2675
Sök

"Tillverknings/äkthets klistermärket" på SPARCO stolar

264 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#1
Alla som en äger en äkta sparco stol vet att det iaf på tävlings stolarna sitter ett STORT vitt klistermärke på vänster utsida av stolen. Detta märket avslöjar att stolen är en "äkta" sparco samt när den tillverkats.

Själv har jag 2st sparco pro2000 stolar och undrar om det är korkat att avlägsna dessa märkena.
Märket är i ögonfallande samt skär sig mot den rena looken i cupen, men är det dumt att ta bort dom?

(Vet att dom sitter stenhårt och absolut inte går att få bort i ett helt stycke)

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 september 2009
#2
Om du ska sälja stolarna; låt märkena sitta kvar. Ska du ha kvar de för all framtid; ta bort de. Grattis till att just du har ÄKTA JÄTTEHÄFTIGA SPARCO-STOLAR ZOMG! <-- Känns tyvärr lite så =/

"When innovation meets passion!"

Fotograf
253 Inlägg
27 september 2009
#3
Kan det vara något att spara en bild på klistermärket? Om du ska sälja stolen så kan du iaf bevisa att den är äkta.

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum

373 Inlägg
27 september 2009
#4
Det är väll snarare för FIA och eventuellt SBF godkännande, man får säkerligen inte använda dom i tävling utan klibban då. Men används stolarna i en gatbil så är det väll bara att rycka bort dom.. smile

Mechanimal skrev:
Om du ska sälja stolarna; låt märkena sitta kvar. Ska du ha kvar de för all framtid; ta bort de. Grattis till att just du har ÄKTA JÄTTEHÄFTIGA SPARCO-STOLAR ZOMG! <-- Känns tyvärr lite så =/
Senast redigerat av ImprezaGC8 (27 september 2009)

264 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#5
Mechanimal skrev:
Om du ska sälja stolarna; låt märkena sitta kvar. Ska du ha kvar de för all framtid; ta bort de. Grattis till att just du har ÄKTA JÄTTEHÄFTIGA SPARCO-STOLAR ZOMG! <-- Känns tyvärr lite så =/

Tack JA! Förstår verkligen inte hur just jag av alla fick möjligheten att äga ett par ÄKTA sparco stolar *snyft*
Vill passa på att tacka min familj och mina...

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 september 2009
#6
ImprezaGC8 skrev:
Det är väll snarare för FIA och eventuellt SBF godkännande, man får säkerligen inte använda dom i tävling utan klibban då. Men används stolarna i en gatbil så är det väll bara att rycka bort dom.. smile

Mechanimal skrev:
Om du ska sälja stolarna; låt märkena sitta kvar. Ska du ha kvar de för all framtid; ta bort de. Grattis till att just du har ÄKTA JÄTTEHÄFTIGA SPARCO-STOLAR ZOMG! <-- Känns tyvärr lite så =/


Det han beskrev var iofs inte FIA-märkningen?

"When innovation meets passion!"

373 Inlägg
27 september 2009
#7
Om stolen är FIA godkänd så borde det stå på denna lappen, även modellen på stolen och specifikt vilken FIA standard den uppfyller.

Och stolen i fråga är ju FIA godkänd...

http://rallyimport.jetshop.se/pub_images/original/857FB_277.jpg

Där ser man lappen.

Mechanimal skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Det är väll snarare för FIA och eventuellt SBF godkännande, man får säkerligen inte använda dom i tävling utan klibban då. Men används stolarna i en gatbil så är det väll bara att rycka bort dom.. smile

Mechanimal skrev:
Om du ska sälja stolarna; låt märkena sitta kvar. Ska du ha kvar de för all framtid; ta bort de. Grattis till att just du har ÄKTA JÄTTEHÄFTIGA SPARCO-STOLAR ZOMG! <-- Känns tyvärr lite så =/


Det han beskrev var iofs inte FIA-märkningen?
Senast redigerat av ImprezaGC8 (27 september 2009)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 september 2009
#8
ImprezaGC8 skrev:
Om stolen är FIA godkänd så borde det stå på denna lappen, även modellen på stolen och specifikt vilken FIA standard den uppfyller.

