3445
Sök

Vinteravställning bil. Bör man köra AC'n då och då?

781 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Ställer snart in GTn för vintern.Har försäkring året ut,så att så länge det är torra vägar så luftar jag den en runda 1-2gg i mån så länge.

Men när jag lagade ACn på min förra bil,så sa killen på firman att man måste köra ACn 1gg i veckan ca.5min året runt för att alla O-ringar ska smörjas o det ska hålla tätt.

Men om jag ställer in bilen för vintern ca.4-6mån o inte kör den pga av väglaget o saltet,hur går med ACn då?

Kommer den att börja läcka i förtid då??..

4 767 Inlägg
4 oktober 2009

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

224 Inlägg
4 oktober 2009
Packningar torkar om dom inte får lite smörj ibland.
Så det blir 6 månader som packningar till kompressorn inte "får nåt"
Så svaret på din fråga blir:

Förmodligen kommer din ac att börja läcka lite tidigare än om du hade kört den året runt.
Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (4 oktober 2009)

Ge fan i TexasBoB!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 oktober 2009
marbling skrev:
Ställer snart in GTn för vintern.Har försäkring året ut,så att så länge det är torra vägar så luftar jag den en runda 1-2gg i mån så länge.

Men när jag lagade ACn på min förra bil,så sa killen på firman att man måste köra ACn 1gg i veckan ca.5min året runt för att alla O-ringar ska smörjas o det ska hålla tätt.

Men om jag ställer in bilen för vintern ca.4-6mån o inte kör den pga av väglaget o saltet,hur går med ACn då?

Kommer den att börja läcka i förtid då??..

Är ingen dum ide. men 1 gång i veckan i 5min är nog lite överdrift.

Ska du endå starta bilen ett par gånger över vintern som många gör så är det en bra ide att låta ac:n gå.
men se i sånna fall även till att bilen får gå riktigt varm så den inte bara drar åt sig massa kondens/fukt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 oktober 2009
ac brukar ju ha sensoer oxå att går det under en viss temp ute så går inte acn fast den är på...

så tex låta den stå på tomgång när de slår ifrån av sig iaf låter som slöseri med tid och motor..

781 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Ok..tack för svaren.Tydligen så har vissa AC,eller enligt uppgift dom flesta nyare bilar en funktion som kör pumpen(kompressorn)lite vid varje uppstart just för att allt ska få jobba lite..

Sök