2657
Sök

Fördelar,nackdelar med långböjjar till grenrör.

782 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#1
Ska köpa böjjar till mitt grenrör men tänkte först kolla med "er" är det bättre med långradieböjjar istället för de korta?? snackade med roger när han mappade min bil, vi snackade om att få laddet tidigare,(han sa långböjjar) det är alltså det jag är ute efter plus att mitt kinagrenrör bara spricker hela tiden,,
Blir det skillnad på karaktären om man har lång väg från motorn till turbon,,tänkte sätta turbon en bit ifrån motorn har fått lite inspiration från skogsby här på Gorg.
MVH jonas


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46612/774743_682owg.jpg
porrigt grenrör

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

1337
1 343 Inlägg
1 oktober 2009
#2
när det gäller böjar ska du ju ha det så rakt det bara går för att maximera flödet.
Turbon och rören fungerar ju på liknande vis som om du dricker ur ett sugrör..
Ju längre sugröret är ju mer får du kämpa för att få upp något..
Sen om det skiljer något värt att nämna på ett par cm mer eller mindre är ju omöjligt att säga i detta fall.
det får man mäta frm isåfall..

I'm not a fighter, I'm a lover!

8 251 Inlägg
1 oktober 2009
#3
Långa böjar ger ju bättre flöde, men tar plats istället, så det är ju en komprossmiss man får göra beroende på plats. Gäller ju att få vettiga längder på rören med.


5 710 Inlägg
1 oktober 2009
#4
Turbon bör du inte sätta långt från avgasportarna "med flit". Är det möjligt skall turbon sitta så nära det går.
Anledningen.....det är ju energin/värmen från avgaserna som driver turbinen och lång väg dit = man tappar energi.
Att ha lång väg och dessutom ett olindat grenrör som på bilden anser jag vara ganska förkastligt......

Långa eller korta rör?
Långa rör kan ge "bakåt pulser" som kan motverka tömningen av cylindern vilket inte är bra.
Lagom långa är väl melodin men så korta som möjligt fast med samma längd som alla cylindrar hade jag valt.
Du skriver "långradieböjjar"? det är ju inte riktigt samma sak som långa rör även om ett gäng med svetsade långradieböjjar så klart blir en längre sträcka en med korta radier.
För korta radier kan ju oxo ge onödigt skarpa svängar i röret och det är ju ingen höjdare flödesmässigt.

Vad har du för turbo? Twin entery?
Röret bör ju byggas så avgaspulserna separeras så långt som möjligt innan de når turbinen och har du ett twin entery bör du ju oxo tänka vilka cylindrar du drar till vilken port.
Detta kanske är viktigare än längden......

Summering om jag får välja:
Jämna böjjar med så lång radie platsen tilllåter, korta rör så turbon hamnar nära avgasportarna, pulsspitt med rören ned i turbon i rätt "tändföljd" och inlindat i avgasbandage.
Tänk den som hade råd med det....smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
1 oktober 2009
#5
Har jag drömt eller har jag sett något jänkebygge med turbon bak vid ljuddämparen?

Nåja, som JonTe skriver: Nära för att bibehålla energin som driver turbon och praktiskt att bygga och få dit är dom saker som är viktigast.
Lika långa pipor är kanske också viktigt men det finns många exempel på att det går att få utmärkta resultat även med olika längder.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 oktober 2009
#6
jonTe skrev:
Summering om jag får välja:
Jämna böjjar med så lång radie platsen tilllåter, korta rör så turbon hamnar nära avgasportarna, pulsspitt med rören ned i turbon i rätt "tändföljd" och inlindat i avgasbandage.
Tänk den som hade råd med det....smile

mvh Jonas

Det är ju inte dyrare att göra rätt från början egentligen...  När jag skulle göra grenrör så gjorde jag som med allt annat, läsa på, läsa på, läsa på.  Sen när man sammanfattat kunskaperna och hittat den röda tråden så sätter man upp en kravspec: Lika långa rör, pulssplitt, samt så stora böjar som möjligt.

Kostar precis samma, det är ju i princip lika mycket material som går åt...

