3254
Sök

Motorbyte B234f----->B230ft

186 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#1
Är trött på min 16v motorn som dricker olja som kamel dricker vatten + att de e slö.
Tänkte slänga i en 940 turbo motor istället.
Vet att besiktningen inte godkänner de men bilen är ny besad.
Vad ska man mer tänka på vid bytet, har fått tag på en komplett b230ft motorn me turbo,insug,givare mm
antar att man behöver boxarna till samma motor samt lmm, avgas m.m.
Men är det något annat man ska tänka på ?? motorfästen? mm???

Tänkte nämligen byta motor snarast big_smile

tack på förhand// johan

10 287 Inlägg
30 september 2009
#2
Besiktningen godkänner det om allt är korrekt gjort. Läs här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

357 Inlägg
30 september 2009
#3
Om jag kommer ihåg rätt så får du flytta på ett motorfäste.
Sen får du ju flytta över kablarna till lmm till höger sida också.
Tänk på att 16v motorn har högohmiga spridare och turbon lågohm
så ett motstånd är viktigt om du ska köra med org. spridare.

/Mvh


130 Inlägg
30 september 2009
#4
du måste byta framvagnsbalken då ena fästet te 16v är svetsat i den å de passar inte te b230in


186 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#5
tackar tackar, viktig information big_smile hur är de annars med kabel mattan? måste hela den med bytas till turbo?

8 250 Inlägg
30 september 2009
#6
Antingen byter man härva, eller så skarvar man kablaget till lmm.


186 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Antingen byter man härva, eller så skarvar man kablaget till lmm.

inte så jobbigt o skrava så får bli de. men de e ju de med motorfästet som kan ställa till med lite problem någon mer som vet ifall man kan lösa de smidigt?
Tänkte nämligen göra bytet o få den fungerande över en helg då ja måste ha bil på veckerna

357 Inlägg
30 september 2009
#8
Jag flyttade bara fästet och bultade fast det på lämpligt ställe. Annars går det ju alltid svetsa.


186 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#9
Du menar motorfäset? vilket utav dom är de som man måste byta H ell V?

130 Inlägg
1 oktober 2009
#10
höger framifrån sett har ja för mej de är som är svetsat... byta balken är nog enklaste lösningen tror ja


186 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#11
aha okej tackar, antar att de e samma balk på alla (b230 bilar 8v) vare sig gl ell turbo ell?

130 Inlägg
2 oktober 2009
#12
ja du ska kunna ta ifrån vilken b230 som helst dock har ja något i bakhuvudet om att de kan va olika motorkuddar på dom men ska inte svära på de
fast går ju och byta dom grejerna som sitter mellan gummikudden och balken om man säger


51 Inlägg
4 oktober 2009
#13
är det säkert att det bara är det ena motorfästet i framvagnsbalken som behöver bytas?

Mvh John

130 Inlägg
4 oktober 2009
#14
ja men då ena fästet te 16v är svetsat tycker iaf ja de är enklast å byta balk


51 Inlägg
4 oktober 2009
#15
jo de sägs ju det:P men är fästena samma på alla 8v motorer?

130 Inlägg
4 oktober 2009
#16
kan skilja på kuddarna tror ja men ska inte svära på de


51 Inlägg
4 oktober 2009
#17
okej okej. så en framvagnsbalk ifrån vilken 8v som helst ska funka då?

130 Inlägg
4 oktober 2009
#18
japp funka för mej å en kompis i sommras när vi gjorde den här operationen



Sök