3445
Sök

Bröta ur förbränningsutrymmena på en 530?

148 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#1
tja

Har ju kikat runt ett tag nu på hur många andra gör när dom portar....MEN
Mycket é lite för bonn aktigt o mkt é ju sånt som é anpassat för en speciell motor.

Skulle därför villja veta lite vad ni tror skulle passa min b230FK.


Botten del original och renoverat.
15G turbo, ladd kanske 1-1,2bar?
3" avgas
3" tryck rör inkl. LMM och spjäll
E85
större spridare, vet inte storlek ännu
Ecomax chip
VX3

annars ganska original.

Har hittat 3 st intressanta bearbetade förbränningsutrymmen.

1:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21999/761069_99rsdq.jpg
ett bra val?


2:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21999/761072_y7un22.jpg
ett bra val?


3:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21999/761073_1v2ofb.jpg
ett bra val?

Vad tror ni funkar bäst med comp, förbränningen med E85 osv osv

Kom med förslag, idéer och tipps! Jag vill få för mig att 3an ska funka bäst?

MVH/ Tomas

Low´n´slow is da shit

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2009
#2
vassa kanter kan bli varmare och börja "glöda" vilket ger spikningar... så att bara runda av alla kanter är ju en bra början

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

695 Inlägg
11 september 2009
#3
precis försök slipa bort alla vassa kanter. sen tror ja inte att du behöver porta slipa in ventilerna bara som dom e täta så ska de nog duga

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 september 2009
#4
att köra på e85 på den snälla kombon kommer bara ge dig dyr sopparäkning...

15g å dom modsen funkar bensin lika bra till..

skulle tippa på 220häst eller nått med den kombon å 1-1.2bar

std komp lär också funka..


106 Inlägg
12 september 2009
#5
slipa av kanterna i ditt förbränningsrum, ge fan i å kompsänk om du skall åka på sprit, du har ju redan 8,7:1 i motorn, de räcker GOTT Å VÄL!
Dit me en större snurra ytterligare, kasta chippet i bingen å kör å mappa istället för dom grejerna du skall ha, då får du fan så mycke mer effekt än ett random chip som e avpassat för standard prylar!
dit me en effektivare intercooler med, 630cc spridare me 3" lmm på sprit, å en enem v15/v16 kam sen är du över 300hk i ett nafs, kan till å med närma dig 350hk om du portar upp grenröret ordentligt!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 september 2009
#6
ser ingen större fördel med sprit på detta bygget med 15g turbo..okej om han skulle upp mot 3-400 å kanske ladda 2bar...men då blir de mappat också..


Arg Snickare
875 Inlägg
12 september 2009
#7
Allt handlar väl om vad plånboken säger antar jag. Men sattsa fullt ut! Annars kommer du ångra dig!

148 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
ser ingen större fördel med sprit på detta bygget med 15g turbo..okej om han skulle upp mot 3-400 å kanske ladda 2bar...men då blir de mappat också..

Är nog sant när det gäller 15G, den é la inget man é så stållt över kanske:D
Jag får la snida o smida i groparna satt det ser o känns bra, o hoppas att det funkar.
Kan ju inte bli värre än att man får göra om, göra rätt:D

Jag bli nog glad bara motorn startar, så kanske man kan bygga ngt lite seriösare framöver.

Tack för alla svar!

Kom gärna med synpunketer över dom olika bilderna på förbränningsutrymmena!!!

/Tomas

Low´n´slow is da shit

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 september 2009
#9
swedahl skrev:
Xuri skrev:
ser ingen större fördel med sprit på detta bygget med 15g turbo..okej om han skulle upp mot 3-400 å kanske ladda 2bar...men då blir de mappat också..

Är nog sant när det gäller 15G, den é la inget man é så stållt över kanske:D
Jag får la snida o smida i groparna satt det ser o känns bra, o hoppas att det funkar.
Kan ju inte bli värre än att man får göra om, göra rätt:D

Jag bli nog glad bara motorn startar, så kanske man kan bygga ngt lite seriösare framöver.

Tack för alla svar!

Kom gärna med synpunketer över dom olika bilderna på förbränningsutrymmena!!!

/Tomas

De kommer bara bli svårtstartat med sprit tyvärr sad

Kör du på bensin...med typ std komp körde jag 15g, A-kam å portad 531 topp å jag skulle väl tippa på runt 220hästar kanske å 400nm vid 1.5 bar...



Sök