striper skrev:
Hej!
Är extra nyfiken om du har en s40 2.0t fas 1.
Tack på förhand! // Martin
Det beror på din chippare helt klart.
en S40 har flera olika mappar, du måste ändra begärt laddtryck hos magnetventilen samt öka den begärda luftmassan, nu laddar bilen mer men den ger inte full effekt och den drar samma soppa.
Du måste även justera tändläget, är du fiffig så höjer du tändläget på låglast för att anpassa det mot 98oktan och sen får man sänka lite på toppen. på så vis drar bilen mindre bränsle utan att spika.
även bränslemappen behöver ändras, här finns 4st olika att välja bland. varav en för fullast, den måste man ändra i för att bilen inte skall gå snålt på topp. men sen har du de övriga 3 att pilla med för att sänka förbrukningen. Det är ju kallstart och choke som drar soppa, så har du en chippare som justerar även där så visst vinner du bränsleekonomi även om bilen med varm motor drar samma per mil.
så kontentan är att om en klåpare chippar din bil och bara höjer laddtrycket så kommer den dra samma mängd bränsle fast spika och gå allmänt oljämt.
Om någon duktig gör det så ändrar dem i flera av mapparna för att finlira bilen mot 98 oktan över alla punkter, inte bara ge den 40hk till.
hoppas du är med på noterna så långt och förstår att svaret om bilen drar mindre är väldigt individuellt mellan olika bilar, motoralternativ och inte minst vem som gjort chippet och om din chippare har tid/lust/kunskap att kopiera in ändringarna som är gjorda i alla mapparna. (yes, du byter inte chip i en S40 utan läser ur programmet och modifierar det)
______________________________________________________
min S40 2.0t -01 med 25000mil på mätaren drog 0.62 i skyltad fart över en sträcka på 6mil, då följde jag trafiktytmen och höll dedär 10km över för att GPS skulle säga 90 på 90vägen och 70 på 70vägen.
Har inte haft tillfälle att göra samma tripp nu med Autotech steg 1 programvara.