3049
Sök

Kräningshämmare, Passat -02 (3BG?)

35 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
I helgen var jag av vägen med min Passat -02.

När jag hissar upp bilen och kollar under så ser jag att infästningen till krängningshämmarna sitter på olika höjd. Det skiljer ca fem cm.

Alltså i infästningen till själva chassit, ser ut som ett rör ungefär.

Nån som vet om det ska vara så eller kanske till och med har bilder på hur det ska se ut.
Skadereglerarna på närmsta VAG-verkstad påatår att bilen klarat sig bra och inte är sned alls, dom gjorde en hjulinställning och tyckte det var bra så.

/kmx

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20
Harley Davidson Road King -01

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 juli 2006
känns det skillnad när du kör eller kränger den mer i kurvorna?......VAG kan ha gjort bedömningen att det inte påverkar väghållningen.....annars får du åka till en en annan verkstad
och låta dom titta....

35 Inlägg
23 juli 2006
Trådstartare
Jag har inte kört bilen efter att dom gjorde hjulisntällningeen.
Ska få tillbaka bilen på tisdag eller onsdag.

Oavsett hur bilen känns så kommer jag lämna in den på nån mindre verkstad och få en kryssmätning utförd. Jag litar inte på "min" VAG-verkstad längre.

I fortsättningen kommer min VAG-verkstad ligga 6 mil hemifrån istället för 2 km....

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20

35 Inlägg
11 augusti 2006
Trådstartare
Nu har jag haft bilen i ca en vecka. Bilen vibrerar i hastigheter över 50-60...mer när jag svänger höger. Dessutom drar bilen fortfarande åt höger.

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 augusti 2006
kmx skrev:
Nu har jag haft bilen i ca en vecka. Bilen vibrerar i hastigheter över 50-60...mer när jag svänger höger. Dessutom drar bilen fortfarande åt höger.

Har du haft den på verkastad? be dom kontrollera om den är ramsne eftersom du kört av vägen det kan vara flera cm det skiljer på ibland märker man inte ens av om en bil är 5-8cm ramsne medans vissa får problem vid minsta lilla stöt....
Senast redigerat av MeloveGolf (12 augusti 2006)

Carpenter
310 Inlägg
12 augusti 2006
Drar bilen mycket åt höger?

Vissa bilar är ju "byggda" så för att om du tex. somnar vid ratten.
Senast redigerat av Delerium (12 augusti 2006)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

35 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
kmx skrev:

Har du haft den på verkastad? be dom kontrollera om den är ramsne eftersom du kört av vägen det kan vara flera cm det skiljer på ibland märker man inte ens av om en bil är 5-8cm ramsne medans vissa får problem vid minsta lilla stöt....

kmx skrev:
Skadereglerarna på närmsta VAG-verkstad påatår att bilen klarat sig bra och inte är sned alls, dom gjorde en hjulinställning och tyckte det var bra så.

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20

Administratör
2 978 Inlägg
12 augusti 2006
Be att få ta del av hjulinställningsprotokollet, Krängningshämmaren påverkar ju i regel inte bilens normala beteende raktfram om bilen drar ex åt höger så testa sätt högerhjulet på vänster sida och tvärtom o se om den drar åt andra hållet.

En kopp av den svarta såsen...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 augusti 2006
kmx skrev:
MeloveGolf skrev:
kmx skrev:

kmx skrev:

hjulinställning? antar att framvagnsinställning gjordes?

35 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
kmx skrev:
MeloveGolf skrev:

kmx skrev:

hjulinställning? antar att framvagnsinställning gjordes?

Möjligt. till mig sa dom att det var en hjulinställning iaf.

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20

15 Inlägg
12 augusti 2006
Det heter båda delarna, alltså hjulinställning och framvagnsinställning.
Men det som skiljer inställningarna åt är att vissa bilar går att justera bakvagnen på te x 4-motion bilar och då blir det en hjulinställning.
Medans dom flesta bilar bara har framvagnen att justera och får förlita sig på fasta värden i bakvagnen.

Sök