Och stolen i fråga är ju FIA godkänd...

Mechanimal skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Det är väll snarare för FIA och eventuellt SBF godkännande, man får säkerligen inte använda dom i tävling utan klibban då. Men används stolarna i en gatbil så är det väll bara att rycka bort dom.. smile



Det han beskrev var iofs inte FIA-märkningen?


Jag citerar första inlägget: "STORT vitt klistermärke på vänster utsida av stolen. Detta märket avslöjar att stolen är en "äkta" sparco samt när den tillverkats."

Det står inte att det är FIA-märkningen. Vad vet jag om Sparco, de kanske sätter stora vita klistermärken på sina stolar där de splashar sin logga och tillverkningsdatum separat från FIA-märkning? Det jag menar är att jag läste det som stod, om trådskaparen ville att jag skulle veta att det dessutom var FIA-märkning så hade han väl lagt till detta, är detta dessutom FIA-godkännandet TS? Låt det sitta isåfall.

"When innovation meets passion!"

373 Inlägg
27 september 2009
#9
Men på just denna lappen TS beskriver ska FIA standarden stå, tex "complies with FIA standard XXXX-XXXX" eller liknande.


Mechanimal skrev:
Jag citerar första inlägget: "STORT vitt klistermärke på vänster utsida av stolen. Detta märket avslöjar att stolen är en "äkta" sparco samt när den tillverkats."

Det står inte att det är FIA-märkningen. Vad vet jag om Sparco, de kanske sätter stora vita klistermärken på sina stolar där de splashar sin logga och tillverkningsdatum separat från FIA-märkning? Det jag menar är att jag läste det som stod, om trådskaparen ville att jag skulle veta att det dessutom var FIA-märkning så hade han väl lagt till detta, är detta dessutom FIA-godkännandet TS? Låt det sitta isåfall.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (27 september 2009)

1 291 Inlägg
27 september 2009
#10
Mechanimal skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Om stolen är FIA godkänd så borde det stå på denna lappen, även modellen på stolen och specifikt vilken FIA standard den uppfyller.

Och stolen i fråga är ju FIA godkänd...

Mechanimal skrev:

Det han beskrev var iofs inte FIA-märkningen?


Jag citerar första inlägget: "STORT vitt klistermärke på vänster utsida av stolen. Detta märket avslöjar att stolen är en "äkta" sparco samt när den tillverkats."

Det står inte att det är FIA-märkningen. Vad vet jag om Sparco, de kanske sätter stora vita klistermärken på sina stolar där de splashar sin logga och tillverkningsdatum separat från FIA-märkning? Det jag menar är att jag läste det som stod, om trådskaparen ville att jag skulle veta att det dessutom var FIA-märkning så hade han väl lagt till detta, är detta dessutom FIA-godkännandet TS? Låt det sitta isåfall.

Det är typskylten för stolen, säger som sagt vilket märke, modell, tillverkningsår, FIA-standard mm stolen har.
Stolen blir ju såklart inte sämre för att du tar bort det men andrahandsvärdet kommer sjunka då man inte längre kan bevisa att dom är FIA-godkända för en tävlingstekniker.
Du får väga för och nackdelarna mot varande helt enkelt.
Eller varför inte en bit svart folie som täcker märket, diskret och ingen man lägger märke till, dessutom möjligheten att ta fram märket sen igen.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 september 2009
#11
Surt att folk inte läser det jag skrev, jag citerar MIG SJÄLV:

"Vad vet jag om Sparco, de kanske sätter stora vita klistermärken på sina stolar där de splashar sin logga och tillverkningsdatum separat från FIA-märkning?"

