omöjligt (iaf för mig) att avgöra vda som är vad.

Såhär ser det ut..

http://img5.imagebanana.com/img/vmw7lyke/jalla.JPG

7 274 Inlägg
24 augusti 2009
#4
BOLUND skrev:
styrspänning är väl när man har typ radioläge på tändningen?

Nej, det är när tutan ska tuta.

Siffrorna kan jag inte i huvudet men iaf kan man väl säga att ett relä har 2 kretsar.
Ena styr reläet, den andra går till det du vill driva.

Styrkretsen ska ha ström när du vill att tutan ska tuta.
Dvs ena sidan har du plus på när du trycker på en knapp och sen andra sidan ska till jord, tror inte det spelar någon roll vilken utan dom två som får jord eller ström.

Den andra kretsen ska ha konstant plus på ena sidan och på andra sidan så ska det gå vidare till det du vill driva.
Dvs reläet sluter kretsen när du vill att tutan ska tuta.

Varför man har ett relä är pga att vanliga knappar inte tål så värst många ampere, lätt hänt att dom brinner ihop som jag har förstått det.
Ett relä tål mycket mer.


141 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#5
Brains skrev:
BOLUND skrev:
styrspänning är väl när man har typ radioläge på tändningen?

Nej, det är när tutan ska tuta.

Siffrorna kan jag inte i huvudet men iaf kan man väl säga att ett relä har 2 kretsar.
Ena styr reläet, den andra går till det du vill driva.

Styrkretsen ska ha ström när du vill att tutan ska tuta.
Dvs ena sidan har du plus på när du trycker på en knapp och sen andra sidan ska till jord, tror inte det spelar någon roll vilken utan dom två som får jord eller ström.

Den andra kretsen ska ha konstant plus på ena sidan och på andra sidan så ska det gå vidare till det du vill driva.
Dvs reläet sluter kretsen när du vill att tutan ska tuta.

Varför man har ett relä är pga att vanliga knappar inte tål så värst många ampere, lätt hänt att dom brinner ihop som jag har förstått det.
Ett relä tål mycket mer.

Okejokej bra svar! om du kollar på bilden så kanske du vet på ett ungefär vad som ska till vad?

7 274 Inlägg
24 augusti 2009
#6
30 ska ha konstant spänning. 87 ska vidare till tutan.
85/86 sätter du ena på jord och den andra till en knapp eller vad du nu vill ska driva tutan.
Givetvis måste knappen också ha ström.


141 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#7
Brains skrev:
30 ska ha konstant spänning. 87 ska vidare till tutan.
85/86 sätter du ena på jord och den andra till en knapp eller vad du nu vill ska driva tutan.
Givetvis måste knappen också ha ström.

Så det spelar ingen roll vilken av 85 och 86 som är jord och knapp? eller?

7 274 Inlägg
24 augusti 2009
#8
Sjoberg_W skrev:
Brains skrev:
30 ska ha konstant spänning. 87 ska vidare till tutan.
85/86 sätter du ena på jord och den andra till en knapp eller vad du nu vill ska driva tutan.
Givetvis måste knappen också ha ström.

Så det spelar ingen roll vilken av 85 och 86 som är jord och knapp? eller?

Nej det händer exakt samma sak oavsett om du kopplar 85 till ström och 86 till jord jämfört med tvärtom smile


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 augusti 2009
#9
kan du inte ta strömmen som var till orginal tutan? den drivs väl genom ett relä som sitter orginal? Kanske har fel men det brukar funka kanon för mig att köra kompressor tuta på den strömmen:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

7 274 Inlägg
24 augusti 2009
#10
marwin_of_sweden skrev:
kan du inte ta strömmen som var till orginal tutan? den drivs väl genom ett relä som sitter orginal? Kanske har fel men det brukar funka kanon för mig att köra kompressor tuta på den strömmen:)

Jodå, om orginaltutan har likadan eller högre avsäkring än kompressorhornet så kan man BYTA ut orginal tutan mot den nya.
Men det kan vara trevligt med en vanligt tuta också så slipper man skrämma ihjäl någon så fort man ska tuta.


Elektriker
109 Inlägg
24 augusti 2009
#11
Om du använder relät, så glöm inte att sätta en säkring mellan batteriet och 30 på relät.


141 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#12
P_H skrev:
Om du använder relät, så glöm inte att sätta en säkring mellan batteriet och 30 på relät.

Hur stor säkring på ett ungefär? smile Och har också ett gäng dioder i bilen, 4st små i instrumentet å nån till... drog idag alla dem till en lite grövre kabel så alla inte behövde gå till batteriet så det blir en sån härva, men borde man ha nån säkring på den också? Isåfall hur stor då?

tack för all hjälp brains, nu fungerar tutan iallafall!

Elektriker
109 Inlägg
25 augusti 2009
#13
Sjoberg_W skrev:
P_H skrev:
Om du använder relät, så glöm inte att sätta en säkring mellan batteriet och 30 på relät.

Hur stor säkring på ett ungefär? smile Och har också ett gäng dioder i bilen, 4st små i instrumentet å nån till... drog idag alla dem till en lite grövre kabel så alla inte behövde gå till batteriet så det blir en sån härva, men borde man ha nån säkring på den också? Isåfall hur stor då?

tack för all hjälp brains, nu fungerar tutan iallafall!

10A bör räcka. Till dioderna kan du sätta en ännu mindre. Har lite med kabelstorlekar och längder att göra.



Sök