3431
Sök

Volvo 940 turbo konvertera till manuell

6 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjenare undrar hur mycket jobb det är att konvertera om en aoutomat till manuell?????


Med lem
1 127 Inlägg
13 maj 2009
#2
Du måste byta, svänghjul(enkel eller dubbelmasse väljer du själv), koppling, spakställ, växellådsbalk(kan passa med nuvarande då du har automat), och kardan.


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
13 maj 2009
#3
om du ska ha m90 tror jag att du måste ha dubbel massesvänghjulet..


Med lem
1 127 Inlägg
13 maj 2009
#4
VKN_940 skrev:
om du ska ha m90 tror jag att du måste ha dubbel massesvänghjulet..

Funkar med enkelmasse med, det kör jag med. Dubbelmassesvänghjulet är ju ingen höjdare om man ska trimma lite sen..

Dock måste man schimsa ut denna klack 3mm och förlänga tryckstången i slaven lite för att det ska lira ihop.

http://img152.imageshack.us/img152/2823/kopplingsgaffelstopp002.jpg

Själv gjort detta, dock inte gjort ny tryckstång än.

Jag kör med koppling från en 940 td med m90, passar rakt av då de har detta svänghjul från fabrik.
Senast redigerat av H3dlund (13 maj 2009)


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 maj 2009
#5
VKN_940 skrev:
om du ska ha m90 tror jag att du måste ha dubbel massesvänghjulet..

Såg någon som sålde allt som behövdes på blocket.
Sen är det ju en annan sak att regga om den med manuell låda(antar att det är den vita -94:an).
Är den reggad efter 1/1 1993 så är det lite knepigare vill jag minnas.

MVH. Alex

Jävel
2 018 Inlägg
13 maj 2009
#6
måste la byta pedalställ o grejer med smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

DHL:are
41 Inlägg
26 augusti 2009
#7
Hejsan! Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite. Ska nämligen göra samma sak i en kompis bil, Det är en 940Turbo -91 automat som ska bli manuell. Nån som gjort detta? Nått man bör tänka på? Har en 745Turbo -86 samt en 740GL -88 som jag kan ta alla delar ur. Gärna om någon har bilder att skicka som gjort detta!

//Robban


20 Inlägg
26 augusti 2009
#8
killen byggde om min till manuell köpte en 740gl-90 och tog rubb å stubb från den å dettta funkar utmärkt trots att allt kommer från en gl.. måste dock byta bakaxel ochså om man inte vill att det ska varva järnet men funkar.. ps kommer vara märkbar skillnad på bilen sen kommer gå utav h-vete:)

It´s my way or the high way

20 Inlägg
26 augusti 2009
#9
glömde skriva. glöm ej en riktig turbo lamell annr slirar det på lamell vid högt ladd.. sj åker jag på en halvdan lamell från 16v funkar upp till 1bar men inget mer...

It´s my way or the high way


Sök