Nu har vi konstaterat att detta är samma märke som dessutom återger FIA-godkännande etc, men min poäng var att det likaväl SKULLE kunna ha varit bara nån form av logotyp+date of birth-grej. Varför det skulle varit så? Inte fan vet jag, det skrev jag också smile

"When innovation meets passion!"

500 Inlägg
27 september 2009
#12
Mechanimal skrev:
Surt att folk inte läser det jag skrev, jag citerar MIG SJÄLV:

"Vad vet jag om Sparco, de kanske sätter stora vita klistermärken på sina stolar där de splashar sin logga och tillverkningsdatum separat från FIA-märkning?"

Nu har vi konstaterat att detta är samma märke som dessutom återger FIA-godkännande etc, men min poäng var att det likaväl SKULLE kunna ha varit bara nån form av logotyp+date of birth-grej. Varför det skulle varit så? Inte fan vet jag, det skrev jag också smile

Varför svarar du när du ändå inte har någon aning då?


"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 september 2009
#13
Nocturnal skrev:
Mechanimal skrev:
Surt att folk inte läser det jag skrev, jag citerar MIG SJÄLV:

"Vad vet jag om Sparco, de kanske sätter stora vita klistermärken på sina stolar där de splashar sin logga och tillverkningsdatum separat från FIA-märkning?"

Nu har vi konstaterat att detta är samma märke som dessutom återger FIA-godkännande etc, men min poäng var att det likaväl SKULLE kunna ha varit bara nån form av logotyp+date of birth-grej. Varför det skulle varit så? Inte fan vet jag, det skrev jag också smile

Varför svarar du när du ändå inte har någon aning då?

Jag svarade på trådskaparens fråga, hans fråga rörde inte FIA-märkning; han ville ha bort ett klistermärke för att få det att se snyggare ut i kupén. Det är frågan jag svarade på, sen spårade det ur ang. FIA-märkning. Skrev också en spydig kommentar i första inlägget efter att jag svarat på hans fråga, men tur nog för mig så hade TS ett sinne för humor och spelade med smile

"When innovation meets passion!"

4 767 Inlägg
27 september 2009
#14
Sluta bråka, cascade ställde en enkel fråga och var inte ute efter att få "skryta"...

Ta ett foto eller tre på märket där man ser att det sitter i din bil, och pilla bort det sen.

Så har du "bevis" den dagen du ska sälja din bil, eller stolarna.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 september 2009
#15
Enda är att om klisterlappen tas bort kommer stolarna aldrig kunna godkännas för tävlingsbruk. Någonsin.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Eliminator
1 441 Inlägg
27 september 2009
#16
Att kasta in sådana stolar i en helfordonsgodkänd bil kan ge problem på besiktningen,,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

373 Inlägg
27 september 2009
#17
Som sagt, det hjälper inte ett dugg om dom senare ska användas i tävlingssammanhang... wink

Erick skrev:
Ta ett foto eller tre på märket där man ser att det sitter i din bil, och pilla bort det sen.

Så har du "bevis" den dagen du ska sälja din bil, eller stolarna.

216 Inlägg
27 september 2009
#18
ta massa bilder? om den som köper stolen av TS ska tävla kan han ju inte ta med massa bilder på FIA-märkningen
dom som som står i tävlingsbesiktningen kommer ju har lite roligt å nya ägarns historia å be han dra den om rödluvan.
tycker inte du ska ta bort märkningen dom där stolarna om dom är i bra skick kan nån som hålls med motorsport va beredd att ge en bra slant för.
BTW är de där inte stolar som man måttbeställer?

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

264 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#19
Tack för tipsen, tror nog ändå att märkningen ryker.
Skriver ner "faktan" på en lapp å tejpar fast den under stolen ist big_smile
Förstår att detta inte kommer hjälpa vid tävlings syfte men ändå...

Förresten denna modellen måttbeställer man inte.. (var ngn som frågade)

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa


Sök