Turbon bör du inte sätta långt från avgasportarna "med flit". Är det möjligt skall turbon sitta så nära det går.
Anledningen.....det är ju energin/värmen från avgaserna som driver turbinen och lång väg dit = man tappar energi.
Att ha lång väg och dessutom ett olindat grenrör som på bilden anser jag vara ganska förkastligt......
Långa eller korta rör?
Långa rör kan ge "bakåt pulser" som kan motverka tömningen av cylindern vilket inte är bra.
Lagom långa är väl melodin men så korta som möjligt fast med samma längd som alla cylindrar hade jag valt.
Du skriver "långradieböjjar"? det är ju inte riktigt samma sak som långa rör även om ett gäng med svetsade långradieböjjar så klart blir en längre sträcka en med korta radier.
För korta radier kan ju oxo ge onödigt skarpa svängar i röret och det är ju ingen höjdare flödesmässigt.
Vad har du för turbo? Twin entery?
Röret bör ju byggas så avgaspulserna separeras så långt som möjligt innan de når turbinen och har du ett twin entery bör du ju oxo tänka vilka cylindrar du drar till vilken port.
Detta kanske är viktigare än längden......
Summering om jag får välja:
Jämna böjjar med så lång radie platsen tilllåter, korta rör så turbon hamnar nära avgasportarna, pulsspitt med rören ned i turbon i rätt "tändföljd" och inlindat i avgasbandage.
Tänk den som hade råd med det....
mvh Jonas