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/grenrorhenke3.jpg


Pulssplitt och coating/avgasbandage på grenrör samt turbons avgashus är tricket för att få snabb spool up.


rören skall helst gå neråt direkt efter avgasporten eftersom gasen har en tendens att fastna i ovankant på rören vid utloppet från cylindern. Går man neråt så blir flödet bättre. Längden på rören kan man räkna ut och på så vis stämma av motorn mot ett visst varvtal...  varje forum brukar ha sin stil på grenrör. Vissa kompakta och andra väldigt långa.   I slutänden är det användningsområdet som ger utformningen till största delen.  Alltså en dragster kan ha långa grenrör som sticker 50cm ovanför motorhuven, medans en bruksbil inte kan ha det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
1 oktober 2009
#7
torpis skrev:
Det är ju inte dyrare att göra rätt från början egentligen...  När jag skulle göra grenrör så gjorde jag som med allt annat, läsa på, läsa på, läsa på.  Sen när man sammanfattat kunskaperna och hittat den röda tråden så sätter man upp en kravspec: Lika långa rör, pulssplitt, samt så stora böjar som möjligt.

Kostar precis samma, det är ju i princip lika mycket material som går åt...

Nä visst är det så men att lägga flera tusen på ett rör känns "sådär".
Grenrören på SAAB är rätt skapliga (om man bortser från og900) o sen är ju min effekt ganska måttlig så det finns igenligen inget behov.
Men hade man hafte en hög pengar så hade det ju vart trevligt.....

Ser att du inte valde rostfritt?
Anledning?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 oktober 2009
#8
jonTe skrev:
torpis skrev:
Det är ju inte dyrare att göra rätt från början egentligen...  När jag skulle göra grenrör så gjorde jag som med allt annat, läsa på, läsa på, läsa på.  Sen när man sammanfattat kunskaperna och hittat den röda tråden så sätter man upp en kravspec: Lika långa rör, pulssplitt, samt så stora böjar som möjligt.

Kostar precis samma, det är ju i princip lika mycket material som går åt...

Nä visst är det så men att lägga flera tusen på ett rör känns "sådär".
Grenrören på SAAB är rätt skapliga (om man bortser från og900) o sen är ju min effekt ganska måttlig så det finns igenligen inget behov.
Men hade man hafte en hög pengar så hade det ju vart trevligt.....

Ser att du inte valde rostfritt?
Anledning?

mvh Jonas

Att byta grenrör bara för sakens skull är ju bling bling självklart, tanken var väl snarare till den dagen när det väl behövs.  Jag körde också original så långt det gick... smidigt på besiktningsstationen om inte annat. smile

rostfritt rostar också i den extrema miljön, så såg inte direkt fördelarna med det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

730 Inlägg
1 oktober 2009
#9
Sharky skrev:
Har jag drömt eller har jag sett något jänkebygge med turbon bak vid ljuddämparen?

Nåja, som JonTe skriver: Nära för att bibehålla energin som driver turbon och praktiskt att bygga och få dit är dom saker som är viktigast.
Lika långa pipor är kanske också viktigt men det finns många exempel på att det går att få utmärkta resultat även med olika längder.

/Göran

Tror det ska finnas en Bmw här på garaget som har monterat turbon långt bak på avgassystemet, kommer inte ihåg vilken docck.

5 710 Inlägg
1 oktober 2009
#10
torpis skrev:
rostfritt rostar också i den extrema miljön, så såg inte direkt fördelarna med det.

Tänker mest på den bättre förmågan hos rostfritt att behålla värmen och att det inte släpper glödskal som svart-järn kan göra.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
1 oktober 2009
#11
Här är en rätt bra tråd i ämnet för den som orkar läsa:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … enr%C3%B6r

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
1 oktober 2009
#12
Vi körde autokatalytisk kemförnickling på dom grenrör vi byggde i vårat garage. 60 - 80 my eller vad vi körde.

/Göran

jonTe skrev:
Tänker mest på den bättre förmågan hos rostfritt att behålla värmen och att det inte släpper glödskal som svart-järn kan göra.

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök