3610
Sök

Olika motorljud, hur gör dom?

156 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#1
hur kommer det sig att vissa motorer låter så olika? hur har de dyra sportbilarna ex Ferrari osv fått fram sitt fräna F1 ljud? big_smile

vill inte ha svar som att "bara för det är en V8 i dom" för då skulle ju alla V8or låta likadant som sportbilarnas. kan nån förklara?

Orginal är för gubbjävlar!
245 Inlägg
21 september 2009
#2
Dem flesta är olika vinklar på 8orna, kan dom inte i huvudet. Sen så spelar ju såklart kam/headers/avgas en stor roll.


Fd Bannad
657 Inlägg
21 september 2009
#3
nykomling skrev:
hur kommer det sig att vissa motorer låter så olika? hur har de dyra sportbilarna ex Ferrari osv fått fram sitt fräna F1 ljud? big_smile

vill inte ha svar som att "bara för det är en V8 i dom" för då skulle ju alla V8or låta likadant som sportbilarnas. kan nån förklara?

Avgassystemet är ju 90%, sen att Gamla v8or låter gött för att dom misständer och bludrar är väll lite dumt att försöka efterlikna?

Men enligt mig går Ferrari och Fränt aldrig i samma mening. Ungefär som bra och Saab, Snygg och Volvo samt Värdelös och Dodge;)

Märkesbög

156 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#4
BESHAN skrev:
Dem flesta är olika vinklar på 8orna, kan dom inte i huvudet. Sen så spelar ju såklart kam/headers/avgas en stor roll.

okej smile finns det något sätt man kan efterlikna ett F1 V8 ljud om man kör V6 motor till ex? typ ändra avgassys, filter o liknande i motorn?

8 250 Inlägg
21 september 2009
#5
nykomling skrev:
okej smile finns det något sätt man kan efterlikna ett F1 V8 ljud om man kör V6 motor till ex? typ ändra avgassys, filter o liknande i motorn?

Nej, då lär du bygga om radikalt. En F1 maskin får ju sitt ljud på dem enorma varvtalen en såg går på. Ljudet beror ju en hel del på borrning vs slaglängd med.


156 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
nykomling skrev:
okej smile finns det något sätt man kan efterlikna ett F1 V8 ljud om man kör V6 motor till ex? typ ändra avgassys, filter o liknande i motorn?

Nej, då lär du bygga om radikalt. En F1 maskin får ju sitt ljud på dem enorma varvtalen en såg går på. Ljudet beror ju en hel del på borrning vs slaglängd med.

ok hehe.. jo de är ju extremt högvarviga! ta o lyssna på en ferrari 355 också, de varvar ju "bara" 8500 o redan en bit över 4000 börjar de redan låta som en F1 big_smile

aja.. vet ni hur man får en bil att inte ha så mkt mullrigt ljud då? vet att de flesta ljuddämpare o sånt gör så ljudet blir väldigt mörkt.. så är det möjligt att själv modifiera det? smile
Senast redigerat av nykomling (21 september 2009)

ProWanker
211 Inlägg
21 september 2009
#7
nykomling skrev:
BESHAN skrev:
Dem flesta är olika vinklar på 8orna, kan dom inte i huvudet. Sen så spelar ju såklart kam/headers/avgas en stor roll.

okej smile finns det något sätt man kan efterlikna ett F1 V8 ljud om man kör V6 motor till ex? typ ändra avgassys, filter o liknande i motorn?

Du kan spela in ljudet och sen snabba upp det:P  nä men det är mycket hur motorn är byggd från grunden. Ta o trimma en moppe så får du en jävla skillnad med avgas o cylle. Öka motorvolymen och varvet  och friare/öppnare avgas på din bil som på moppen så når du samma sak där. Varför supror o skylines som trimmas inte låter som F1 är för turbon stryper mycket av ljudet men ta subarus boxer 6a sugmotor o varva upp den ordentligt så är det meråt v8/f1

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 september 2009
#8
Det olika ljuden sitter i tändföljden...
På en jänke v-åtta tänder cylindrarna oregelbundet mellan cylinderbankarna; VHHVHVVH.
Men på en europeisk så tänder den regelbundet; VHVH-HVHV
Man kan få en Jänkeåtta att låta riktigt ballt och mer likt en Ferrari om man bygger headers som leder över två rör från vänster cylinderbank till kollektorn från höger cylinderbank och vice versa från den andra sidan. Att jänkemaskiner låter olika beror dels på kompressionen och då på avgasystemens storlek. Sedan om det sitter headers och om dessa är avstämda enligt tändpulserna.

Edit; Sedan är jänkemotorer oftast bra mycket större i cylindervolym. Cheva 350 är på 5,7 liter medans en tex. Alfa Romeo Montreal har en liten liten V-åtta på under 3 liter
Senast redigerat av hotrodder (21 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

156 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#9
hotrodder skrev:
Det olika ljuden sitter i tändföljden...
På en jänke v-åtta tänder cylindrarna oregelbundet mellan cylinderbankarna; VHHVHVVH.
Men på en europeisk så tänder den regelbundet; VHVH-HVHV
Man kan få en Jänkeåtta att låta riktigt ballt och mer likt en Ferrari om man bygger headers som leder över två rör från vänster cylinderbank till kollektorn från höger cylinderbank och vice versa från den andra sidan. Att jänkemaskiner låter olika beror dels på kompressionen och då på avgasystemens storlek. Sedan om det sitter headers och om dessa är avstämda enligt tändpulserna.

Edit; Sedan är jänkemotorer oftast bra mycket större i cylindervolym. Cheva 350 är på 5,7 liter medans en tex. Alfa Romeo Montreal har en liten liten V-åtta på under 3 liter

ok där ser man smile

4 682 Inlägg
21 september 2009
#10
Hedning skrev:
Avgassystemet är ju 90%, sen att Gamla v8or låter gött för att dom misständer och bludrar är väll lite dumt att försöka efterlikna?

fel fel fel.
jänkar v8:or låter som de gör för att de är s.k crossplane motorer och för att de har lång slaglängd, inte för att de går dåligt lol .
crossplane motorn har bra balans då vevslängarna är vinklade 90° mot varandra, men behöver tunga motvikter för att dämpa vibrationer. detta gör att crossplane motorn får en hög rotationsmassa som i sin tur gör att det tar lång tid för motorn att varvas upp(den långa slaglängden bidrar oxå till hög rotationsmassa),å därför får motorn sitt karaktiristiska lite "slöa" ljud.  namnet kommer från att då man ser på veven från sidan bildar den ett kors.

i f1 bilarna sitter det flatplane motorer, där vevslängarna är vinklade 180° mot varandra. en flatplane motor består alltså egentligen av 2 rak fyror som arbetar mot en gemensamm vevaxel. motorn får en dålig balans, men man behöver istället inga motvikter vilket ger en låg rotationsmassa som i sin tur ger en gasrapp och varvillig motor med ett vasst ljud.
f1 bilarna har dessutom väldigt kort slagläng längd vilket också ger en varvillig motor.


Sök